Gå til innhold

Bilde blir helt feil i full størrelse


Anbefalte innlegg

Jeg har et problem.

Når jeg ser på et bilde som miniatyrbilde i utforskeren eller acdsee ser bilde helt ok ut, men hvis jeg åpner det i full størrelse blir det helt ødelagt.

Jeg har prøvd å åpne i photoshop, acdsee, paint og windows bilde og faxbehandlings programmet. samme resultat hver gang.

Hvis jeg åpner bilde i paint, og lagrer det i er annet navn & endrer størrelsen får jeg samme resultat. Det nye miniatyrbildet ser helt ok ut, men det blir ødelagt når det åpnes opp.

Jeg har en stasjoner + en bærbar pc i samme nettverk, og vi får samme feilen på begge maskinene.

Begge maskinene er av nyere dato.

Dette problemet er på ca 20% av bildene som vi har tatt med vårt hp kamera.

 

Legger med skjermbilde som viser at miniatyrbildene ser ok ut + skjermbilde av hvordan bilde blir når det åpnes + det aktuelle bildet.

Hvordan fungerer dette bilde for dere? trykk her får å åpne (intern hardware link) hos meg blir bildet ødelagt når jeg åpner det, men hvis jeg lagrer bilde (save as fra her) så blir den nye minivisninger ok, men ikke når jeg åpner kopien til full størrelse

 

Hva kan problemet være?

post-55244-1165961084_thumb.jpg

post-55244-1165961179_thumb.jpg

post-55244-1165961474_thumb.jpg

Endret av leif666
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøv å last opp bildet her på forumet og ser om det blir likt..

7488665[/snapback]

 

Ligger her

Hvordan fungerer dette bilde for dere? trykk her får å åpne (intern hardware link) hos meg blir bildet ødelagt når jeg åpner det, men hvis jeg lagrer bilde (save as fra her) så blir den nye minivisninger ok, men ikke når jeg åpner kopien til full størrelse

 

Korrupte filer, ser det ut til. Sannsynligvis kameraet eller minnekortet som har et problem. Kanskje greit å teste med et annet minnekort først.

7488677[/snapback]

 

Men hvorfor blir da miniatyrbildene vist riktig? både på orginalbildene og på kopiene? Det er det som plager meg.

Hadde de nye miniatyrbildene fått samme feil hadde jeg fårstått det, men dette fårstår jeg ingenting av.

Endret av leif666
Lenke til kommentar

Grunnen til at miniatyrbildet er korrekt er at det er lagret utenom hovedbildet i samme fila. Mange programmer skjønner seg ikke på miniatyrbilder som ligger i EXIF informasjonen og vil derfor ikke oppdatere de.

 

Det er som oftest defekt minnekort som er problemet, noen ganger er det kameraet som er defekt og noen ganger kan det være kortleseren hvis man bruker det.

 

I noen tilfeller så vil noen programmer kunne lese bildene korrekt utenom en liten bit som er korrupt men da må man bestandig ta utgangspunkt i den umodifiserte orginale fila. Når du henter inn bildet og lagrer det så blir feilen permanent på hele området som ser feil ut og ikke bare i den lille delen med defekt.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
Grunnen til at miniatyrbildet er korrekt er at det er lagret utenom hovedbildet i samme fila. Mange programmer skjønner seg ikke på miniatyrbilder som ligger i EXIF informasjonen og vil derfor ikke oppdatere de.

7488759[/snapback]

 

Finnes det noen programmer som kan kjøres får å prøve å rette opp i dette? Har en dame som er noe stresset nå sjønner dere :whistle: & jeg vet ikke hva som kan gjøres.

 

Hvis jeg åpner og laster ned bilde fra linken ovenfor, lagrer det på en annen harddisk, åpner bildet med acdsee (som genererer nye minivisninger uavhengig av utforskeren) så får jeg det samme resultatet. Minivisningen er ok, bildet i full størrelse er ikke ok.

Endret av leif666
Lenke til kommentar

Dette har jeg sett før. Det er nok kameraet som tuller tenker jeg uten å være en proff på området. Som noen nevnte, kanskje det bare er miniatyrene som er bra, og ikke hovedbildet?..

Hvis det er kameraet som er problemet; ta backup av alt og formater minnekortet. Kanskje det løser problemet ditt.. :p

Har en dame som er noe stresset nå sjønner dere

Ja det tenker jeg! Standardkommentaren er vell "det var mye bedre med de gamle bildene, alltid skal du ha det siste" o.l :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...