Gå til innhold

Problemer ved overkloking av 3800+ x2 AM2

Iceman22

Anbefalte innlegg

Hei, har lyst å klokke 3800+ x2 til 4400+, altså 240 fsb fordi multiplayer er 10x.

Når jeg har stilt det i bios, så bytter jeg volten fra 1,3 til 1,5 ( det skal vel holde? ), men etter rs da så blir det bare piping fra speaker og svart skjerm....

Hva har jeg gjort galt? Har også prøvd 220fsb med samme V og samme feil oppstår...

Resten av spec finner du i signaturen min.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, har lyst å klokke 3800+ x2 til 4400+, altså 240 fsb fordi multiplayer er 10x.

Når jeg har stilt det i bios, så bytter jeg volten fra 1,3 til 1,5 ( det skal vel holde? ), men etter rs da så blir det bare piping fra speaker og svart skjerm....

Hva har jeg gjort galt? Har også prøvd 220fsb med samme V og samme feil oppstår...

7488434[/snapback]

har du stilt ned HTT multiplier'n? du kan velge fra 1x-5x på den. Den kan du sette på 3x så har du nok å gå på. Ellers bør du også sette ned hastigheten på minnet til 166mhz eller lavere, avhengig av hvilken ram du har. PC3200??

Lenke til kommentar

7488434[/snapback]

har du stilt ned HTT multiplier'n? du kan velge fra 1x-5x på den. Den kan du sette på 3x så har du nok å gå på. Ellers bør du også sette ned hastigheten på minnet til 166mhz eller lavere, avhengig av hvilken ram du har. PC3200??

7488908[/snapback]

Aldri hørt om HTT mulitiplier.

Har denne ramen:

Corsair XMS2 8500UL 1gb 802mhz 3-3-3-10

Det kjører 1066mhz 5-5-5-15 originalt så jeg regner med att det holder?

Lenke til kommentar

Som sagt, still ned HTT til 3x, og sett ned minnehastigheten, siden denne vil klokkes paralellt med cpu-frekvensen.

2.4Ghz burde gå helt problemfritt, du trenger nok heller ikke øke volten så mye som du har gjort. Kjørte 1.35 volt på min X2 3800+ ved 2.4Ghz.

Lenke til kommentar
Som sagt, still ned HTT til 3x, og sett ned minnehastigheten, siden denne vil klokkes paralellt med cpu-frekvensen.

2.4Ghz burde gå helt problemfritt, du trenger nok heller ikke øke volten så mye som du har gjort. Kjørte 1.35 volt på min X2 3800+ ved 2.4Ghz.

7491047[/snapback]

Har leitet overalt i bios og har ikke funnet noe som nevnet "HTT Multiplier"

Det er kun "Multiplier" som er i denne biosen, der kan man velge 4x-10x (10 er standard) og antall fsb under (400 er maks)

Jeg prøvde 7x med 315fsb og satt ned minnehastigheten, men det funket ikke.

???

Lenke til kommentar

Du burde kanskje ikke overklokke dersom du har så lite kunnskap til systemet ditt... Anbefaler deg å lese litt rundt omkring om temaet først.

Mener at det bl.a. er guider her på forumet og i den gamle delen av ok.no muligens.

Ang htt-multiplier bør den aldri den ganget med FSB være over 1000MHz. Default står denne enten på auto eller på 5 på et uklokket system, regner jeg med. Dette tilsier at om du kjører opp FSB til 240, så får du en speed på HTT-bussen på 1200MHz (5x240) - noe som bl.a. kan være en av årsakene til at det ikke funker.

Og å øke volten såpass kraftig kan rett og slett føre til at du svir av prosessoren din med mindre du har kraftig kjøling.

Endret av KriFos
Lenke til kommentar
Du burde kanskje ikke overklokke dersom du har så lite kunnskap til systemet ditt... Anbefaler deg å lese litt rundt omkring om temaet først.

Mener at det bl.a. er guider her på forumet og i den gamle delen av ok.no muligens.

Ang htt-multiplier bør den aldri den ganget med FSB være over 1000MHz. Default står denne enten på auto eller på 5 på et uklokket system, regner jeg med. Dette tilsier at om du kjører opp FSB til 240, så får du en speed på HTT-bussen på 1200MHz (5x240) - noe som bl.a. kan være en av årsakene til at det ikke funker.

Og å øke volten såpass kraftig kan rett og slett føre til at du svir av prosessoren din med mindre du har kraftig kjøling.

7547004[/snapback]

For å lære må du prøve og jeg er så forsiktig jeg kan.

Fant noe nå som kan være HTT multiplier (?)

K8 <-> NB HT Speed (AUTO) (1x-5x)

K8 <-> NB HT Width (AUTO)

NB-->SB HT Speed (AUTO) (1x-5x)

NB<->SB HT Width (AUTO)

??

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

Du har helt rett - men ofte lønner det seg å skaffe grunnleggende kunnskap først (feks er det greit å lese teori før man setter seg bak en bil for første gang).

Vil kanskje ikke si at det er så forsiktig å øke voltage fra 1.3-1.5 på første forsøk, samtidig som man hiver minnet opp på voldtektsfrekvenser :)

Tips: Begynn nederst på stigen, øk deg gradvis opp fra 200MHz FSB, så vil du etterhvert finne den første grensen.

Og ja, ser ut til at det er riktig instilling du har funnet.

Lenke til kommentar
Du har helt rett - men ofte lønner det seg å skaffe grunnleggende kunnskap først (feks er det greit å lese teori før man setter seg bak en bil for første gang).

Vil kanskje ikke si at det er så forsiktig å øke voltage fra 1.3-1.5 på første forsøk, samtidig som man hiver minnet opp på voldtektsfrekvenser :)

Tips: Begynn nederst på stigen, øk deg gradvis opp fra 200MHz FSB, så vil du etterhvert finne den første grensen.

7547048[/snapback]

Ok, hvem av de skal jeg bruke?

K8 <-> NB HT Speed (1x-5x)

K8 <-> NB HT Width

NB-->SB HT Speed (1x-5x)

NB<->SB HT

?

Lenke til kommentar

7547048[/snapback]

K8 <-> NB HT Width

NB-->SB HT Speed (1x-5x)

NB<->SB HT

?

7547132[/snapback]

Det er K8 <-> NB HT Speed (1x-5x) du skal justere ned. Feks. til 4, eller 3. Det er denne ganget med FSB, som helst bør ligge under 1000Mhz, ihvertfall når det gjelder AMD. Om den ligger på 1000 eller 700 feks. har ikke dette all verden å si. Gjernde litt lavere enn helt opp imot 1000, hvis du har litt av den billigere typen av hk.

Endret av Kula82
Lenke til kommentar

er vel den øverste der k8-northbridge. sett den på 4 om du ikke skal ha mer enn du har nå på fsb'n.3x om du skal enda høyere.du skal holde deg rundt 1000mhz for å holde systemet i sjakk;) med den rammen du har så skal det strengt tatt ikke være nødvendig å kjøre ned ram hastigheter.

jeg kjører forøvrig 242x11fsb med mitt oppsett. x2 4400+ /asus a8n32 sli deluxe/corsair 4x512 xms pro xl 3200 brikker

dette gir meg en htt link speed på 1200mhz+ og det er dønn stabilt hos meg :hmm:

Endret av b0rre
Lenke til kommentar
er vel den øverste der k8-northbridge. sett den på 4 om du ikke skal ha mer enn du har nå på fsb'n.3x om du skal enda høyere.du skal holde deg rundt 1000mhz for å holde systemet i sjakk;) med den rammen du har så skal det strengt tatt ikke være nødvendig å kjøre ned ram hastigheter.

jeg kjører forøvrig 242x11fsb med mitt oppsett. x2 4400+ /asus a8n32 sli deluxe/corsair 4x512 xms pro xl 3200 brikker

dette gir meg en htt link speed på 1200mhz+ og det er dønn stabilt hos meg :hmm:

7547209[/snapback]

Hvorfor ikke bare justere den til under 1000? Om det er stabilt på 1200 er èn ting, men hvis du tester forskjellen i 3dmark vil du får høyere score om du går ned. Jeg har samme hk som deg, og har testet dette.

Lenke til kommentar

7547048[/snapback]

K8 <-> NB HT Width

NB-->SB HT Speed (1x-5x)

NB<->SB HT

?

7547132[/snapback]

Det er K8 <-> NB HT Speed (1x-5x) du skal justere ned. Feks. til 4, eller 3. Det er denne ganget med FSB, som helst bør ligge under 1000Mhz, ihvertfall når det gjelder AMD. Om den ligger på 1000 eller 700 feks. har ikke dette all verden å si. Gjernde litt lavere enn helt opp imot 1000, hvis du har litt av den billigere typen av hk.

7547208[/snapback]

Greit, får prøve detta når jeg kommer hjem, må dra nå og kommer ikke hjem før 1 uke, takk for hjelpen anyway og ha en god jul :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har en 3800+ 2,0Ghz 64x2 prosessor....er det da sånn at jeg har AM2 socket eller hva det heter ? Tenkte bare på om jeg i fremtiden ville oppgradere til 5xxx serien. <Eller sitter jeg på 939 socket?

Har sjekket sånne info progz, og de klarer ikke å identifisere hoverkortet mitt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

K8 <-> NB HT Speed (AUTO) (1x-5x)

K8 <-> NB HT Width (AUTO)

NB-->SB HT Speed (AUTO) (1x-5x)

NB<->SB HT Width (AUTO)

under hvilken meny fant du disse?? overklokkingsmenyen? sliter med det samme selv... finner søren ikke HTT multi :cry:

7583570[/snapback]

Fant det under "Advanced Chipset Features.

Når jeg satt K8 <-> NB HT Speed til 3x så var fsb max 400, ikke 1000?

Så jeg får det fortsatt ikke til..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...