Tomten Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Har et lite problem med min laptop. Blåskjermen kjem som regel en 5-6 ganger om dagen for tiden. Er mektig lei. Beskjedene jeg får er: AMLI: ACPI BIOS is attemtping to write to an illegal IO port address (Ox4d0)....osv Skulle sjekke event logen min akkurat nu, men den var blitt korrupt. Så resten av meldingen kommer jeg ikke på. Fikk en for både write og read i Illegal IO address. Jeg har en Toshiba Satellite 1800-504 1GHz Celeron, 256MB RAM Maskinen er designet for WinME og W2K, men jeg har XP på den, for ME hengte seg hele tiden. Har lastet ned en BIOS upgradering, men er ikke helt sikker på om jeg skal bruke den. Er det noen som vet hva feilen er? og som også kan hjelpe meg? mvh. Tomten Lenke til kommentar
galaxee Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 vis du skal oppdatere bios,må du vite ka du gjør Lenke til kommentar
jevel Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Quote: galaxee skrev (2002-11-20 00:59):vis du skal oppdatere bios,må du vite ka du gjør Nei, du da!!! Virkelig en informativ og hjelpsom posting det. (Beklager... klarte ikke å holde meg. Har sett alt for mange av sorten i det siste. Ikke noe vondt ment.) Til den som starten tråden, og som har problemer: Jeg ville nok ha flashet BIOS for å prøve og se om det hjelper. Det høres ut som BIOS på maskina prøver å bruke et minneomeråde som allerede er reservert for andre deler av maskina. Ny BIOS kan fikse dette. Når du skal flashe BIOS er det en del ting du bør passe på, og på bærbare må du også passe på å ha strøm. Fulladet batteri, samt nettstrøm. OBS! nr. 1: Sjekk at den BIOS du har lastet ned 100% sikkert er til den modellen du har. Hvis ikke = Død PC. OBS! nr. 2: Hvis noe skjærer seg underveis, så for guds skyld ikke reboot. Prøv å flashe på nytt. Hvis reboot = Død PC. OBS! nr. 3: Vær sikker på at den floppyen du bruker (Hvis dette trengs) er 100% OK. Hvis ikke så risikerer du død PC. Les i tillegg alle dialoger som dukker opp nøye før du svarer ja/nei. Du skulle kunne klare dette uten større om og men. Hvis imidlertid denne oppdateringen ikke hjelper, så prøv å fjern ACPI PC under enhetsbehandlingen i XP, for så å slå av P&P aware OS i BIOS hvis denne muligheten finnes. Hvis denne ikke finnes, så kan du manuelt oppdatere ACPI PC driver til Standard AT System (eller hva det nå heter...). Dette skulle kvitte deg med ACPI minnetilgangen. -KJ Lenke til kommentar
Tomten Skrevet 20. november 2002 Forfatter Del Skrevet 20. november 2002 Takker og bukker, Har oppdatert BIOS, og maskina går så det suser. Vel den har ikke kræsjet enda. Men i min Event Viewer prøver fremdeles BIOS å skrive i et minneområde. Har kikket rundt litt, men vet faktisk ikke helt om jeg har 100%ACPI. Leste på http://www.cs.montana.edu/~kimh/acpi.html at jeg må ha diverse filer: ACPI System Button , Advanced Configu.......(ACPI) BIOS og Composite Power Source som jeg ikke har. Kommer heller ikke inn i BIOS, da av en merkelig grunn d er kun F2 jeg kun trykke under oppstart ikke F12. Noen andre tips? Har XP Pro på Engelsk. Uansett Takk :smile: Lenke til kommentar
Tomten Skrevet 21. november 2002 Forfatter Del Skrevet 21. november 2002 Så har maskinen igjen skjært seg. Samme problem som nevnt ovenfor. Har installert ny BIOS. (Siste iflg Toshiba) Men ingneting fungerer. Er d noen spesiell måte å komme inn i BIOS på på en toshiba laptop. F12 funker ikke. mvh. Lenke til kommentar
Tomten Skrevet 21. november 2002 Forfatter Del Skrevet 21. november 2002 Så har maskinen igjen skjært seg. Samme problem som nevnt ovenfor. Har installert ny BIOS. (Siste iflg Toshiba) Men ingneting fungerer. Er d noen spesiell måte å komme inn i BIOS på på en toshiba laptoip. F12 funker ikke. mvh. Lenke til kommentar
Eskil87 Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Prøv alt fra F1-F12 :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå