Gå til innhold

Miksebord og lydkort til under 2500 kr for en noob

RogueAlien

Anbefalte innlegg

Vel, direkteoppkopling av (elektrisk) gitar gir ikke de aller beste resultatene. Du er helt avhengig av en god amp og kabinettsimulering i så fall, og en del gitarer har for høy utgangsimpedanse i forhold til inngangsimpedansen i lydkortet, slik at lydnivået blir for lavt og du ikke får brukt hele dynamikkområdet. Men det kan være tilfredstillende nok i mange tilfeller. Dersom du har aktive mikrofoner er dette ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har du et bra lydkort trengs ikke en mixer. plug gitaren inn i lydkortet og ta opp.

7507799[/snapback]

Det er vel å foretrekke å mikke opp gitarforsterkeren?

Hvis ikke man har en rimelig effektpedal eller noe slikt.

Jeg har selv prøvd ut å koble rett inn i lydkortet, og det

låter ikke noe særlig gitt. Jeg anbefaler deg å kjøpe en

mikrofon med på kjøpet så du kan mikke opp gitar

forsterkern din, og i tillegg kan du bruke mikrofonen til

vokal også.

Lenke til kommentar

RougeAlien: Vet ikke om du har bestemt deg for hvilket utstyr du skal ha enda men hvis ikke.

Hvis du bare skal gjøre opptak av f.eks. vokal og gitar (2-kilder) samtidig så bør du helt klart gå for et lydkort som har innebygde micpreamp(er) og hi-Z inngang.

En løsning med lydkort og mikser i denne prisklassen blir de fleste skuffet over.

hi-Z er du avhengig av hvis du kobler el-gitar rett i inngangen på lydkortet, ellers blir resultatet elendig. Micpreamp(er) og fantommating er også nødvendig hvis du ønsker og benytte deg av en kondensatormikrofon.

Selv gjorde jeg "feilen" og kjøpte billig lydkort og billig mikser første gangen jeg handlet utsyr. Jeg lærte ihvertfall mye av det.

Ta en titt på denne siden, eventuelt ring dem og si hva du ønsker/trenger

To eksempler på lydkort som fungerer greit i 2000 kr klassen er

E-mu 0404 USB

Edirol UA-25

Endret av C-angel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...