Gå til innhold

Hva betyr dette?

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter et nytt digitalkamera, og leste en artikkel på dinside.no om Nikon Collpix P3.

Det stod både pluss og minus om kameraet, og dette er minusene:

Litt dårlig brukervennlighet, noe svak ytelse, mangler lukkerprioritet og manuell fokus, noe høy pris.

Så det jeg lurer på er hva betyr svak ytelse, lukkerprioritet og manuell fokus?

-Xnix

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei på deg!

For det første finnes dette kameraet i to versjoner. En som heter P3 og en som heter P4. Forskjellen på disse to er at P3 har mulighet for trådløs bildeoverføring til datamaskinen din. P4 er helt identisk med P3 ellers, og koster enkelte steder 1000 kr mindre. Med andre ord, penger spart.

Personlig synes jeg brukervennligheten til P4 overgår alle Canon Ixus kameraene. Den har et lite hjul på toppen, hvor du gå til innstillinger av hvitbalanse, iso, oppløsning, scenevalg og autofunksjon. Enkelt og greit.

Skal du ta et bilde av et landskap, skrur du hjulet til scenevalg, og trykker på menu knappen bak på kameraet. Da får du opp flere ikoner, og går til landskap. Ferdig med det.

Ytelsen til kameraet er god, det har skarp optikk, det har optisk bildestabilisator som hjelper deg å få skarpe og fine bilder hvor det er dårlig lys. Kameraet har også en større bildesensor enn tilsvarende Canon modeller. Dette er positivt.

Lukkerprioritet er muligheten til å velge hvor lang lukkertid du skal ha, dvs om du vil at kameraet skal "ta" bildet over lengre tid. Du har derimot mulighet til å endre blenderåpning på dette kameraet, noe som kan være greit om du vil stille inn dybdeskarpheten.

Manuell fokus er veldig sjelden på kompaktkameraer, og det betyr at du kan stille inn "hvor" du vil at kameraet skal fokusere. Hvis du har prøvd en kikkert har du sikkert prøvd å "fokusere" på noe som er langt unna, og deretter å fokusere på noe som er nærmere. Da må du vri på hjulet på kikkerten. Dette slipper du, kameraet fokuserer der du peker uansett. De færreste kompakte kameraer har manuell fokus.

Du får Nikon Coolpix P4 til 2000 kr enkelte steder, og det er mye kamera for pengene. Husk å sett av penger til minnekort og veske. Løp og kjøp! :thumbup:

Lenke til kommentar

Ikke se deg blind på enkelttester. Din Side har også en tendens til å la Canon vinne alt som er av tester, og jeg mistenker at det ikke er kun fordi Canon lager bra kamera (selv om de gjør det også). Nikon Coolpix P-serien har vunnet en stor mengde tester de også, så du gjør ikke noe dumt valg. Som Wildbill sier... P4 er veldig mye kamera for pengene.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor de har testbilder tatt med P4 da? (utenom dinside.no?). Kunne tenkt meg å se litt testbilder. Og hvis jeg skulle valgt mellom Nikon Coolpix P4 og Hp Photosmart R927, hvilket er da det beste? Skal bruke kameraet mesteparten av tiden med å ta bilder av hund og hundesporter (hvor det ofte er mye fart).

Lenke til kommentar
Noen som vet hvor de har testbilder tatt med P4 da? (utenom dinside.no?). Kunne tenkt meg å se litt testbilder. Og hvis jeg skulle valgt mellom Nikon Coolpix P4 og Hp Photosmart R927, hvilket er da det beste?

Jeg ville uten tvil valgt Nikon...

Testbilder finner du i linkene i produktguiden, du kan lese tester både av P3 og P4. Eneste forskjellen er at P3 har trådløs overføring som ikke fungerer spesielt godt, så du klarer deg fint uten. Fordelen er jo at det finnes flere tester :o)

Siden P3 er toppmodellen, finnes det også flere tester av den...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...