Gå til innhold

Luftkjøling til C2D E6600?


Reeve

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan anbefale Thermaltake Big Typhoon VX120. Det er vel en av de aller beste luftkjølerne på markedet i dag.

Men den er DIGER! Hvilket HK har du?

Den passer hvertfall fint på et Abit AW9D-Max HK..

 

Link

7498154[/snapback]

 

Som jeg tidligere har forklart, vil denne kjøleren kreve at frisk luft blir blåst inn og at varm luft blir trukket ut. Hvis ikke, så vil denne kjøleren spre den varme luften rundt i kabinettet.

 

Jeg har den selv, og det er mange faktorer som skal til for at denne kjøleren skal være vellykket i et oppsett.

Lenke til kommentar
Kan anbefale Thermaltake Big Typhoon VX120. Det er vel en av de aller beste luftkjølerne på markedet i dag.

Men den er DIGER! Hvilket HK har du?

Den passer hvertfall fint på et Abit AW9D-Max HK..

 

Link

7498154[/snapback]

 

Som jeg tidligere har forklart, vil denne kjøleren kreve at frisk luft blir blåst inn og at varm luft blir trukket ut. Hvis ikke, så vil denne kjøleren spre den varme luften rundt i kabinettet.

 

Jeg har den selv, og det er mange faktorer som skal til for at denne kjøleren skal være vellykket i et oppsett.

7498180[/snapback]

 

Ehh...ja, men så tar jeg det som en selvfølge at du har en del kabinettvifter som blåser/trekker luft når du sier du skal overklokke.. :roll:

Hvilke kjølere mener du fungerer bra til overklokking (eller uten OK for den saks skyld) uten effektive kabinettvifter?

 

PS: Har 1 TT Big Typhoon og 1 TT Big Typhoon VX120 selv, og er meget godt fornøyd! :thumbup:

Kjører VX120 kjøleren på C2D E6600@3 GHz. Temp idle: 37 grader, load: 50 grader.

Endret av Maverick2002
Lenke til kommentar
Ehh...ja, men så tar jeg det som en selvfølge at du har en del kabinettvifter som blåser/trekker luft når du sier du skal overklokke.. :roll:

Hvilke kjølere mener du fungerer bra til overklokking (eller uten OK for den saks skyld) uten effektive kabinettvifter?

 

Du har selvfølgelig rett i det. Såklart Big Typhoon vil fungere bra, jeg har jo den selv. Linka også til trådstarter om Scytje Ninja, som er velkjent luftkjøler. Ellers spiller plasseringen av øvrige vifer en sentral rolle for kjøling av kabinettet.

 

Ellers er det en hel haug av gode vifter der ute. Alt ettersom hvor mange vifter man har, og hvor disse er plassert. For meg, så vil faktisk Big Typhoon være et dårlig valg har det vist seg. Jeg skulle heller hatt en CPU vifte som dro alt UT av kabinettet med engang istedenfor å vifte rundt den samme varme lufte om igjen og om igjen.

Lenke til kommentar
Javel? Da må du vel bruke en fanduct eller lignende? Alle kjølerne bruker da luften som er inni kabinettet?

7498682[/snapback]

Det er riktig.

andylove: Selvfølgelig er det beste en vifte som trekker lufta direkte ut av kabinettet, men det er en annen diskusjon. Regner med trådstarter var ute etter ordinære CPU kjølere, og da mener jeg Big Typhoon er et godt valg. Ninja er nåkk også et godt alternativ, men jeg kunne hvertfall ikke bruke den uten å modifisere den en del for å få plass..

Lenke til kommentar
Hva med en litt lettere kjøler i ren kobber: Zalman CNPS9500 AT

Den blåser luften rett ut av kabinettet, på de fleste kabinetter i hvertfall.

Den er helt lik til CNPS9500LED, bare at den kun støtter sockel 775.

Fått mange knallbra anmeldelser!

7501905[/snapback]

 

Hvordan i all verden kan dette kjøleren blåse luften rett ut av kabinettet? :dontgetit:

 

Den Blumm anbefaler er kjempe bra.

Bruker den selv på en E6600 oc@3ghz og jeg ligger på 35 på idle og 42-43 ved belasting over tid.

Enkel å montere og har en trinnløs vifte kontroller.

7503260[/snapback]

 

Har du prøvd å kjøre dual Prime95? Nekter å tro at du ligger på 42-43 grader load da... :whistle:

Lenke til kommentar
Hva med en litt lettere kjøler i ren kobber: Zalman CNPS9500 AT

Den blåser luften rett ut av kabinettet, på de fleste kabinetter i hvertfall.

Den er helt lik til CNPS9500LED, bare at den kun støtter sockel 775.

Fått mange knallbra anmeldelser!

7501905[/snapback]

 

Hvordan i all verden kan dette kjøleren blåse luften rett ut av kabinettet? :dontgetit:

 

Den Blumm anbefaler er kjempe bra.

Bruker den selv på en E6600 oc@3ghz og jeg ligger på 35 på idle og 42-43 ved belasting over tid.

Enkel å montere og har en trinnløs vifte kontroller.

7503260[/snapback]

 

Har du prøvd å kjøre dual Prime95? Nekter å tro at du ligger på 42-43 grader load da... :whistle:

7503743[/snapback]

 

Den kan blåse luft ut av kabinettet fordi viften er snudd slik at varm luft skal ut av kabinettet. Om det er en vifte i forkant av kabinettet, vil også dette bidra til at airflow er "bakover" og gjennom CPU vifta. Dette er jo temmelig basic.

 

Og at den ved load ikke er mer enn 42-43 grader kan helt sikkert stemme, men da må det være faktorer i bilde, som f.eks kaldt rom eller mange vifter i kabinettet.

 

Sist, men ikke minst, vil jeg minne om at TAT (Intel thermal analyses tool) stresstester (les: tortur) CPU i langt bedre grad enn Prime95. Kjørte selv Prime95 over flere timer, og temp var ikke fult så høyt som ved TAT.

Lenke til kommentar
Hva du tror og ikke tror bryr vel ikke meg så mye Maverick2002.

Tempen er det den er.

Selv etter at 3dmark06 har kjørt i loop flere ganger.

Plasseringen gjør at den blåser luften ut bak som tidligere skrevet.

7504910[/snapback]

 

Noctua NH-U12 er absolutt til å anbefale..

Men pass på at hovedkortet har plass til den..

Fordi hos ASUS sin ES, er Noctua NH-U12 umulig å installere.

 

 

Vaio ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
når ein ska montere Big Typhoon VX120 på sokkel 775, må eg av me hovedkortet? eller trenger eg ikkje det med den nye BT`en?

7504950[/snapback]

 

Ja, det må du. Festebraketten skal sitte bak hovedkortet. Litt jobb, men sånn er det bare.

 

Kan også anbefale deg den nye Zalman 9700NT. Kikke på den i går, og den var lekker. Greit nok at det er et fett hvordan vifta ser ut om du har et lukket datamiljø, men vifta var seriøst fin.

 

Om du derimot er typen med vindu i kassa, så vil du like den der :)

Lenke til kommentar
Hva du tror og ikke tror bryr vel ikke meg så mye Maverick2002.

Tempen er det den er.

Selv etter at 3dmark06 har kjørt i loop flere ganger.

Plasseringen gjør at den blåser luften ut bak som tidligere skrevet.

7504910[/snapback]

 

Noctua NH-U12 er absolutt til å anbefale..

Men pass på at hovedkortet har plass til den..

Fordi hos ASUS sin ES, er Noctua NH-U12 umulig å installere.

 

 

Vaio ;)

7504916[/snapback]

 

Ser "alle" skrive noe bra om Noctua. Den er grisesvær! Hehe, men hva mener du med ASUS sin ES? Kikke på vifta i går, i tillegg til Zalman 9700NT, og ble frista til å kjøpe begge.. :p

Lenke til kommentar
Som jeg tidligere har forklart, vil denne kjøleren kreve at frisk luft blir blåst inn og at varm luft blir trukket ut. Hvis ikke, så vil denne kjøleren spre den varme luften rundt i kabinettet.

 

Jeg har den selv, og det er mange faktorer som skal til for at denne kjøleren skal være vellykket i et oppsett.

7498180[/snapback]

 

Ja, Big Typhoon er meget bra dersom du har en god sugevifte rett ved siden av CPU som drar luft ut av kabinettet, siden den blåser vertikalt ned mot hovedkortet. Fordelen er at dersom du har passiv chipsetkjøling med heatsinks rett ved CPU, blir disse også ventilert. Dette er vel imidlertid en mangel med kjølere som innebærer at luftstrømmen rettes "langs"/tangentialt i forhold til hovedkortet.

 

CD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...