Gå til innhold

Grovt brudd på yttringsfriheten?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bor i tbg selv. Da blir det jo bare vold og bråk utenfor Hydrostasjonen da! Lol. Og så blir vel folk gjerne litt ekstra gale når de må gå "så" langt bort for å få mat. Det blir vel bare mer vold ut av det... Ja til strengere straff for blind vold! Fengsel med en gang, ingen som tør lenger.

Lenke til kommentar

Ytringsfriheten? Må vel snarere være spise-kebab-friheten det er snakk om her. ;)

Alle siviliserte samfunn reguleres av lover. Noen av oss synes det kunne være færre av dem, men det er så sin sak.

Dette vedtaket er ikke unikt. Vi har dusinvis av slike lover og forordninger allerede. Butikkene får ikke ha åpne om søndagene, de kan ikke selge øl etter klokken 8. Etc, etc. Samfunnet er gjennomregulert.

Dette forslaget er et enkelt - om enn muligens fånyttes - forsøk på å få fulle folk til å reise hjem istedet for å rave rundt i byen og yppe til bråk. Om det er en god nok grunn til å lage en ny vedtekt kan diskuteres.

Men noe brudd på ytringsfriheten er det altså ikke. Det er det først den dagen du blir nektet å stå på gata i Tønsberg og si "Norge suger. Jeg vil ha kebab, og i alle andre land ville det vært mulig"...

Geir :)

Lenke til kommentar
Politikerne i Tønsberg er lei av og vold og forsøpling i sentrum av byen. Derfor har kommunen innført forbud mot matservering mellom klokken 03.00 og 06.00, skriver Tønsbergs Blad.

Hvis matserveringen bidrar til vold og forsøpling er løsningen enkel. Ser ikke problemet. Dessuten kan jeg ikke se hvor ytringsfriheten kommer inn i bildet heller.

Lenke til kommentar
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1565937.ece

Hva sier dere om denne? Jeg bor ikke i Tønsberg selv, men reagerte jo selvfølgelig da jeg leste dette. Hvordan kan folk nekte meg å kjøpe en pølse etter klokken 3 på natten? Hva blir det neste? Datamaskiner skal kun selges om vinteren fordi unger bør være ute å leke når når det er sol og varmt?  :no:

7487237[/snapback]

En økonom ville sagt at forsøplingen og bråket var et eksempel på en negativ eksternalitet, dvs en negativ effekt av konsumet og produksjonen av et gode som enkeltaktørene ikke belastes kostnadene av og som det følgelig heller ikke tas hensyn til i markedet. Salget og konsumet av kebab er derfor over det som er optimalt.

En mulig løsning er å regulere salget. Jeg ser det har blitt gjort. En alternativ løsning, om man ser bort i fra rent juridiske hindre, ville vært å legge et fyllegebyr på salg av hurtigmat nattestid, slik at kostnadene knyttet til renhold og det å holde ro i sentrum som følge av kebabkonsumet, ble belastet kebabkonsumentene og -produsentene. Et tilleggsargument til dette er nettverkseksternalitetene knyttet til kebabkonsum, eksemplifisert ved at ikke kun de som spiser kebab oppholder seg lengre i sentrum, men også deres følgesvenner.

Sånn sett ser jeg lite i veien med tiltaket.

Lenke til kommentar

Her har vi reguleringskåteri igjen. Dette har lite med ytringsfrihet å gjøre, men er nok et tåpelig tiltak.

Skulle likt å vite hvilken partier som står for dette her i Tønsberg. Makan.

Minner meg om tåpeligheten med å komme inn på Kiwi klokken 20.05 og bli nektet å kjøpe øl. Så spaserer jeg heller over gaten og kjøper en halvliter i puben.

Dette er et flott tiltak å iverksette for å øke irritasjonen over politikere enda litt til. Detaljestyringen vil ingen ende ta.

Lenke til kommentar
Her har vi reguleringskåteri igjen. Dette har lite med ytringsfrihet å gjøre, men er nok et tåpelig tiltak.

Skulle likt å vite hvilken partier som står for dette her i Tønsberg. Makan.

Minner meg om tåpeligheten med å komme inn på Kiwi klokken 20.05 og bli nektet å kjøpe øl. Så spaserer jeg heller over gaten og kjøper en halvliter i puben.

Dette er et flott tiltak å iverksette for å øke irritasjonen over politikere enda litt til. Detaljestyringen vil ingen ende ta.

7488978[/snapback]

Det er FrP det :p Det hadde du vell ikke trodd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...