Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Må stadig vekk reparere trådløst nettverk.

Anbefalte innlegg

-Altså høyreklikke nettverkstilkoblingen og velge 'Reparer'.

Det gjelder en ganske ny Dell Inspiron 9400 bærbar, som får internettforbindelse via en trådløs Belkin router.

Alltid når jeg slår på maskinen kobles den automatisk til min profil - noen ganger tar det bare lenger tid enn andre. Men det funker altså. Og da har jeg internett tilgang (ingen andre maskiner enn denne er koblet til).

Kjører WPA-personlig TKIP kryptering, SSID ikke kringkastet.

Det som later til å skje, er at internettforbindelsen 'dør' etter en viss tid. Funker fint en lang stund, men så plutselig er det dødt. Det eneste som hjelper da, er å reparere forbindelsen (ellers regner jeg med at en restart ville funke også).

Noen ganger dør internettforbindelsen selv om det trådløse nettverket har full signalkvalitet, andre ganger kobles jeg fra det trådløse nettverket, routeren min blir ikke funnet, og det står at jeg skal "aktivere radio" (men den er allerede aktivert...).

I stad skjedde det sistnevnte, men da fikk jeg for første gang ikke engang reparert, da maskinen hang seg da jeg prøvde det, og jeg måtte restarte.

P.g.a. at jeg av og til bruker torrents, har jeg gått igjennom guiden på portforward.com for port-forwarding for min spesifikke router.

Nevner det bare - vet ikke om det har noe å si.

Portene jeg åpner for er dog ikke konstant åpne - jeg er paranoid nok til å "slå av" dette "hullet" i routeren når jeg ikke laster ned torrents.

-Skulle jeg bare prøve å gjenopprette standardinnstillingene under TCP/IP tilbake til det de var før jeg gikk igjennom port-forwarding guiden?

Takker for forslag.

Endret av John P.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, har hatt et lignende problem med en dell bærbar, men det var med kabel, ikke WLAN.

Det var satt en innstilling som deaktiverte kabel NIC'et hver gang det var svakt batteri ol. Når dette inntraff, var det fortsatt aktivert i følge windows, men det var allikevel deaktivert. (Det ser ut som det er aktivert men er deaktivert).

Kanskje det er noe lignende med pcen din ? Dell i likhet med andre bærbare produsenter har med sine egne nettverksprogram for å gjøre nettverk "enklere" for folk flest.

Lenke til kommentar

(glemte å nevne at jeg har Get kabel bredbånd, men det skulle vel ikke ha så mye å si).

Takk for tipset. Jeg har tenkt på noe lignende tidligere, og gikk derfor inn i Enhetsbehandling og slo av "Tillat datamaskinen å slå av denne enhenten for å spare strøm" når det gjaldt nettverkskortet for en stund siden. Så der har jeg forandret på det. Kanskje jeg burde prøve det samme for noe annen hardware, men hva i så fall?

Får lete litt i Enhetsbehandling, kanskje.

Har forresten alltid strøm tilkoblet, da jeg kjøpte bærbar mer av plasshensyn enn av det bærbare aspektet.

Endret av John P.
Lenke til kommentar

Har du eit modem i tillegg til Belkin-ruteren? Eg trur det er den trådlause ruteren som roter med deg. Hadde same problemet sjølv med ein Linksys-ruter som var kopla på ein Thomson-ruter. Problemet var at DHCP var slått på i begge ruterene så begge prøvde å dele ut IP-adresser. Slo av DHCP i Linksys-en og sidan har aldri problemet oppstått.

Lenke til kommentar
Har du eit modem i tillegg til Belkin-ruteren?

Har jo Get kabelmodemet, da. Det sitter før Belkin ruteren. Skal se på det du nevner der. Takk for tips.

[endret] OK - da har jeg slått av DHCP på Belkin routeren, og restartet maskinen. Og ting funker fortsatt. Så da får vi se om det varer. [/endret]

Endret av John P.
Lenke til kommentar

Hmm...

Det var visst ikke det å slå av DHCP på routeren heller.

I dag når jeg slo på maskinen, ville den ikke finne noe nettverk selv når jeg manuellt søkte etter det.

Når jeg da velger å reparere (igjen...), virker det som det hele 'våkner' når den funksjonen deaktiverer og deretter aktiverer nettverkskortet.

Kan jo prøve å finne nyere drivere til nettverkskortet. Tror ikke det er routeren sin feil i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar

Har samme problem som deg, men for meg går det litt i perioder. Av og til kan det fungere i ukevis av gangen, andre ganger kan det ta minutter mellom hver gang jeg må "reparere", i det henseende at trådløskortet må disables og enables for at nettet skal funke.

Har forøvrig stasjonær maskin med SMC kort og trådløsruter, samt bredbånd fra NGT (speedtouch 546). Ikke noe av samme hardware som trådstarter, m.a.o.

Lenke til kommentar
Skjer det samme om du slår på ssid i routeren?

7490782[/snapback]

Nå har jeg innstallert ny nettverkskort-driver fra Dell (utgitt 01.12.2006, så temmelig ny), så får vi se om det holder seg.

Men hvis ikke, kan jeg jo prøve å slå på SSID igjen, ja.

Lenke til kommentar
Skjer det samme om du slår på ssid i routeren?

7490782[/snapback]

Nå har jeg innstallert ny nettverkskort-driver fra Dell (utgitt 01.12.2006, så temmelig ny), så får vi se om det holder seg.

Men hvis ikke, kan jeg jo prøve å slå på SSID igjen, ja.

7490956[/snapback]

legg in fast ipadresse, løste samme problem med en dell D810 maskin. hadde samme type feil, tror det er rett og slett kort og ruter som ikke trives sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...