Gå til innhold

Opgradering til AM2, Tips?(Gamerpc, ikke klokking)

Anbefalte innlegg

Hei. Har en pc med dette som innmat.

Siden Vista krever mye og jeg vil ha en pc med bedre ytelse så velger jeg å gå over til socket AM2. Så nå vil jeg ha ny ram, cpu og hovedkort.

Sjekket komplett og der selger de et hovedkort med en gig ram inkludert. Er den rammen bra?

Så min liste foreløpig:

hovedkort

ram

cpu

Pc-en skal i utgangspunktet ikke klokkes men den skal kunne spille neste års spill må medium grafikk. (Kommer muligens til og oppgradere skjermkortet senere når jeg vet jeg har råd)

Trenger jeg å bytte skjermkortet? Jeg tror jeg slipper siden det er pci 16x men må spørre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok.. Jeg funderte siden Corsair lagde ram-brikker.

Og jeg ville velge amd fordi jeg har hatt amd i noen år nå, Hva er fordelen med intel da?

Jeg har desverre ingen fastsatt maks pris enda. Men toppen må da være 8000

Hva er R600? DX10 er vel DirectX10

Lenke til kommentar
Lite spørsmål: Hvorfor er Cas Latency (CL) så høy? mine 2x512 er på 2.5 og de nye på 4-5?

Og sjekket forbrukertesten på det hovedkortet. der står det at du bør ha 8 pins 12 volt. Jeg vet ikke helt men har Bzerken det?

7487716[/snapback]

Du har DDR, de nye er DDR2...

Du kan ikke tenke deg å kjøpe en ny 939 prosessor og litt mer ram? utsette oppgraderingen en stund... Det du har av 939 deler er jo ganske bra fortsatt, du vil komme langt med en x2/opteron prosessor og mer ram.

En slik oppgradering kan du jo få ganske mye billigere.

Lenke til kommentar

Nå henger jeg ikke helt med.. Vi har 939 og AM2. Så sier du at CoreDuo2 fins? Det er en nyere socket?

Og du har så rett Eirikii. Men jeg tenkte broren min skulle få sjangsen til og oppgradere pc en sin og. Han har en pc med 1,3 ghz, 512 ram, GeForce 4 og et steingammelt hovedkort.

Jeg vil gi han sjangsen til og spille de nyere spilene med det lave budsjettet han har (han er 12). Så han kunne kjøpe mitt hk, cpu og ram som en oppgradering. Putte i en ny strømforskyning og nytt skjermkort

Lenke til kommentar

Hei.

Socket 939 og AM2 er AMD sine sokler. 939 er på tur ut, mens AM2 kom i sommer.

Core2 Duo er det samme som "core duo 2" som nevnes litt lengre oppe. Dette er Intel sine nye prosessorer, og er på sokkel LGA775. Dette er dobbeltkjerneprosessorer, og er kommet veldig godt ut i tester. De er tilsynelatende klokket veldig lavt (1.83 - 2.93 GHz), men "knuser" de gamle pentium4 prosessorene. De yter også en del bedre enn AMD sine AM2 prosessorer, og er i tillegg ekstremt klokkevennlige.

Jeg ville absolutt ha vurdert disse nye Intel-prosessorene.

Et billig og godt HK er: Asus P5B. Dette er den rimeligste utgaven, men hvis du leter i prisguiden finner du mere påkostede kort. Dette er dessuten gode kort hvis du ønsker å klokke litt etterhvert. Du kan som regel forvente å passere 3 GHz med en E6400 (2.13 GHz standard) med et rett satt opp system. Jeg kjører selv 24/7 med et P5B DLX wifi- kort og E6400 som er klokket til 3320 MHz.

RAM som er satt opp i forslaget litt lengre opp har jeg selv god erfaring med, og kan anbefales.

Dersom du er interesert i klokking av disse prosessorene kan du se i denne tråden: Overklokking av Conroe. Står også en del interesant der som ikke direkte har med overklokking.

Lykke til. :thumbup:

Lenke til kommentar

Ok, da demrer det litt for meg :blush: Jeg har også en snill storebror... hehe

Hvis du kan vurdere å prøve litt klokking, vil jeg anbefale E6300 (billigste Core2Duo prosessoren), p5b hovedkort (klokkevillig) og ram som duger.

Et lite forslag med skjermkort, og ikke orginal kjøler til CPU

Dette var et ganske dyrt skjermkort, det kan byttes ut til et litt svakere uten noe merkbart ytelsestap, ihvertfall i oppløsninger under 1600*1200

Endret av Eirikii
Lenke til kommentar

Forslag, hvis du skal ha Core2Duo.

Lim inn i hurtigkassa til Komplett.

321028 1 # Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4 Kit

321781 1 # Asus P5B, P965, Socket-775, ATX, GbLAN, 6xSATAII, PCI-Ex16

322633 1 # Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte

312473 1 # Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU Kjøler

Totalt: 6.850,-

Du kan gå ned til E6400, den gir mest ytelse for pengene. Fordelen med E6600 er mer cache (4MB vs 2MB), men det kan også være til hinder for overklokking.

Skal du ikke overklokke, holder det med PC4200 minne, eller klokke moderat med PC5300 minne.

Forslag til andre kjølere.

Scythe Ninja+

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=320978

Thermaltake Big Typhoon VX 120

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=328057

Lenke til kommentar
Lite spørsmål: Hvorfor er Cas Latency (CL) så høy? mine 2x512 er på 2.5 og de nye på 4-5?

..

7487716[/snapback]

Dette er pga. høyere hastigheter..

Eks. CL2.5 på PC3200 briker på 400Mhz, tilsvarer CL5 på PC6400 briker på 800Mhz.. :) (Dobling av hastigheten, og dobling av CLen. :whistle: )

.:CyberMan:.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...