Gå til innhold

Eit lite cd-rom "problem"

H5N1

Anbefalte innlegg

Det begyndte i dag, ca. rundt 3-4 tida. Eg skulle installere Ubuntu på gamle pcen, kun for å teste. Eg putta inni cden og restarta pcen, windows boota opp som vanleg.....

Eg skulle gjerne sett teksten "Type a key to boot from cd" eller kva det no var som bruker å stå der. Eg huska godt at eg har hatt det lille problemet før, alt eg trengte å gjere da var å ta ein tur innom biosen. Men det er som sagt ei godt stond sidan.

Eg restarta pcen og trykte del under oppstarten, slik at eg kom inni biosen. Alt eg huska var at eg skulle sette noko til master/slave, problemet var at det var minst 3-5 plasser der det stod master/slave. Da begyndte eg å lure. :hmm:

Er det nokon som kan fortelle meg kva eg skal sette til master/slave?

Håper eg forklarte det tydlig nok, vist ikkje so tja.... speler eg cs:s....

Takker for alle nyttige svar og e.v tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Beveger meg ut på usikker grunn her.... men prøv å sett CD rommen til master med jumperen bakpå. Vil kanskje fungere?

7501872[/snapback]

du går inn i bios og forandrer boot sequence slik at cd-romen er det første den søker etter os på, noen pcer har også en boot menu som man kan bruke, på laptopen min er det f12. (fujitsu siemens)

Hvis du lurer på hvordan du kommer deg inn i bios så må du egentlig prøve deg frem, se gjerne etter en liten meldin på skjermen der det står "press del to enter setup" eller noe i den duren.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
boot sequence:

Cd-rom først...

Skal teste å sette jumperen på master.

Men må eg sette hardisken på noko anna da?

7510008[/snapback]

hvis harddisken står som master nå, så må den settes som slave når cd-romen står som master hvis ikke så vil det ihvertfall ikke fungere..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...