Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Microsoft og varme pumpe

H5N1

Anbefalte innlegg

1. Har eit lite engelsk prosjekt, det skal handle om ting i USA o.l. Og da måtte jo eg presse inn ein liten del om Microsoft , der eg skal fortelle i ca 1-2min om Microsoft. Håper det er nokon som har peiling her ;)

Nokon som har nokon forslag til kva eg kan seie? (svar gjerne på engelsk)

2. Nokon som kan fortelle meg kort og godt korleis ei varme pumpe fungerer?

Takker for alle nyttige svar :)

No må eg øve til natur og miljø prøve ;)

(sikkert litt skrivefeil her, har mykje eg må gjere i dag -dårlig tid- )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den tar ikke inn damp utenfra.

Det er "kjøleribber" i både ute- og inne-enheten der ute-enheten blir varmet opp av luften ute. "Men hvordan er det mulig når vi har det så kaldt her hjemme?", tenker kanskje du.

Alt som er varmere enn det absolutte nullpunkt (-273°C/0K) inneholder terminsk energi. Det finnes egentlig ingenting som heter kaldt, bare "mye varme" og "mindre varme". Den termiske energien i et legeme går fra varmt til et legeme som er mindre varmt (altså kaldt).

Kompressoren i systemet øker komprimerer drivgassen til den blir væske. Den går videre ut i "kjøleribbene" i ute-enheten, men der faller trykket og gassen går over til gass. For å gå fra væske til gass trengs det mye energi, og denne energien henter drivgassen fra omgivelsene, altså luften ute gjennom kjøleribbene. Deretter farer gassen inn i huset stappfull med energi som frigjøres i "kjøleribbene" i inne-enheten, og en vifte blåser på denne ribben slik at varmen blir spredd i rommet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...