znapper Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Hei Jeg har en Pentuim III Slot 1, 800 EB som jeg gjerne vil klokke opp så langt det lar seg gjøre, jeg har et Abit VT6X4 hovedkort med "SOFT II menu" i BIOS som gjør at jeg i denne kan styre hastigheten prosessoren skal kjøre på. Jeg har flashet BIOSEN på nevnte system og kan i CPU Soft II menyen sette båre frekvenser og spenninger og hastighet på prosessoren opp til 1000 mhz og opp. Det går fint å sette NED hastigheten til prosessoren i fra denne menyen. Problemet er at når jeg setter prosessoren til å kjøre på F.eks 933 mhz og rebooter, står det fremdeles 800 mhz udner oppstart (telling av minne og søking etter harddisker osv). Også SiSandra rapporterer prosessoren til å kjøre på 802 mhz. Det virker ikke som om det har NOE å si hva jeg setter i Soft II menyen (har prøvd 1000 mhz settingen og custom settinger for både 933 og 1000 mhz uten at det virker som at prosessoren kjører på dette). Hva er problemet her?? Når jeg kjøpte prosessor/hovedkort hos Komplett for 2 år siden, ba jeg ettertrykkelig om et system som man kunne overklokke på og oppgradere, fyren sa at dette var det. (jommen sa jeg smør til Slot 1 bah :sad: ) Hva er det med systemet mitt?? :sad: [ Denne Melding var redigert av: znapper på 2002-11-20 00:11 ] Lenke til kommentar
koker´n Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Den 2002-11-20 00:02, skrev znapper: Hei Jeg har en Pentuim III Slot 1, 800 EB som jeg gjerne vil klokke opp så langt det lar seg gjøre, jeg har et Abit VT6X4 hovedkort med "SOFT II menu" i BIOS som gjør at jeg i denne kan styre hastigheten prosessoren skal kjøre på. Jeg har flashet BIOSEN på nevnte system og kan i CPU Soft II menyen sette båre frekvenser og spenninger og hastighet på prosessoren opp til 1000 mhz og opp. Det går fint å sette NED hastigheten til prosessoren i fra denne menyen. Problemet er at når jeg setter prosessoren til å kjøre på F.eks 933 mhz og rebooter, står det fremdeles 800 mhz udner oppstart (telling av minne og søking etter harddisker osv). Også SiSandra rapporterer prosessoren til å kjøre på 802 mhz. Det virker ikke som om det har NOE å si hva jeg setter i Soft II menyen (har prøvd 1000 mhz settingen og custom settinger for både 933 og 1000 mhz uten at det virker som at prosessoren kjører på dette). Hva er problemet her?? Når jeg kjøpte prosessor/hovedkort hos Komplett for 2 år siden, ba jeg ettertrykkelig om et system som man kunne overklokke på og oppgradere, fyren sa at dette var det. (jommen sa jeg smør til Slot 1 bah :sad: ) Hva er det med systemet mitt?? :sad: Bruk "User define" Valget og juster Fsb. Lenke til kommentar
znapper Skrevet 20. november 2002 Forfatter Del Skrevet 20. november 2002 Hei, takk for svar. Jo jeg mener jeg har gjort dette, har endret både spenning, bushastighet og ....kommer ikke på det navnet nå men det tallet som bushastigheten blir ganget med i "user define" i Soft II menyen. Fremdeles inget resultat, det virker nesten som om det er en eller annen sperre i selve prosessoren som hindrer den i å gå over 800 mhz selv om jeg da tvinger den via BIOS :sad: (Har også slått av feature som stopper booting dersom prosessoren kjører på feil hastigheter) Fatter altså ikke hva dette kan være.... [ Denne Melding var redigert av: znapper på 2002-11-20 11:09 ] Lenke til kommentar
Ash Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Det der er en prosessor som orginalt kjører på 6*133mhz. Du kan ikke endre multiplieren da den er låst i prosessoren (du kan endre så mye du vil i biosen men den vil fortsatt funke på 6*). Det eneste valget du har for å øke hastigheten din er å skru opp fsb'en. Men det er nok begrenset hvor langt du kommer. Slot 1 hovedkort er ikke spesielt glade i å kjøre over 133Mhz fsb. Du trenger minnebrikker som tåler det, og du trenger "flaks" med pci/agp enhetene dine slik at de henger med på høyere hastigheter også (agp/pci hastigheten regnes utifra fsb. Overklokker du fsb så overklokker du agp/pci). Vet ikke hvilke valg du har ang fsb, men prøv f.eks 135 som en start. Funker det så øk oppover til 140. 140-145 bør gå. Vet ikke om jeg hadde prøvd meg over det med en slik maskin for å være ærlig. Lenke til kommentar
znapper Skrevet 22. november 2002 Forfatter Del Skrevet 22. november 2002 Hei Takker for svar, jo nå fungerte det, gjorde som du sa. Jeg har mulighet for å sette fsb til 140 og 150 som gir henholdsvis 850 og 900 mhz, dette er max ser det ut til. USB-portene (for mus) oppførte seg litt merkelig på 150 mhz sb instillingen (musen slår seg av og på :smile: ). Så jeg tok den ned til 140, der virker det som om det fungerer nogenlunde stabilt. (hjalp ikke nevneverdig å endre cpu spenningen heller 1.6 er default, prøvde opp til 1.7 uten bedring av stabiliteten). Takker for inspillet likevel, jeg fikk i allefall endret klokkefrekvensen :smile: Regner med jeg kommer til å kjøpe den 3 Ghz prosessoren og geforceFX ved neste oppgraderingskorsvei. :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå