Gå til innhold

Linux ubuntu/live cd, gjelder en gammel maskin.

-Shark-

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en gammel maskin på loftet. tenkte å prøve Unbuntu.

Hva er live cd? HVor kan den lastes ned fra?

For øyeblikket laster jeg ned unbuntu og skal brennes på cd.

Pcens spesifikasjoner er 128mb ram, 500mhz cpu, 32mb skjermkort, 10gb harddisk. Fungerer det?

Eller er det lurere og bruke denne harddisken til å innstalere unbuntu på, så kan jeg bytte mellom xp og unbuntu? Altså de ligger på to forskjellige hardisker, bare bytte om når jeg skal bruke den andre. eller har dere noen andre gode forslag?

Takk for hjelp!

Endret av -Shark-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En LiveCD er en CD med et OS som kjører direkte fra CD'en uten installasjon. En LiveCD er selvfølgelig litt tregere enn et installert OS siden alt kjøres fra CD, og det kan være en stor fordel med en del RAM.

Mange GNU/Linux distribusjoner har sin egen LiveCD. Ubuntu LiveCD burde finnes lett på Ubuntus sine nettsider.

Spesifikasjonene er nok i knappeste laget for Ubuntu. Den har pleid å være noe tung. Det finnes andre GNU/Linux distroer som er lettere på ressursbruken hvis du er interessert.

Du trenger ikke fysisk bytte harddisk for å bytte mellom Ubuntu og winXP, Hvis du bare installerer windows først vil Ubuntu legge inn en bootloader slik at du kan velge under oppstart hvilket OS du vil boote.

Om windows og Ubuntu ligger på samme harddisk eller på hver sin, spiller ingen rolle, gjør som du sjøl vil.

Lenke til kommentar

:realmad: "Unbuntu"? - Det heter Ubuntu.

Du må ha egen partisjon og du har kanskje litt lite RAM til å installere siste versjon av Ubuntu fra LiveCD'n du burde kanskje installere fra den alternative installasjonsCD'n.

Men det skal ikke være et stort problem å kjøre Ubuntu med kun 128MB ram. - Nå skal jeg selvsagt ikke si det for sikkert siden jeg selv aldri har prøvd det på et system med mindre enn 512MB ram. Men jeg har sett at folk sier de har kjørt Ubuntu på systemer ned til 64MB ram.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
Hei.

Har en gammel maskin på loftet. tenkte å prøve Unbuntu.

Hva er live cd? HVor kan den lastes ned fra?

For øyeblikket laster jeg ned unbuntu og skal brennes på cd.

Pcens spesifikasjoner er 128mb ram, 500mhz cpu, 32mb skjermkort, 10gb harddisk. Fungerer det?

Eller er det lurere og bruke denne harddisken til å innstalere unbuntu på, så kan jeg bytte mellom xp og unbuntu? Altså de ligger på to forskjellige hardisker, bare bytte om når jeg skal bruke den andre. eller har dere noen andre gode forslag?

Takk for hjelp!

7486458[/snapback]

128 MB vil være treigt. Så er du advart. Ellers så er den helt OK, hadde en tilsvarende maskin på skrivebordet mitt (dog større disk og 3x RAM) for intill ½ år siden, den ble byttet ut når vi begynte å gjøre simulasjoner i MATLAB (pluss at jeg gikk lei av å vente på flash-sider...).

EDIT: Få oppgradert til 256, så vil det være helt ok, dog ingen opplevelse. Over 256, des mer des bedre :)

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar
ok.. Da kan jeg kjøre det på serveren min(skjekk profil)da går det vel Smooth?

7487868[/snapback]

Burde ikke by på så alt for store problemer.

Edit: Men ubuntu er en skrivebordsdistro og ikke en serverdistro. Dersom det er det du er ute etter så ville jeg prøvd Debian... se signaturen min.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...