Gå til innhold

Dårlig kontat/knitring i potmeter

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Har en litt eldre forsterker som kniter som et jagerfly når du skrur på volumkontrollen.

Noen som har peiling om det bare er å spraye litt CRC 5-56 inn i kontaktflatene til potmeteret eller er det en dårlig idè?

7486347[/snapback]

Jeg brukte ikke 5-56, men elektrovarianten 2-26. Det ble betraktelig bedre, selv om den fremdeles knitrer litt enkelte plasser.

(den er 25 år gammel)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har en litt eldre forsterker som kniter som et jagerfly når du skrur på volumkontrollen.

Noen som har peiling om det bare er å spraye litt CRC 5-56 inn i kontaktflatene til potmeteret eller er det en dårlig idè?

7486347[/snapback]

Nei! for all del ikke bruke elektronikkspray i potmeteret!

Dette hjelper bare en stund, når du får problemene tilbake blir de bare være, sprayen bløtgjør støvet på kontaktflaten men etter en tid vil dette tørke og sementere, da sitter det skikkelig fast og blir mye være og fjerne.

Bruk trykkluft på sprayboks, bruk potmeterne ofte selv om du ikke trenger det, det gjør at de holder seg rene og tildels støvfrie lengre.

Dette er problemer som ofte forekommer med gamle åpne potmetere men forekommer også på nye.

Lenke til kommentar
bruk potmeterne ofte selv om du ikke trenger det, det gjør at de holder seg rene og tildels støvfrie lengre.

7715229[/snapback]

Genialt. Det er en god stund siden jeg "behandlet" min med 2-26, og den øverste delen som aldri blir brukt har igjen begynt å knitre litt. Etter 2 minutter med mye bevegelse rundt og rundt, merker jeg at den er blitt bedre. Har jeg skrapt av mye drit da?

Men det er vel egentlig ikke noe problem å bruke elektronikkspray så lenge man beveger hjulet mye rett etter at man har sprayet. Da får man jo løst opp alt, samtidig som man får skrapt det vekk. Blir det enda bedre hvis man i tillegg blåser det helt vekk med trykkluft?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...