chny Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Hei. Ønsker kritikk av 3 macro bilder jeg har tatt. Det ville vært bra å motta kritikk på disse bildene fra personer som har litt mer innsikt innen fotografering enn jeg har. Fyr løs! Bilde1 Bilde 2 Bilde 3 Lenke til kommentar
theriksen Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Bilde1 har fine detaljer. Pent å se rimlaget omkring bladet i slik detalj. Dog er det litt trist at 95% av bladet er ute av fokus. Tror bildet ville blitt mye bedre om hele, eller tilnærmet hele, bladet var i fokus. Bilde 2 har samme problem. Ville vært virkelig lekkert om den fremre delen av planten også var i fokus. At det blir mer diffust bakover skaper en flott effekt. Det aller flotteste med Bilde 2 er istårnene (kan de kalles tårn selv om de er så små) i øvre venstre hjørne. Minner meg litt om reagensrørene i Natur og miljø-timene på videregående. Bilde 3 kunne du ha beskjært en liten smule nederst og på høyre kant. Også her er fokusen i... ehm... fokus. Ser ut til at bæret (eller er det et bær?) med stilk har fått et lite vindkast på seg akkurat idet du tok bildet slik at det ble diffust. Fin stemning ellers, og spesielt det at du har et tvillingpar er kjempekult! Fortsett med makrobilder! Stå på! Lenke til kommentar
chny Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Takk for kommentarer Tor Håkon. Det med fokusen kommer vel av at jeg brukte AF på alle bildene, jeg sikta meg inn der jeg trodde det kom til og bli best. Men skal jobbe mer med manuel fokusering i senere bilder. Det med bilde 3 var faktisk en vanskelig jobb, det blåste ganske mye der jeg stod og bladet var stadig i bevegelse, samtidig som jeg ble sliten av å holde kamera. Jeg tok bare et bilde, og ble egentlig ganske fornøyd med resultatet. Endret 12. desember 2006 av chny Lenke til kommentar
PeeJay Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 chny: Problemet er ikke bare at du har brukt autofokus - en mindre blenderåpning vil også gi deg større dybdeskarphet (hvis kameraet ditt er avansert nok til at du kan stille på den). Lenke til kommentar
chny Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Jeg vet, satt å leste på fototips.no akkurat nå, føltes ut som jeg ble slått i trynet her. Tenkte jeg skulle rekke å redigere det, men den gang ei! Endret 12. desember 2006 av chny Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå