Gå til innhold

Prosjekt: engelsk versjon av ustedalen.com

Anbefalte innlegg

Forst av alt maa jeg beklage tittelen, men jeg kom rett aa slett ikke paa noen bedre.

Jeg sitter naa i Computer Programing klassen der vi naa har begynt med HTML koding. Dette er veldig enkel koding, der alt skjer innen HTML og bare HTML. Vi har et avsluttende prosjekt der vi skal lage en hjemmeside om ett eller annet. Jeg skal dermed lage en engelsk versjon av portfoljet mitt. Denne skal ikke inneholde en blogg.

Slik som jeg har tenkt det skal siden ligne veldig mye paa Steve McCurrys side. Startsiden skal mest sannsynlig ha et phpscript som drar frem et random bilde med muligens noe tekst under. Ellers blir det en biografi, en side over utstyr jeg bruker og kanskje en aldri saa liten gjestebok.

Men jeg maa starte et sted. Jeg vil dra den lenger enn det vi gjor paa skolen, og bruke CSS i tillegg. Som sagt saa vil jeg ha denne ganske saa lik som Steve McCurrys side. Altsaa en en "boks" i midten av skjermen der alt samles. Vil ogsaa ikke at boksen skal utvide seg. Saa hvordan skal jeg gjore dette? Burde jeg lage et bilde i Photoshop, og bare plasere teksten der jeg vil ha den?

Vil gjerne ha noen tips og triks paa CSS til dette. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med flash kan det løses ganske greit, slik som McKarri viser, men med CSS får du nødvendigvis en stygg heis til høyre i boksen om innholdet skulle overskride størrelsen på boksen osv.

Teknisk sett, angående hvordan du kan gjøre noe lignende med CSS, bør du lage grafikken i PS, men du bør dele den opp og sette den som bakgrunn på diverse elementer på siden. Å bare lage en 'ramme' i PS og legge bildet som bakgrunn i body eller lignende blir alltid så kunstig, og det kan bli dumt med tekstposisjonering osv. Vil nesten heller anbefale deg en løsning med dynamisk høyde, som avhenger av størrelsen på bildet du viser fram.

Er ikke McKarri ganske kjent, forresten? Mener jeg har sett den plakaten av ho pakistanske jenta med intense øyne før.

Endret av Mr.Berg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...