Barista Bob Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Tittel til bildet: A Pipesmokers view? Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Tittel til bildet: A Pipesmokers view? 9658821[/snapback] Haha. Den var bra. Bildet fokusert på pipa, ikke utsikten hehe. Lenke til kommentar
xeper Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Oj, en pipetråd. Får vise min samling da. Pipene, fra venstre: IMP Meerschaum Poker, Brebbia 601, Tsuge Dark Bent Brandy, Navnløs billigpipe. Røykesakene. Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 (endret) Fine piper, likte spesielt den 2. fra venstre. Hvordan er den gule capstanen. Har kun smakt blå, den var god den. Endret 15. oktober 2007 av Jensemann4 Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Har tenkt å begynne å røke pipe (etter å ha smuglest denne tråden og smugpattet på bestefars piper da jeg var liten), og regner med det blir pipekjøp så fort jeg får penger. Har dog noen spørsmål... Hva er best for en førstegangs piperøker, en rett pipe eller en krummet pipe, og er det igjen noen tobakk/pipeforretninger i Trondhjem? De fleste har skiftet til full kiosk eller alt annet enn hva de en gang var. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Hva er best for en førstegangs piperøker, en rett pipe eller en krummet pipe? Personlig liker jeg krummede piper best, fordi det er mer behagelig å ha hengende fra munnen. Man er altså ikke avhengig av å støtte den opp hele tiden, men kan bare la den henge og dingle når man føler for det. Det er selvfølgelig en del piper som er så små at man ikke trenger å støtte dem opp, men hvis det er snakk om en tung og stor pipe hadde jeg helt klart foretrukket en krummet. Ellers går det mye på personlige preferanser og hva man synes ser best ut. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Jupp. Jeg tror ikke noen av delene er "best" for en førstegangsrøyker. Man må bare finne ut hva man selv foretrekker. Selv er jeg akkurat motsatt av Kalinken, jeg foretrekker rette piper. Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 (endret) Får få litt liv i pipetråden igjen. Den har vel ikke gått i glemmeboken? Nå har jeg kjøpt meg ny pipe, delvis for tull. Det er en lang bambuspipe, av typen indianerene har/hadde. Jeg fant til min overraskelse ut at det er herlig å røke av i den. Til litt småfestlige anledninger er den herlig, men jeg sverger som oftest til min gode gamle krumme pipe. Av tobakk går det i blå kapstan, da det er den eneste jeg får tak i heromkring. Endret 15. november 2007 av Jensemann4 Lenke til kommentar
AimAr Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Kjøpte en pipe i dag! Har aldri prøvd dette før så er litt spendt, vet ikke helt hva jeg skal forvente. Hvordan fyrer man opp pipen forresten? Bare å stappe tobakk nedi og fyre opp? Noen som har noen tips og triks? Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Kjøpte en pipe i dag! Har aldri prøvd dette før så er litt spendt, vet ikke helt hva jeg skal forvente. Hvordan fyrer man opp pipen forresten? Bare å stappe tobakk nedi og fyre opp? Noen som har noen tips og triks? For det første, når du stapper tobakken ned i pipen er det best om du stapper det litt tett, så gloen holder seg lenger i pipa uten å slukke. Hvis du stapper altfor tett blir det heller ikke optimalt, fordi da vil det bli vanskelig å få fyr på pipen, og det vil bli dårlig trekk. En mellomting er altså å foretrekke. For det andre; når du fyrer opp, forbered deg på at du sannsynligvis ikke får fyr på de første forsøkene. Dette med å få fyr på snadden er faktisk noe som krever litt rutine, ihvertfall hvis det er snakk om oppfyring utendørs og en urutinert piperøyker. Når du holder fyrstikken over pipen er det best med lange, jevne innpust. Avhengig av hvor hardt du røyker kan det også hende at du må fyre opp flere ganger på samme snadde. Nå høres det kanskje ut som en veldig komplisert prosess, men det er det overhodet ikke. Dette er bare noen tips for å gjøre det enklere for deg å få teken på det hele. Lenke til kommentar
heismann Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Sirkuler gjerne fyrstikken rundt over tobakken, mens du trekker inn. Du trenger altså ikke fysisk tenne på tobakken, som man gjør med en sigarett. Husk at øvelse gjør mester. Det kan virke ganske vrient spesielt den første gangen, men det er overraskende hvor fort du får dreisen på sakene! Lykke til! Lenke til kommentar
AimAr Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Takk for gode råd Jeg skal selvsagt vente til etter middag før jeg gjør et forsøk, men blir spennede å se hvordan det går. Er det et problem å bruke ligther til å tenne med? Har glemt å kjøpe fyrstikker. Jeg kjøpte forresten "Greve Gilberts Hamiltons Blanding" tobakk, hun dama bak disken anbefalte den. Noen som har prøvd den? Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Er det et problem å bruke ligther til å tenne med? Har glemt å kjøpe fyrstikker. Har lest et par steder at det ikke er optimalt med lighter, fordi gassene fra de fleste lightere kan være giftig(Husk at poenget er å trekke "flammen" inn i munnen). Er forresten det samme med fyrstikker, men da kan du bare la den brenne litt noen sek. så går de bra. Lenke til kommentar
AimAr Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Dette var jo strålendes artig, tenningen gikk noenlunde greit, men neste gang skal jeg pakke tobakken hardere. For den sluknet ganske fort denne gangen syns jeg. Lenke til kommentar
AleXandeRZiD Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Dette er den typen kvalitetstråd OT-Baren burde hatt flere av. Jeg har en del spørsmål som forumets erfarne piperøykere forhåpentligvis kan svare meg på. Hvor får man kjøpt piperensere? Jeg lurer også på hvilken tobakk som røykes. Har selv gode erfaringer med Golden Blend. Piperensere kan kjøpes i tobakkskiosker. De ligger som regel ikke framme, men dersom du spør etter det, så er det ikke så vanskelig å finne. Jeg har nå røkt pipe i ett halvt år, har kjøpt meg en langpipe i tyskland til 23 euro, og har røkt diverse typer tobakk, både vanlig rulletobakk og ordentlig pipetobakk. Jeg har kun røkt Mac Barens Mixture - Scottish Blend. Jeg er meget fornøyd med den. Jeg har etterhvert snublet over en del interessant om pipe og piperøking. Spesielt har jeg hatt nytte av denne: Tips til piperøyking For de som ikke røyker pipe, men ønsker å begynne, så er dette et fint sted å begynne. De selger "starter set" til piperøykere. Lenke til kommentar
AleXandeRZiD Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Vet ikke om noen tobakksforetning i tønsberg, men kanskje en invandrersjappe? Vel, jeg kjøpte min forrige pakke pipetobakk, Mixture Scottish Blend på en Statoil- stasjon litt i utkanten av Tønsberg sentrum Lenke til kommentar
heismann Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Vet ikke om noen tobakksforetning i tønsberg, men kanskje en invandrersjappe? Vel, jeg kjøpte min forrige pakke pipetobakk, Mixture Scottish Blend på en Statoil- stasjon litt i utkanten av Tønsberg sentrum Hvilken Statoil-stasjon var dette? ...En annen måte å ødelegge en pipe er å forsøke å ta av et godt tilpasset munnstykke før pipa er kald. I verste fall kan da pipestilken brekke. Dette gjelder særlig mindre piper med tynne stilker. Hmm? Jeg pleier ofte rense pipa før den er nedkjølt. Altså, jeg tar av munnstykket og renser vekk tjære med piperenser før den blir kald. Bør jeg ikke gjøre det? Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Hvor får jeg tak i en OK pipe? Narvesen? Mistet min i helgen. Lenke til kommentar
heismann Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Hvis du holder til i Oslo-området, er Sol Cigar en fin butikk å handle i. Der får du noe i alle prisklasser, hos en hyggelig betjening. Ellers er det mulig du kan finne noe hos Narvesen hvis du er heldig. Skader jo ikke å spørre. Mange større byer har også ofte tobakks-forretninger. Lenke til kommentar
Piperenser Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Hvor får man kjøpt piperensere? Her og her og her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå