Gå til innhold

Pipetråden v.1, Her snakkes det pipe, tobakk, snit

Killerquo

Anbefalte innlegg

Lange piper er herlig! Røyken blir avkjølt, så på en måte smaker man mer av tobakken siden den ikke bare er varm.

8865769[/snapback]

Sitert for sannhet.

Ok etter og ha lest her inne en del, Så har jeg liksom blitt litt besatt xD

har røykt vanlig Rød 3 nå i 7 år og jah!

Nå kjøpte jeg meg pipe i dag :D og Wuhu for en forsterning av de gode smakene :)

Takk for at dere fikk meg overbevist!

Mvh. Lykklig pipe røyker :)

8866700[/snapback]

Deilig med en solskinnshistorie på morgenkvisten. Velkommen inn i piperøkernes verden. :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lange piper er herlig! Røyken blir avkjølt, så på en måte smaker man mer av tobakken siden den ikke bare er varm.

8865769[/snapback]

Sitert for sannhet.

8866761[/snapback]

Hvis vi nå snakker om min nyeste pipe, vil jeg bare si at den er det man kaller mellomlang, den er ikke lang. Men regner med at effekten bare blir sterkere jo lengre den er. Endret av G_J_Caesar
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Må bare spørre dere piperøkere. Er dere avhengi av tobakk på samme måte som folk blir avhengi av sigaretter eller er det mer som sigarer? som man smaker på tobakken, men ikke trekker ned.

Er en stolt eier av en vannpipe, men vanlig pipe har jeg aldri prøvd faktisk.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte min første pipe i dag. Valget falt på en meget pen "lillehammer" pipe og Caledonian highland cream. Blir bra å ha til kaffe-lars og likøren på fisketur. :)

Skal forsøke å legge ut bilde etterhvert.

Edit: Det ble et dårlig mobilbilde i første omgang. Orka ikke dra fram SLRen. Oppdatterer med bedre bilde en dag.

post-10183-1184195967_thumb.jpg

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Må bare spørre dere piperøkere. Er dere avhengi av tobakk på samme måte som folk blir avhengi av sigaretter eller er det mer som sigarer? som man smaker på tobakken, men ikke trekker ned.

Er en stolt eier av en vannpipe, men vanlig pipe har jeg aldri prøvd faktisk.

9056418[/snapback]

Røyker ikke pipe så ofte at jeg må ha det, jeg klarer meg fint uten. Prinsippet med piperøyking er vel at man egentlig ikke skal trekke ned, men jeg og mine kamerater gjør det allikevel fordi vi har funnet en metode som vi liker. Om man ikke liekr det, så trenger man ikke gjøre det heller :wee:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hva tenker dere andre "Brothers Of The Leaf" ( :p ) om å få utvidet denne tråden til diskusjon rundt pipe og sigar? Jeg har sendt pm til trådstarter og melder meg som frivillig til å skrive en tekst som gir dere en innføring i det generelle som er verdt å vite om sigarer.

Jeg kjøpte min første pipe i dag. Valget falt på en meget pen "lillehammer" pipe og Caledonian highland cream. Blir bra å ha til kaffe-lars og likøren på fisketur. :)

Hva kostet pipen og hvordan er kvaliteten? Er det godt trekk i den? Er det lett å holde fyr i den? Jeg har prøvd to (billige) piper tidligere. Den ene var det dårlig trekk i og den andre umulig å holde fyr i. Sistnevnte problem er sikkert noe som går over med trening.

Endret av contaminated
Lenke til kommentar
Hva tenker dere andre "Brothers Of The Leaf" ( :p ) om å få utvidet denne tråden til diskusjon rundt pipe og sigar? Jeg har sendt pm til trådstarter og melder meg som frivillig til å skrive en tekst som gir dere en innføring i det generelle som er verdt å vite om sigarer.

Hva kostet pipen og hvordan er kvaliteten? Er det godt trekk i den? Er det lett å holde fyr i den? Jeg har prøvd to (billige) piper tidligere. Den ene var det dårlig trekk i og den andre umulig å holde fyr i. Sistnevnte problem er sikkert noe som går over med trening.

9176877[/snapback]

1: Jeg er veldig pro Pipe og Sigar, skal ikke snakke for Trådstarter, men tipper han godkjenner det. Han er for tiden i England, så kan ta en stund før han ser meldingen. ;)

2: Jeg tror absolutt man får det man betaler for, til en hvis grad. Jeg betalte 490/390 for min første og beste pipe, noe som var veldig mye da, og er storfornøyd med den. Er kjempe bra trekk og stort kammer. Hvis det er dårlig trekk, kan man jo ta ut filter, hvis det er da.

Lenke til kommentar

9176877[/snapback]

Veldig bra trekk, og etter at jeg fikk litt erfaring var det ikke noe problem å holde fyr i den. Forøvrig kostet den 500 kr, noe jeg egentlig syns var ganske rimelig, for pipen ser egentlig ganske dyr ut.

Liker særlig fargen og mattheten på treet, og jeg liker ikke altfor "glossy finish" på pipen.

Forøvrig kjøpte jeg den på sol cigars i drammensveien.

Lenke til kommentar

Jeg tok meg gleden av å kjøpe meg en pipe her forleden, det ble ikke en så stor suksess...

For det første: Petterøe's 3 funker ikke i pipe. :ermm:

Pipen ble altfor varm

Tobakken slokket hele tiden

Tobakken satt fast pipen etter jeg var ferdig.

Problemer med å tenne tobakken...

Noen tips?

Lenke til kommentar

P3 funker jo fett det, er ikke like digg som pipetobakk, men... Har du mye erfaring med pipe røyking?

Blir pipa varm har du enten overtent, pipa er dårlig eller du tåler varme generelt dårlig.

- Tror ikke den er overtent da du sier at den slukker.

- Kan hende pipen ikke er av beste kvalitet og er litt "tynn" eller at materialet blir fort varmt. Du kan prøve og bytte grepet litt, hold nærmere munnstykket kanskje.

- Kanskje du kan bruke hanske?

Hvis tobakken slukker ofte har du ikke stappet riktig, prøv litt hardere. Det er viktig og konstant trekke inn fra pipa. Hvis ikke du passer på at det er tilgang til luft slukker tobakken.

Et pipeverktøy er kjempe kjekt og ha. Standard er med en liten spade, en "stapper" og en liten syl. Spaden kan du bruke til å grave ut tobakken etterpå. "Stapperen" stapper du tobakken lettere med. Sylen kan du poke vekk tobakksrester eller grave de ut fra munnstykket.

Jeg synes egentlig at rullingstobakk er lettere å tenne ettersom den er tørrere, men det trenger ikke være noen fasit. Riktig måte å tenne opp på er:

- Bruk fyrstikk

- La fyrstikken brenne litt

- Sirkuler den over kammeret, mens du trekker rolig inn.

- Hvis du patter litt godt etterpå oppnår du optimalt fyr.

Fler spørsmål?

Husk: Øvelse gjør mester!

Lenke til kommentar

Fin tråd! :)

Jeg skal til Oslo på lørdag, og tenker å kjøpe meg en pipe. Har ingen erfaring med pipe fra før, så det blir spennende å prøve det ut.

Tenker ikke å bruke altfor mye penger på det til å begynne med, men fant en butikk som heter Sol Cigar i Drammensveien (www.solcigar.no), og tar turen innom der. Ser i nettbutikken at de har piper ned i under 200 kr.

Vil det være dumt av meg å kjøpe noe sånt som "Per pipe, stor krum" til 195 kroner?

Den ser slik ut: 70107.jpg

De med stor krum er tøffest.. ;)

Må si jeg gleder meg litt! :D

Lenke til kommentar
Jeg skal til Oslo på lørdag, og tenker å kjøpe meg en pipe. Har ingen erfaring med pipe fra før, så det blir spennende å prøve det ut.

Tenker ikke å bruke altfor mye penger på det til å begynne med, men fant en butikk som heter Sol Cigar i Drammensveien (www.solcigar.no), og tar turen innom der.

9182970[/snapback]

Meget bra butikk. Anbefales! Var der jeg kjøpte pipen jeg nevnte litt lenger oppe i tråden. Meget hyggelig dame som jobbet der, og som virkelig hadde peiling. Fikk masse gode råd, og til og med en liten "lær å røyke pipe" brosjyre siden jeg ikke hadde røykt pipe før.

Anbefaler deg egentlig å spørre betjeningen der om du bør satse på den pipa som en nybegynner. Som sagt har de virkelig peiling, og vil helt sikkert hjelpe deg å finne noe som er bra.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Sol Cigar er kjempe butikk! :love:

Pipa ser bra ut den, men skal ikke love noe om kvalitet osv. Uansett tror jeg 200 kroner er en grei pris på din første pipe, er kjipt og ødelegge en pipe til 1000 kroner eller finne ut at man ikke er fornøyd. En billig pipe kan du fint prøve deg fram til god tobakk også uten dårlig samvittighet.

Har noen vært i den lille Sigar butikken i stortingsgata? Værste servicen jeg har vært borte i noen gang. Synd fordi det er altfor få Tobakksbutikker i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...