Gå til innhold

Pipetråden v.1, Her snakkes det pipe, tobakk, snit

Killerquo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

tror det er vanskelig og fine piper til 200 på nettet. Ebay har en del, du kan prøve der. En venn av meg har kjøpt 2? piper der til en billig penge.

Her er det ganske dyrt, men den er norsk.

letteste er å dra til en kiosk som selger piper, eller tobakksbutikk. pipemakere er ofte veldig dyre, håndlagd generelt.

Edit: Bong; mener vi da hasj? og hvorfor "bong" til pipe?

Endret av Q_Tarantino
Lenke til kommentar

Elfenben-munnstykke er kos, men det er så miljøfientlig at en bør holde seg for god til det.

@Djengo: Er du den stolte eieren av den pipen? Den var rimelig fet.

@Fastar: Ebay er nok det beste alternativet. Men spør gjerne her i tråden før du kjøper, så du unngår å kaste penger ut av vinduet.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Kunne tenkt meg noe entry-level innenfor piper, og har sett på en fra piber.dk. Men jeg kom over en side på toll.no som viser til et forbud mot innførsel av tobakksprodukter (skal finne linken senere). Er det ikke lov å kjøpe pipe engang da? Eller er det bare selve tobakken som nektes å tas inn?

Andre tips for en nybegynner? Tenker å ikke bruke mer enn 5-600,- ...

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt noe om at det er ulovlig å innføre piper. Selv har jeg bestilt en del piper fra blant annet Ebay, og de har aldri hatt noen problemer i tollen. Hvis du finner linken blir det enklere å si noe endelig. ;)

Hvis det mot formodning skulle vise seg å være problemer med import er det mange butikker/kiosker i Norge som har et godt utvalg. Ihvertfall hvis du bor litt sentralt. Men her er det store prisforskjeller, så det er lurt å sjekke litt flere steder.

Du kan absolutt få en veldig god pipe til 500-600 kr, men jeg anbefaler også å sette av litt penger til en god tobakk. Scottish og Golden-Blend er to tobakkstyper jeg har hatt gode erfaringer med.

Her er forøvrig en god introduksjonsside inn i piperøykerens verden.

Lenke til kommentar

Fortolling via internett (dette gjelder nok ikke innførsel ved internetthandel, men likevel interessant), Fortolling av varer kjøpt på internett.

Av siste linken fremgår det tydelig at man ikke kan importere tobakksvarer. Spørsmålet er om tobakksvarer er det samme som tobakksprodukter. Jeg mener tobakkspiper går inn under tobakksprodukter / tobakksvarer, men sikker er jeg ikke. Interessant å se at det står enkelt og greit 'tobakk' ved den første linken. Er det forskjell på tobakk og tobakksvarer? :ermm:

Sånn sett betryggende å høre at du har hatt mange handler via eBay som har fungert smooth!

Pipen jeg har sett meg ut er en Stanwell Royal Prince (vet ikke hvilken undermodell ennå), de er på tilbud for 315 danske kroner. Sett denne på et norsk nettsted der de går for 600+,-. Har et par som kanskje blir med på å spleise på frakten, momsen og tollen (hvis de kan importeres, vel og merke), så da blir det jo en god pris for en allright pipe. :)

Takker for linken!

Lenke til kommentar

Vil tro at pipen din går glatt gjennom tollen. Men sikker er jeg ikke. Piper er jo også kun samleobjekter for noen, så et forbud om import virker merkelig på meg.

Du kunne jo ha prøvd å sende en mail til tollvesenet, hvis du vil ha en endelig oppklaring?

Det så forøvrig ut som en fin pipe, og selv om jeg ikke har noe kjennskap til merket fra før tyder den norske prisen på at det er en pipe av god kvalitet.

Lenke til kommentar

Er det jeg som er dårlig til å søke på nett, eller er det virkelig ekstremt lite utvalg av pipetobakk på nettet?

Edit: Kalinken, hva har du betalt i toll og moms for de pipene kjøpt utenlands? Ser litt på en Savinelli Natural på Frenchy's pipes, tror man kan få noen skikkelig rimelige piper der, men er usikker på hva avgiftslandet Norge vil spise av meg.

Endret av Maverick2000
Lenke til kommentar
Noen som kan anbefale meg en god type pipetobakk?

8277819[/snapback]

Jeg har hørt mye bra om merket "Borkum Riff". Dette merket har blant annet en whiskey-smak som er veldig kjent. Ellers er "Golden Blend" en fin tobakk. Dette er en type som inneholder flere typer tobakk som gir en ganske spesiell smak.

En side som tar for seg de mange tobakksortene er Tobacco Reviews.

Men det er store variasjoner i hva som ansees som godt og dårlig, blant annet slaktes Borkum med whiskey der.

Er det jeg som er dårlig til å søke på nett, eller er det virkelig ekstremt lite utvalg av pipetobakk på nettet?

Edit: Kalinken, hva har du betalt i toll og moms for de pipene kjøpt utenlands? Ser litt på en Savinelli Natural på Frenchy's pipes, tror man kan få noen skikkelig rimelige piper der, men er usikker på hva avgiftslandet Norge vil spise av meg.

8279521[/snapback]

De pipene jeg har kjøpt fra utenlands har enten vært under 200 NOK, eller ikke blitt stoppet i tollen. Derfor har jeg ingen erfaring med akkurat dette, men jeg lurer på om satsen er noe sånn som 25% av hele beløpet?

Her er forøvrig en butikk med et nokså godt utvalg av tobakksorter.

Og noen til.

http://www.pipesandcigars.com/

http://www.paylesspipes.com/

http://www.smokingpipes.com/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...