Anterialis Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Dette er teorien i mitt hode Jeg har tre usere, userA og userB og userFelles. De forskjellige userne har jo sin egen gruppe. Jeg vil at hjemmemappa til userFelles, altså dirFelles, med underfiler skal være i Felles' gruppe, uansett hvem som legger inn filer der. Altså, om userA logger inn via ftp, og overfører filer til dirFelles, skal disse filene tilhøre gruppen til userFelles (grFelles). Nå arver jo filene automatisk rettighetene til userA og får gruppe=grA + owner=userA. Om userB kommer inn en annen dag og logger seg på med sin egen profil og laster over noen filer, vil vi se at filene har disse rettighetene: grB + ownerB. Om userFelles nå kommer inn for å slette/rydde opp (eller noe lignende), vil ikke userFelles ha rettighetene, da noen av filene har ownership og gruppeeierskap hhv. ownerA og grA / ownerB og grB. Det jeg vil er at uansett hvem som legger inn filer i dirFelles, så skal disse subfilene få eierskap grFelles. Ownership kan sikkert arves fra den useren som la inn (slik at han/hun kan slette dem senere) men gruppeeierskapet skal tilhøre userFelles (grFelles). Jeg har lest litt om ID (SUID og GUID), og at jeg kan skrive feks sudo chmod g+s dirFelles men har ikke helt skjønt/fått det til... Spørsmålet er altså 1, om det er noen som i det hele tatt skjønner hva jeg spør etter, og 2; hvordan får jeg løst problemet mitt, om det er mulig? På forhånd takk =) Har hatt en tråd om noe av det samme pågående en stund her. Endret 12. desember 2006 av w3p Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Jeg er ikke helt sikker på om jeg har skjønnt problemet, men jeg tror du vil ha flere brukere som har tilgang til å legge og endre filer i samme mappe, og du vil ha en fellesbruker/gjestekonto? Du kan opprette brukerne userA og userB og gjest/fellesbruker og de vil få egne hjemmekataloger. Det som er med hjemmekatalogene er at det kreves at kun din egen bruker har tilgang til mappene, ellers tror jeg ikke Gnome eller KDE vil logge inn brukeren. Men det du kan gjøre er jo å opprette en katalog som du bruker til fellesfiler: sudo mkdir /fellesmappe sudo chmod 777 /fellesmappe (som skal gi alle brukere lese, skrive og kjør tilgang i mappen /fellesmappe) Så kan du legge en snarvei på skrivebordet til hver bruker ved å gjøre: cd ~/Desktop ln -s /fellesmappe Dersom du vil navngi linken som noe annet enn fellesmappe skriver du: ln -s /fellesmappe NoeAnnetEnnFellesmappe En slik link kan enhver bruker opprette selv. Endret 12. desember 2006 av HavarN Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Hvis du fremdeles ikke får noen løsning anbefaler jeg deg å prøve på linux1.no. Er en del Linux-hoder der og 50% av de kjører Ubuntu. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Takk for svara =) Ja skjønner godt det var vanskelig å forstå. Var ikke helt det jeg lurte på nei. Mere det at jeg skal ha en fellesbruker, som flere personer kan bruke (i stedet for å lage en bruker til alle) Men om jeg laster opp ei fil fra min egen konto (som ikke er felleskontoen) vil jo denne fila arve rettigheter fra meg, og ikke fellesbrukeren. Nå vil jo kanskje ikke fellesbrukeren ha rettigheter til å feks. slette denne fila jeg har lagt opp. Så jeg vil på en måte at alle filer i fellesmappa skal få et bestemt sett med rettigheter, uavhengig hvem som lagra fila. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) sudo chmod 777 [mappenavn] Vil la alle brukere slette, skrive/endre, opprette, lese og kjøre filer fra mappen uavhengig av hvilken bruker som eier filen. Endret 12. desember 2006 av HavarN Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Åja nå skjønte jeg ja det er en måte å gjøre det på, men ikke det jeg spurte om. Men det funker jo det og =) Men litt av poenget var at jeg bare vil ha 775. Others (som altså andre brukere feks) skal ikke ha tilgang... Endret 12. desember 2006 av w3p Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Så er jo spørsmålet om alle filene du legger inn ETTER du tar chmod 755 på mappa, vil arve de mappens rettigheter... Endret 12. desember 2006 av mFaFa Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 755 vil ihvertfall ikke gi skrivetilgang. Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 755 vil ihvertfall ikke gi skrivetilgang. 7487431[/snapback] Skrivefeil. Og om det står 755 eller 775 er ikke poenget. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Problemet slik jeg forstår det, er at du har en ftp (ellerno), og så ønsker du å ha en fellesmappe hvor filene eies av opplaster, men alle har tilgang til å redigere, flytte, slette, og genrellt herje som de vil. Noe som kansje vil gå dersom alle filene i denne mappa automatisk ble eid av gruppen grpFelles. Vel. Jeg vet om en måte, men den er ikke elegant - få cron til å kjøre "chgrp grpFelles -R *" (ellernoesånt) i mappa hver 5 minutt eller noe... Det burde da være gjørbart? Forøvrig så har dette niks med ubuntu spesiellt å gjøre - det er generell UNIX. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Ja du skjønte hva jeg mente kyrsjo. Men da ber jeg vel egentlig om en liten utledning om hva cron er for noe? Eller lettere sagt hvordan jeg skal få den til å gjøre denne jobben som du sa.. Endret 12. desember 2006 av w3p Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Om du finner en mer elegant måte å tvinge alle filer som opprettes i en mappe til å automatisk få gitte rettigheter, eier og gruppeeierskap, så post svaret her da. Er også interessert i å få vite dette etter å ha forsøkt å google det uten å finne svar. Lenke til kommentar
Del Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) bruk sticky bit g+s EDIT: Jeg var litt kjapp, ser du har sett den muligheten. Det er vel uansett den vanlige måten å sørge for at alle filer som opprettes arver gruppetilhørighet fra mappen du gir sticky bit. Endret 12. desember 2006 av Del Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Men jeg har prøvd g+s, men får det liksom ikke til å fungere :s Men det er altså sånn det i teorien skal fungere? For da kan jeg bare prøve litt mer rundt det... Lenke til kommentar
iDude Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Men jeg har prøvd g+s, men får det liksom ikke til å fungere :s Men det er altså sånn det i teorien skal fungere? For da kan jeg bare prøve litt mer rundt det... 7488243[/snapback] Merk at bare filer som opprettes i katalogen med "g+s" satt vil få rett gruppe. De som kopieres inn der vil ha gruppa de hadde fra før Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Men dersom ting kopieres over FTP etc.? Er dette snakk om et innloggingssystem med klienter (evt. enkeltstående maskin), eller en server? Lenke til kommentar
iDude Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Men dersom ting kopieres over FTP etc.? 7493501[/snapback] Tja.. Råtipper på at de får korrekt rettighet da, men er ikke sikker Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 14. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2006 ja det kunne vært interessant å vite (det med kopiering via ftp) fordi det er jo det som kommer til å skje for det meste i praksis. Det er jo en server jeg har dette på... Bare for morro egentlig. ikke noe viktig liksom. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Når du kopierer noe over ftp så opprettes det vel i prinsippet en fil. Dersom klienten er windows, så går det uansett ikke å mappe direkte rettigheter, da os'ene er totalt forskjellige i så hensende, og uansett så er ikke uid mappbar. Kansje en kombinasjon av scripts og g+s? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå