Gå til innhold

Skjermkort og standarder

Bilge^^

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg vil be Admin flytte denne tråden vis den er på feil plass ;)

Jeg har fått en oppgave på skolen, der jeg skal skrive om ''standard skjermkort på markedet idag''. Men så stopper det. Standard? på vilken måte? hva som er det mest kjøpte kortet? hva som er den vanligste Grensesnittypen, eller hva? Det kan hende jeg skriver litt dårlig her nå men.. Oppgaven er iallefall 'standard skjermkort på markedet idag' :) Noen med peiling som kan tipse?

takker på forhond ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fått en oppgave på skolen, der jeg skal skrive om ''standard skjermkort på markedet idag''. Men så stopper det. Standard? på vilken måte? hva som er det mest kjøpte kortet? hva som er den vanligste Grensesnittypen, eller hva? Det kan hende jeg skriver litt dårlig her nå men.. Oppgaven er iallefall 'standard skjermkort på markedet idag' :)  Noen med peiling som kan tipse? 

takker på forhond ;)

7485587[/snapback]

Vel, du kan jo begynne med å definere grensesnitt typene som er i bruk.

PCI

AGP

PCI-express

Så skrive noen linjer om hva skjermkortet gjør i en PC

Så skrive noe om hvilke oppgaver de enkelte korttypene er best egnet til.

Integrerte kort for kontorarbeid og bærbare. Billige lite strømtrekk.

Enkle skjermkort, lav til middels ytelse, lettere med passiv kjøling, f.eks til videovisning i stille miljøer, stue/møterom osv

Gaming kort - høy ytelse beregnet på spill. Crossfire/SLI oppsett

Proffkort for spesielle applikasjoner. Videoredigering, 3D tegning.

Proffkort for ekstrem høy oppløsning i 2D, multiskjerm løsninger

Bare for å gi deg noen ideer til en liten disposisjon. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har fått en oppgave på skolen, der jeg skal skrive om ''standard skjermkort på markedet idag''. Men så stopper det. Standard? på vilken måte? hva som er det mest kjøpte kortet? hva som er den vanligste Grensesnittypen, eller hva? Det kan hende jeg skriver litt dårlig her nå men.. Oppgaven er iallefall 'standard skjermkort på markedet idag' :)  Noen med peiling som kan tipse? 

takker på forhond ;)

7485587[/snapback]

Ville nesten spurt læreren, det er ganske mye å gå igjennom.

Kommer også helt ann på hva slags oppgave det er, er det en særoppgave gjør som beskrevet over, er det en enkel oppgave på Vidregående som varer i ca. 1 uke, spør læreren og lag noe som passer etter hva han sier/beskriver.

Lenke til kommentar

Takker for gode og utfyllende svar! ;)

Jeg kan selvfølgeli spørre lærern, men jeg vil ikke at han skal få på seg at jeg spør hele tiden. Så jeg tenkte å levere en oppgave der jeg har jobbet mest mulig selv :)

Oppggaven om skjermkort er delt på 3 stk, og jeg har fått i oppgave å skrive litt om forskjellige standarder på markedet. Ikke alt annet, men bare det :) Selv synest jeg at oppgaven jeg har valgt er litt rar. Sjønner liksom ikke hvor jeg skal starte eller hvordan jeg skal beskrive standardene.

Lenke til kommentar
Takker for gode og utfyllende svar! ;)

Jeg kan selvfølgeli spørre lærern, men jeg vil ikke at han skal få på seg at jeg spør hele tiden. Så jeg tenkte å levere en oppgave der jeg har jobbet mest mulig selv :)

Oppggaven om skjermkort er delt på 3 stk, og jeg har fått i oppgave å skrive litt om forskjellige standarder på markedet. Ikke alt annet, men bare det :) Selv synest jeg at oppgaven jeg har valgt er litt rar. Sjønner liksom ikke hvor jeg skal starte eller hvordan jeg skal beskrive standardene.

7486736[/snapback]

Nei, det er en svært dårlig beskrevet oppgave. Høres litt ut som den er laget av noen som ikke har særlig mye greie på temaet. Eneste jeg tenker på i denne sammenhengen er faktisk PCI, AGP og PCI-e. Det er standarder. Utover det er det vel egentlig ikke noe som er særlig standard med skjermkort.

Av eldre standarder kan vi vel nevne ISA, VESA, og EISA standardene. Ikke sikkert det sier deg mye hvis du går på skole nå, men en liten google så har du oversikten tenker jeg.

(Hint: dette var standarder fra den tiden 1MB minne på skjermkortet var LUKSUS. Og 800x600 i 256 farger IKKE nødvendigvis var standard over hele fjøla) :!:

Endret av peiper
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...