Gå til innhold

TwinMOS CF Card 2048MB, 140X, Type I, U

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg ble litt bekymret nå, for jeg har TwinMos selv...  :(

Men det jeg skulle spørre om, passer ganske godt i denne tråden. Jeg tenkte nemlig å kjøpe et minnekort til samme type kamera. Det jeg lurer på, er om jeg bør satse på 16/20 MB/s eller om halvparten holder i massevis?

7521631[/snapback]

Den største forskjellen du vil merke på et tregt vs. raskt minnekort på speilrefleks, er hvor lenge du kan ta seriebilder (3 bilder i sekundet) før hastigheten reduseres, og hvor raskt det går å overføre bildene til datamaskin. Ved vanlig bruk vil du ikke merke forskjell. Hvilket merke du kjøper, er mer viktig enn hastighet, så betal heller mer for merket enn for hastigheten.

Lenke til kommentar

Faen så irritert jeg er nå! Etter jobb i dag, trippet jeg ned på Foto & Video i Møllergata, Oslo for å kjøpe ovennevnte minnekort. Et fordømt virrvarr av folk og et idiotisk kasseoppsett midt i butikken som gjør at det er absolutt NULL kø-orden, forårsaker at jeg blir stående 10-15 minutter ved den ene kassen før jeg får hjelp. I mellomtiden er det flere som blir ekspedert i det de kommer inn døren, samt mange som trenger seg på ekspeditørene og dermed klarer å snike seg frem i "køen". En av disse tar det nest siste minnekortet av denne typen, men det skulle være veldig så tilfeldig om også det andre går rett foran nesen min...

Heldigvis skjer ikke dette, men da jeg endelig får gjort krav på det siste kortet, da sier ekspeditør-dusten at kortet er solgt. SOLGT?! Så hvorfor i svarte helvete henger det i monteret da?! Grrrrr!

1-2-3-4-5-6-7-8-9-10..... nei det holder ikke, 11-12-13-14-15-16-17-18-19-20.

Er det noen andre steder i byen hvor de selger Sandisk minnekort?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Syntes dere alltid annbefaler Sandisk kort jeg. Men jeg har faktisk hatt mer problem med Sandisk enn mitt eget Microdia 512mb kort som jeg har brukt mest! Jeg merker så og si ingen forskjell på farten, bare hvor raskt det lagres til datamaskinen. De to siste månadene har jeg ofte mistet kanskje 5-6 bilder av 100 med Sandisk kortet. Og dette merket jeg ikke noen gang,selv med 5tusen bilder med Microdia. Nå etter ca 4tusen med Sandisk har jeg hatt problemer avogtil. For meg er det ikke noe problem, for viss jeg mister noen bilder tar jeg så mange at jeg alltid har flere så.. .

Jeg selv vil heller anbefale Lexar og Microdia enn Sandisk. Ikke noe dyrere er det heller, bare er ikke like kjent. I utlandet er Microdia en av de største, og det er ikke uten grunn. Jeg fikk mitt Microdia 2GB 150x for samme pris for et tilsvarende Extreme III, og jeg føler meg mer trygg med dette + mitt 512mb microdia kort enn med mitt Sandisk kort.

Men det er min erfaring, jeg har sikkert bare et dårlig eksemplar på kortet, min mor har et helt normalt 512mb Sandisk kort, og det er det ingen problemer med + at en kamerat har 2gb Extreme III , og han har ikke noen problemer han heller.

Tenk på det senere, at det er ikke BARE Sandisk og Lexar som er best, men også andre. Bedre å kanskje luke ut de som ikke er til å stole på?

Endret av Litejk
Lenke til kommentar
Syntes dere alltid annbefaler Sandisk kort jeg. Men jeg har faktisk hatt mer problem med Sandisk enn mitt eget Microdia 512mb kort som jeg har brukt mest!
Om man har Sandisk, er det ingen fullstendig garanti mot mistede bilder, men det er det merket som ut fra egen og "alle" andres erfaringer er det mest sikre. Så lenge ikke flere anbefaler Microdia, så velger jeg heller Sandisk (lettere å få tak i også, og derfor mest utprøvd på det norske markedet).

At Microdia er stort i utlandet, er heller ingen garanti. Verstingkortet, Twinmos, er omtrent like utbredt som Sandisk, men av den enkle grunn av at det selges av en eller flere store aktører (bl.a. Komplett).

Og helt til slutt... at du kun har gode erfaringer med Microdia, er veldig bra. Men én persons gode erfaring betyr ikke så mye. Derfor vil vi alle gjerne ha andres erfaringer med Microdia, Sandisk, Twinmos, Kingston, Lexar osv... kort. Er derimot off-topic her, så kanskje jeg oppretter en egen tråd?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Også jeg som har hatt en masse Twinmos kort og aldri hatt problemer....

7758615[/snapback]

Ingenting er bedre enn det. Og har de fungert i lengre tid, så vil de mest sannsynlig fungere videre også. Det er stort sett i begynnelsen av et minnekort sitt liv at den evt. svikter.

De færreste minnekort svikter, uansett om det er Twinmos, Sandisk eller Kingston. Men ser vi prosentvis andel, kan det virke som Twinmos ligger dårlig an i forhold til mange andre. Vil bare presisere at jeg ikke har sett eller gjort noen vitenskapelig analyse av dette, men ut fra erfaringer her på forumet, blant kunder og andre, så ser det ikke lyst ut for Twinmos.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Det er stort sett i begynnelsen av et minnekort sitt liv at den evt. svikter.

Jeg kjøpte meg nylig en IXUS 800is med et Twinmos 2gb 150x. Det tok ca en dag etter litt testing av bilder før jeg skrudde kameraet på bare for å motta meldingen "corrupted data" eller noe liknende. Himla irritert lette jeg etter bildene som var forsvunnet, men ga fort opp og formaterte driten og startet på nytt.

Neste dag (lørdag) var det fest og det ble tatt ca 120 bilder før samme melding dukket opp igjen! Glad jeg ikke var spes full, ellers ville nok kameraet gått forholdsvis hardt i veggen :p

Spørsmålet jeg sitter igjen med er "Hva i all verden er det som skiller merkene?" Er det ikke bare en god mix av elektriske kretser osv inni der? Og hva er det som egentlig har gått galt, når det fungerer utmerket en liten stund, og plutselig snapper selv om det ikke har vært noen forskjeller i behandling av kameraet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...