ron Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Er ikke en gang newbie, er rett og slett helt grønn! Saken er at jeg skal sette opp en spillserver hjemme (litt quake, mest half-life) og da er windows udugelig. Distroen må være enkel og instalere og bruke, minst mulig fancy dilldall og helst ta liten plass. Hvordan det ser ut spiller ingen rolle. Ser mange skryter av Debian, men det er kanskje litt for vanskelig? Helst seriøse og begrunnede svar, ikke som at "RED HAT er best." Takker på forhånd Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Du lærer ikke noe med å ikke prøve...:smile:Prøv Debian Har ikke peiling selv men en plass må en jo begynne.. Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Mandrake har vel alltid blitt annsett for den beste distroen for folk som har drevet med Windows før og som ser etter en inngangsport til Linux. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Jeg må si meg enig med forrige karen. Størrelsen kommer an på hvor mye du installerer. Husk på at hl/cs serveren må du laste ned i etterkant uansett, og om du bare skal ha en server så trenger du ikke installere X heller. Lenke til kommentar
M4cr0s Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Nesten alt annet enn Debian råder jeg deg til, Debian er utvilsomt en meget patent Distro, men bare installen kan ta motet fra de fleste (ser ut, og fungerer som om den er anno 1997 og ikke 2002). Mandrake har den fordelen at det rett og slett fungerer nesten uten videre, minimalt med confing, men en liten og grei install betyr at du må smørre deg med tolmodighet og luke ut adskillige mb med unødvendige pakker. Vectorlinux ( http://www.vectorlinux.com ) og Peanutlinux ( http://www.peanutlinux.com ) er eksempler på to distroer som har et slags "gutterompreg" over seg, de er små, inneholder akkurat det nødvendige og har en relativt ok install og ellers støtte for det som trengs. (ISO'ne er på typisk 200ognoen mb). Lykke til! Lenke til kommentar
zuhr Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 her ville jeg ha testet med debian eller slackware. Det er fine server distroer. Og er meget enkle. Du skal jo ikke ha X engang sikkert så innstalleringa blir lett... Lenke til kommentar
ron Skrevet 20. november 2002 Forfatter Del Skrevet 20. november 2002 Hva er X om jeg tør spørre? Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Kort og godt: X, er et program som lar deg kjøre skjermen din i høyere oppløsning enn "DOS-modus". Tar jeg ikke feil, så kan X kjøre på omtrent allt mulig rart, som det er skjerm på selvølgelig. http://www.xfree86.org runmad Lenke til kommentar
smetho Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Ikke at jeg kjenner så mye til teknologien bak, men det er vel mer enn å kjøre kommandolinjen i høyere oppløsning. X muliggjør rett og slett et grafisk brukergrensesnitt, altså vinduer og knapper istedet for kommandobasert konsoll. Lenke til kommentar
SciBirg Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Installerte Mandrake i går (versjon 8.?) og var meget skeptisk i forkant, men det gikk over all forventning. Tror at så lenge du luker ut unødvendige pakker på den (grafisk brukergrensesnitt, like enkelt som en Windows install), klarer du fint å installere den på en eldre pc. Skal i hvert fall prøve dette selv. Lenke til kommentar
Goldelf Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Hva du en gjør, gi slackware en sjangse også, den er meget digg og jobbe med. Lenke til kommentar
ron Skrevet 20. november 2002 Forfatter Del Skrevet 20. november 2002 Hvis jeg går for Mandrake, holder det med å laste ned den første iso cd`en? eller trenger jeg alle tre. Har også sett på sidene til peanutlinux og vectorlinux og de virker ganske interessante. Er de lette og bruke? Hvem av dem er evt. best? Noen som har no erfaringer med dem? Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Jeg sier Slackware... jeg startet som en komplett newbie for et år siden MED slackware.. nå er jeg ganske så erfaren med slackware og har tweaket den maxx... men drit i KDE og GNOME kjør Fluxbox istede den er digg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå