Gå til innhold

når politi byter vikeplikt for meg

steinrawr

Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke mye av det selv. Det er jo slikt reglene blir laget, slik at vi ikke klarer å forstå de, og derfor bryter de.

Men reglene sier ingen ting om at politiet må kjøre blått for å bryte reglene lovlig.

ATL mener noe annet:

I visse tilfeller kan politiet la være å benytte seg av noe form for varslingsanlegg. Hvis man skal inn på et åsted, sikre bevis eller måle en fartsovertreder kan politiet unnlate å bruke både lyd-og lyssignal.

- Men da er kravet til aktsomhet enda viktigere. Andre trafikanter skal tidlig gjøres oppmerksomme på at det foregår en utrykning og politiet må kjøre mer forsiktig.

Ifølge regelverket har politiet ellers plikt til å bruke blålys under uttrykning.

- Sirenen skal bare brukes når det er nødvendig og når den fungerer effektivt for å varsle andre trafikanter.

Kilde: ATL.

Men politiet gjør uansett som selv vil og har loven på sin side. Hvis ingen andre her klarer å tolke reglene annerledes, eller forstå de bedre enn meg?

7596711[/snapback]

ATL har da ingen myndiget i slike saker. Deres meninger er da helt uten kraft.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Japp, ATL har ingen betydning.

Så alle tjenestemenn fra politiet og andre utrykningsenheter trenger ikke å tenke på fartsgrenser, vikeplikt eller trafikklys uansett om de kjører blått eller ikke.

Jeg føler at det er en stor mangel i lovverket.

7603712[/snapback]

Er'u morsom eller??

For de som ikke vet det:

ATL står for:

Autoriserte

Trafikkskolers

Landsforening

Jeg tror alle de som er her i forumet, siden de er skriveføre, forstår at trafikkskolene ikke har noen betydning i denne saken. ALLE kan komme med en mening selvfølgelig, også en landsforening...

Politiet har lov til å bryte fartsgrenser UTEN å bruke varsling, hvis dette er nødvendig for å lette deres arbeid.

Dette er ikke tema for andre utrykningsetater, da det ikke er hensiktsmessig for dem å kjøre utrykning til brann / ulykke uten varsling.

Alle kan vel forstå at når f.eks:en sivilenhet spaner på en narkoliga kanskje kjører over fartsgrensene UTEN varsling, når de ikke kan gjøre seg til kjenne, for ikke å miste kontakten med objektet.

Og ja, politi og andre blålys-etater kan kjøre mot rødt lys, og bryte vikeplikt, ved AKTSOM kjøring. Politipatruljer i sivil særdeles aktsomt....

Lenke til kommentar

virker jo helt idiotisk at politiet skal kunne bryte de mest generelle lovene i vegtrafikkloven, selv om de ikke er i utrykking. om blålyset var på skal man jo ikke springe foran politibilen, men når de kjører uten noe form for lyd eller lyssignaler, da burde de absolutt ikke ha noen fordeler i trafikken. misbruk av lyd/lyssignaler vil jeg egentli si er verre..

tror nok jeg skal bli politiker bare på pur f*** slik at jeg kan få inn nye lovforslag til denne idiotien. politi i ikkeUtrykking. æsj.

Lenke til kommentar

Men det er feil når man ikke kan gå over et fotgjengerfelt bare for at det kommer en politibil.

Jeg syns at det er en stor svikt i reglene for utrykningskjøretøy.

For øvrig så har ambulansesjåfører kun lov til å kjøre utrykning med blålys. Og de har ikke lov til å bryte farts og vikereglene når de ikke kjører blått. Men de har lov til å kjøre på gågate og slikt selvsagt, om det er nødvendig.

Men om politiet skal "misbruke" reglene, så får jeg mindre tiltro til dem.

Lenke til kommentar
Men det er feil når man ikke kan gå over et fotgjengerfelt bare for at det kommer en politibil.

For øvrig så har ambulansesjåfører kun lov til å kjøre utrykning med blålys. Og de har ikke lov til å bryte farts og vikereglene når de ikke kjører blått. Men de har lov til å kjøre på gågate og slikt selvsagt, om det er nødvendig.

7620830[/snapback]

Kan det sies bedre? :)

Lenke til kommentar

7620830[/snapback]

"For øvrig så har ambulansesjåfører kun lov til å kjøre utrykning med blålys"

En ambulanse kjører ikke utrykning - om ikke blålysene er i bruk.

Lenke til kommentar

Det var det som er poenget. Bare politiet kan kjøre utrykning uten blålys. Og de velger selv om de skal bruke blålysene. Og likevel om de kjører uten blålys, så forventer de at de har forskjørsrett. Men de kan uansett bryte farts og vike-reglene uansett om de kjører utrykning eller ikke.

Det syns jeg er et stort misbruk av reglene.

Lenke til kommentar
hei.

dette er vel egnetli bare en klage på trafikken, men lurer på om noen har opplevd farlige situasjoner med politi. ?

jeg er ute å går i byen. skal over et gangfelt med midtrabatt. ser en politibil som svinger ut fra politigarasjen 100m unna. :ermm:  jeg møter blikket til kvinnen som kjører og Politibilen har ikke stor fart når jeg begynner å gå, men idet jeg har kommet halvveis over veien og skal akkurat til å trå over kjørefeltet politibilen står i, suser bare politibilen forbi rett foran meg. :mad:  hadde jeg gådd 1 skritt til, eller politibilen ligget 30cm lenger inn mot midtrabatten hadde jeg blitt meiet ned av sidespeilet.  :no:

er det forsvarlig at politiet skal oppføre seg hensynsløst i trafikken? :thumbdown:  bare drite i vikeplikt. hadde ikke jeg vert i godt humør hadde jeg nok anmeldt kjerringa som kjørte den bilen.  :thumbup:

7484965[/snapback]

Nå var det jo et kvinnfolk som satt bak rattet da :D . Du kan ikke forvente så mye :p

(Neida.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...