Marti Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Det var vel egentlig ikke poenget i tråden uansett. Problemet er at en politikvinne nesten meide ned en av forumbrukerene, og faktumet at hun faktisk jobber i politiet gir et veldig dårlig inntrykk, uansett hvordan man vrir og vender på det. Hvis jeg hadde gjort det samme (noe som ikke kommer til å skje, jeg stopper alltid for fotgjengere, og jeg ser dem alltid) hadde jeg stoppet og bedt om unnskyldning. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Og hvem har da skylden hvis bilen bak treffer deg i rævva fordi du, dum som du var først nesten meide ned en fotgjenger for så å bråstoppe for å be om unnskyldning? Lenke til kommentar
Noldus Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 bilen bak for å ikke holdt tilstrekkelig avstand? det klart man får andre rettigheter når en har uniform. Lenke til kommentar
Marti Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 bilen bak for å ikke holdt tilstrekkelig avstand? det klart man får andre rettigheter når en har uniform. 7494215[/snapback] Hah, vote for den første der. Du trenger vel strengt tatt ikke BRÅSTOPPE? Det spørs jo selvfølgelig hvor nestenulykken fant sted, hvis det ikke er noen steder å stoppe der kan man strengt tatt ikke bare stoppe midt i veien, men det sier seg selv. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 bilen bak for å ikke holdt tilstrekkelig avstand? det klart man får andre rettigheter når en har uniform. 7494215[/snapback] tar jeg ikke helt feil her nå, så har ikke politiet noen flere rettigheter når de er uniformert langs norske veier, enn andre bilister. kun med hylende blålys og blinkende sirener, har politiet fordelene i trafikken.. eller? Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Han var nok ironisk Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Og hvem har da skylden hvis bilen bak treffer deg i rævva fordi du, dum som du var først nesten meide ned en fotgjenger for så å bråstoppe for å be om unnskyldning? 7494158[/snapback] Enig med de andre der. Eksempelet ditt er noe satt på spissen, men man skal fremdeles alltid klare å stoppe. Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Og hvem har da skylden hvis bilen bak treffer deg i rævva fordi du, dum som du var først nesten meide ned en fotgjenger for så å bråstoppe for å be om unnskyldning? 7494158[/snapback] Det kan gå begge veier. i utgangspunktet har bilen bak all skyld hvis han kjører inn i bilen foran. Vegtrafikkloven §3 er soleklar på at man skal kunne klare å stoppe for enhver hindring, og klarer man ikke å stoppe hvis bilen foran bråbremser har man ikke holdt tilstrekkelig god avstand. Men dersom det viser seg at bilen foran bråbremset uten å ha noen god grunn for det, vil jeg ikke se bort fra at noe av skylden kan havne på han. Likevel må nok den bakerste føreren ta brorparten av skylda, kan aldri tenke meg at han vil slippe helt unna. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Det har vært flere dommer der bilen som bråbremset uten grunn fikk alt av skyld selv om en bil kjørte på han bakfra, grunnet det var ingen grunn til at han skulle ha bremset. Selv om han bak skal ha god nok avstand for å kunne stoppe, så må han foran ha en grunn til å bråbremse som er tilstrekkelig. Du skal ikke bråbremse for smådyr, grunnet dette kan skape trafikkfarer. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Det var nettopp det som var poenget mitt... Lenke til kommentar
JanVil Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Du skal ikke bråbremse for smådyr, grunnet dette kan skape trafikkfarer. 7496167[/snapback] hmm, definer "smådyr". Er det satt en grense på antall kg/masse? Snakker vi "grill-mat" her eller? Husk at husdyr utenom katt/hund er også sau, hest, ku etc Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Uansett blir diskusjonen rundt dette relativt usakelig. Marti sa at man bør stoppe og be om unnskyldning hvis man holder på å kjøre ned en fotgjenger, ikke at man skulle hogge inn bremsen og bråbremse for å prate med den aktuelle fotgjengeren. Personlig må jeg innrømme at jeg ikke ville stoppet og bedt om unnskyldning med mindre jeg kjente den aktuelle fotgjengeren. Det ville bare vært pinlig og føles tåpelig "Hei, beklager at jeg holdt på å drepe deg" liksom... I beste fall ville jeg fått meg en verbal overhøvling. Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Jeg synes du burde ta kontakt med politistasjonen og si ifra slik at alle ansatte kunne fått hørt dette, når noen skal representere lov og orden blir det feil når slikt skjer. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Politi og Taxi sjåfører, de er over loven og kan gjøre som de vil. I alle fall tror det det selv. Fikk en politibil bak meg en gang i sommer, lå i 80. Plutselig heiv de på sirenen bak meg og jeg inn med bremsa og nesten bom stopp på veien, og de rett forbi. Når de var kommet forbi slo de av lys og sirene og kjørte over fartsgrensen. Lenke til kommentar
Knetrik Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Kan ikke huske å ha sett politiet få bøter eller prikker i noe førerkort for å ha brutt regler? 7491183[/snapback] Politifolk blir ikke tatt for noe, ergo er vi uten sikkerhet. Sikkerhetsorganet er latterleig, de kan drepe uten å blunke, det viser seg alltid.. Kjør ikke i 90... Men, en sheriff som har fri kan tas, det viste seg i en pussig rettssak i nord, der joiking var nevnt. Tror fremdeles på sheriffen det gjelder jeg. Han, som UP-sjef i Troms og Finnmark "kjørte i fylla". Pissprat. Dette er tull, forklaringen stemmer! Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Utrykningskjøring er regulert i vegtrafikkloven § 11: § 11. Unntak for utrykningskjøretøy m.m. Kongen gir regler om adgang til å fravike det som er fastsatt i eller i medhold av §§ 4, 5, 6, 7, 8 og 9 for fører av utrykningskjøretøy, fører av kjøretøy i polititjeneste og fører av vegarbeidsmaskin eller annet kjøretøy som nyttes til arbeid på eller ved veg. Det samme gjelder for fører av kjøretøy i regionvegkontorets tjeneste og offentlig parkeringskontrolltjeneste. I medhold av denne paragraf er det gitt nærmere regler i trafikkreglene § 2 nr. 4: § 2. Anvendelsesområde, fravikelse av vegtrafikkbestemmelser m.v. 1. Trafikkreglene gjelder for all trafikk på veg. 2. Reglene om trafikk med kjøretøy gjelder så langt de passer også for rytter og for den som fører ride-, laste- eller trekkdyr eller fører eller driver husdyr. 3. Som gående regnes også den som a) går på ski eller rulleski, b) fører rullestol eller sparkstøtting eller aker kjelke, c) Leier sykkel eller moped, triller barnevogn eller bruker lekekjøretøy. 4. Når det er nødvendig eller til vesentlig lette i tjenesten, eller for opplæring til slik tjeneste, kan det som er fastsatt i eller i medhold av vegtrafikkloven §§ 4-9, fravikes av a) fører av utrykningskjøretøy, b) fører av annet kjøretøy i politiets tjeneste, c) fører av kjøretøy som nyttes til vegarbeid eller liknende arbeid på eller ved veg, i regionvegkontorets kontrolltjeneste eller offentlig parkeringskontrolltjeneste. Likevel skal slik fører alltid overholde reglene i vegtrafikkloven § 6 (fartsregler) og i trafikkreglene § 13 (kjørefarten). Det samme gjelder bestemmelser om trafikklyssignal. Fører som er nevnt i foregående ledd, skal alltid følge anvisning gitt av politiet. Ved kjøring mot rødt trafikklyssignal skal fører av utrykningskjøretøy sette ned farten så mye at det straks kan stanses for mulig kryssende eller møtende trafikant. 5. For fører av sporvogn gjelder trafikkreglene bare når dette framgår av vedkommende bestemmelse. Bestemmelsene i vegtrafikkloven § 3, § 5, § 6, § 9, § 12, § 21, § 23 og § 31 gjelder også for fører av sporvogn. Så ifølge lovverket så har utrykningskjøretøy lov til å bryte reglene i § 4-9 uansett om de kjører utrykning eller ikke. Derfor gå aldri over fotgjengerfeltet når det kommer en politibil. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Står det faktisk det? Forstod ikke mye at det som du kopierte der... Kan umulig forstå at det skal være rett... Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Jeg forstår ikke mye av det selv. Det er jo slikt reglene blir laget, slik at vi ikke klarer å forstå de, og derfor bryter de. Men reglene sier ingen ting om at politiet må kjøre blått for å bryte reglene lovlig. ATL mener noe annet: I visse tilfeller kan politiet la være å benytte seg av noe form for varslingsanlegg. Hvis man skal inn på et åsted, sikre bevis eller måle en fartsovertreder kan politiet unnlate å bruke både lyd-og lyssignal. - Men da er kravet til aktsomhet enda viktigere. Andre trafikanter skal tidlig gjøres oppmerksomme på at det foregår en utrykning og politiet må kjøre mer forsiktig. Ifølge regelverket har politiet ellers plikt til å bruke blålys under uttrykning. - Sirenen skal bare brukes når det er nødvendig og når den fungerer effektivt for å varsle andre trafikanter. Kilde: ATL. Men politiet gjør uansett som selv vil og har loven på sin side. Hvis ingen andre her klarer å tolke reglene annerledes, eller forstå de bedre enn meg? Lenke til kommentar
Den store P Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 (endret) Ser ofte at politi bryter trafikkregler, blinker ikke ut av rundkjøringer o.l. 7488807[/snapback] Politiet stoppa meg en gang jeg ikke overholdt vikeplikt og ikke blinka eller noen ting , så sa jeg til politimannen, det gjorde ikke du heller, for du kjørte rett bak meg, så sa han, kjør videre, ha en fin dag Endret 29. desember 2006 av Den store P Lenke til kommentar
Marti Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Ser ofte at politi bryter trafikkregler, blinker ikke ut av rundkjøringer o.l. 7488807[/snapback] Politiet stoppa meg en gang jeg ikke overholdt vikeplikt og ikke blinka eller noen ting , så sa jeg til politimannen, det gjorde ikke du heller, for du kjørte rett bak meg, så sa han, kjør videre, ha en fin dag 7597776[/snapback] Tråkka på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå