Gå til innhold

Evolusjon: Fiksjon eller Fakta?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du skal ha mer tro for å tro at dette sinnsyke universet med alle mennesker, dyr, planetr osv osv osv osv osv  bare har "stått opp" av seg selv!

jeg tro det fins en gud som står bak alt. Det er for meg mest logisk.

8799872[/snapback]

Hvorfor er dette mer logisk?

Lenke til kommentar
Du skal ha mer tro for å tro at dette sinnsyke universet med alle mennesker, dyr, planetr osv osv osv osv osv  bare har "stått opp" av seg selv!

8799872[/snapback]

Du har rett: Universet, livet og alt er helt sinnsykt. Hvordan noe kan bli til fra ingenting er langt utenfor og gjemt bort fra min fatteevne, om ikke alt alltid har vært her. Her blir vi til, født av vår mor, uten peiling på hvorfor vi er her. Vi er kaniner som blir trukket ut av en hatt, men det er ingen magiker eller et publikum å se. Bare tomrom. Planeter, stjerner og tomrom. Det finnes også andre typer kaniner her, men dem er vi ikke i stand til å kommunisere med. Kanskje har hesten svaret på alt? Eller nebbdyret. Det lure nebbdyret, den lurer oss alle. Tilværelsen er sinnsyk. Det er nettopp derfor jeg tror på det, uten å måtte trekke inn en magiker for å forklare det.

"Now my own suspicion is that the Universe is not only queerer than we suppose, but queerer than we CAN suppose." - J.B.S. Haldane

Endret av andir
Lenke til kommentar

8799872[/snapback]

Det skal overtro til for å tro at en magisk mann som stod opp av seg selv knipset med fingeren og vips der skapte han hele det biologisk mangfoldet ut av ingenting.

Lenke til kommentar

8799872[/snapback]

Se:

Nå hvis vi, mennesker er de eneste skapningene i verden, som bibelen fint beskriver, hvorfor skulle da Gud ha skapt så mange galakser, med så mange stjerner og så stor sjanse for at vi ikke er alene da?

Lenke til kommentar

Du skal ha mer tro for å tro at denne sinnsyke guden med alle feil, mangler, tendenser osv osv osv osv osv bare har "stått opp" av seg selv!

Vennligst kom med reglene for din logikk, slik at vi kan verifisere at dette faktisk er mest logisk for deg.

Edit: her hadde djevelen korrumpert mitt sinn, for her var det en skriveleif.

Endret av Me sjøl
Lenke til kommentar

Stemmer det ikke at så godt som hver eneste respektabel forsker på dette området mener evolusjon er nesten like korrekt som at gravitasjon finnes, og at jorda er rundt? Og at innen for forskermiliøet eksisterer ikke denne diskusjonene lenger?

Jeg har hørt dette fra mange forskere, og for meg er det nok til å tro på evolusjon, selv om jeg bare forstår the basics av teorien.

Lenke til kommentar

Jeg tror på evolusjon fordi det er, om ikke bevist, så i hvert fall veldig sannsynlig. Jeg tror ikke på bibelen fordi jeg ikke tror på at Jesus var guds sønn, og jeg tror at de som skrev bibelen løy om at de var inspirert av gud. Jeg liker heller ikke bibelens syn på synd, og jeg kommer aldri til å elske gud slik han er bekskrevet i bibelen, selv om han hadde eksistert :)

En sjelden gang når jeg filosoferer blir jeg fristet til å tro på gud (Ikke kristendommen, men den religionen jeg liker best) bare for å få et svar på alt, men det svaret er ikke sannsynlig, så jeg avfeier det. Jeg synes det høres mer sannsynlig ut at Jesus løy om at han var guds sønn og at de som skrev bibelen også løy, enn at det finnes en gud, pluss at det er nettopp den kristne guden som er sann.

Forresten så finnes det mer enn en religion, så det med at folk er villig til å gå i døden fordi de tror de kommer til paradis etterpå beviser ingenting, fordi det er slike individer i alle religioner.

Endret av Kasparov
Lenke til kommentar
Stemmer det ikke at så godt som hver eneste respektabel forsker på dette området mener evolusjon er nesten like korrekt som at gravitasjon finnes, og at jorda er rundt? Og at innen for forskermiliøet eksisterer ikke denne diskusjonene lenger?

Stemmer det. Diskusjonen innen forskermiljøet angående evolusjonsteorien handler om mekanismene, hvordan det fungerer osv, men at vi har utviklet oss er det enighet om. Bildet om at det er stor uenighet blant forskerne, er en vrangforestilling som media og kreasjonister blusser opp.

Fra Wikipedia:

Blant fagfolk er evolusjonsteorien like akseptert som de grunnleggende teoriene som fins i andre vitenskaper. I offentligheten har det fra tid til annen oppstått et annet bilde, nemlig av en evolusjonsteori i krise. Dette har to beslektede grunner. Den ene er at evolusjonsteorien er en forholdsvis ung teori, og at mange av dens detaljer fortsatt jobbes med. Dette i seg selv er et tegn på at teorien er fruktbar. Den andre grunnen er at noen grupperinger i samfunnet har en interesse av å fremstille evolusjonsteorien som tvilsom. Disse gruppene er fremfor alt religiøse fundamentalister, men til tider også aktivister på den politiske venstresiden. De førstnevnte misliker ideen om at mennesket ikke skal være kronen på skaperverket, men en mer eller mindre tilfeldig art blant mange (jf. kreasjonisme). De sistnevnte var redd for misbruk av evolusjonsteorien (jf. sosialdarwinisme).

- AAAS: Statement on the Teaching of Evolution (.pdf-fil)

- Evolution is a Fact and a Theory

Endret av andir
Lenke til kommentar

8799872[/snapback]

Hvis universet er for utrolig for deg, er det virkelig så lurt å sette et enda mer utrolig vesen utenfor det igjen?

Lenke til kommentar

Hva mener du med "av seg selv"? Har du ikke fulgt med i naturfagstimene?

8799872[/snapback]

Nei, det er ulogisk.

Lenke til kommentar
Arg! jeg blir bare gal i hodet og irritert av alt dette her!

Jeg tror at Gud finnes og at han har skapt verden! Selv om det er mange grunner å finne på imot tror jeg det

PUNKTUM

8805641[/snapback]

Hører jeg en innestengt fundamentalist skrike? Det er dette kreasjonistene også sier, de har bare funnet på fancy faguttrykk for å dekke over hva de egentlig sier.

Lenke til kommentar

Det morsome er jo at etter de første tankene om naturlig seleksjon og Darwins verker kom ut i offentligheten, så tenkte jo de fleste datidens forskere "herregud, at jeg ikke tenkte på dette selv". Teorien er så elegant og vakker at det nesten ikke finnes maken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Det morsome er jo at etter de første tankene om naturlig seleksjon og Darwins verker kom ut i offentligheten, så tenkte jo de fleste datidens forskere "herregud, at jeg ikke tenkte på dette selv". Teorien er så elegant og vakker at det nesten ikke finnes maken.

8806639[/snapback]

Eg trur problemet ligg litt der. Eg trur fordi den er så enkel er at den lett kan bli bytta ut med ID fordi den er, overflatisk, enkel og lettfatteleg slik som evolujonsteorien og i tillegg støttar gud og guds uendelele kreftar. eg er ingen teist, men eg prøver bare å sjå det frå ein teist sitt synspunkt

Sherra: Kan du vere så snill og forklare oss uvetande kva for hòl du tenkjer på?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Jeg har lest at det er mange "huller", dvs at evolusjonsprestene ikke har klart å finne skjeletter som passer inn i dogmene deres.

For eksempel hevdes det en delfin gikk opp på land og ble til en ku over "millioner av millioner av år". Vis meg en ku/delfin-skapning!

Lenke til kommentar
Evolusjonsteorien er en religion med mange huller.

8806838[/snapback]

Men disse er ikke store nok til å skape den minste tvil om at teorien er korrekt. Særlig siden vi faktisk har observert det, så evolusjon er ikke bare en teori, men også et faktum (en observasjon).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...