Gå til innhold

Evolusjon: Fiksjon eller Fakta?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gravitasjon er vel teorien som forklarer det faktumet at ting faller nedover og ikke oppover? Ok, så da er det egentlig mindre grunn til å tro på gravitasjon enn det er til å tro på evolusjon? :grin:

7687061[/snapback]

 

Det faktum at ting faller er beskrevet av lover... En teori er mye mer omfattende en det.

Lenke til kommentar

Synes denne diskusjonen (eller diskusjon i det hele tatt) blir helt meningsløs hvis ateistenes livssyn skulle stemme.

 

Jeg kan jo ikke noe for at jeg tror det jeg gjør, ikke dere heller. Vi har jo tross alt ikke fri vilje. Vi er bare en merkelig sammensetning av kvarker og elektroner.

 

Siden vi ikke har fri vilje kan vi jo ikke noe for at vi diskuterer heller...

Lenke til kommentar
Synes denne diskusjonen (eller diskusjon i det hele tatt) blir helt meningsløs hvis ateistenes livssyn skulle stemme.

 

Jeg kan jo ikke noe for at jeg tror det jeg gjør, ikke dere heller. Vi har jo tross alt ikke fri vilje. Vi er bare en merkelig sammensetning av kvarker og elektroner.

 

Siden vi ikke har fri vilje kan vi jo ikke noe for at vi diskuterer heller...

7687262[/snapback]

 

Det er da ingen automatikk i å være determinsit om man er ateist, og selv om det var det, hva så? Vi "kan heller ikke noe for" at vi diskuterer her, og det er en nødvendig del påvirkningen folk får igejjnom et liv, som kan få de til å skifte mening (om dette meningsskiftet er forutbestemet eller ikke er vel ikke så viktig).

 

AtW

Lenke til kommentar
Synes denne diskusjonen (eller diskusjon i det hele tatt) blir helt meningsløs hvis ateistenes livssyn skulle stemme.

 

Jeg kan jo ikke noe for at jeg tror det jeg gjør, ikke dere heller. Vi har jo tross alt ikke fri vilje. Vi er bare en merkelig sammensetning av kvarker og elektroner.

 

Siden vi ikke har fri vilje kan vi jo ikke noe for at vi diskuterer heller...

7687262[/snapback]

Fri vilje er ikke noen forutsetning for å ta valg. En datamaskin kan også ta valg basert på input. Og endret input kan resultere i andre valg. Så endret kunnskap, noe du kan få av denne debatten, kan endre dine valg i forhold til hva du tror på.

 

Selv om det ikke finnes noen Gud, så vil ikke verden du lever i endres. Du har akkurat samme muligheter uten fri vilje som med fri vilje. Det er bare forklaringen på hva som gir deg muligehetene du har som har endret seg.

Lenke til kommentar
Hvorfor er dere så skeptisk til evolosjons teorien. Det er få teorier som er så utprøvd og så gjennomtenkt som den. Men alikevell skal dere tvile på akkurat den. Alle innen vitenskapen, atieister og til og med den katolske kirken går god for evolusjons teorien. Men alikevell skal enkelte bedrevitere synse om at den ikke er bevist og alt det der. Nå har sikkert alt dettte vert sakt gang på gang før i tråden. Men den er faktisk bevist i høyste grad. Viss du tviler på det må du faktisk tvile på alle teorier innen for vitenskapen.

7686979[/snapback]

Stemmer.

Jeg tror problemet ligger i tankene til enkelte folk om hvordan de vil at verden skal fungere osv.

(Håp, drømmer, en veldig stor mening med livet, det strider imot det man selv syns).

En annen grunn er også at folk rett og slett i VET nok om teorien. Man har hørt hva andre har sakt og mener, og de fleste argumentasjonene mot evolusjonen er de samme hele veien. Det vi diskuterer her er veldig basic, så selv om en bruker ikke vet mer betyr det ikke at evolusjonsteorien ikke stemmer.

Da burde man heller låne en bok fra universitetet på 1000 sider og lese den. Men siden enkelte er i slags "jeg godtar ikke det"-modus blir det også veldig vansklig å diskutere med (f.eks. ved å nekte på de fleste tingene).

Dessverre har jeg ikke sett en religiøs person som virkelig har satt seg inn i denne teorien så nivået blir alltid slik som i barneskolen "kan du beviset det", "man har ikke sett det" osv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...