834HF42F242 Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 (endret) Et lite spørreskjema for de kristne. Fyll ut og post i tråden her: Er det bevist at jorden er rund? Ja | | Nei | | Er det bevist at jordplatene beveger seg og danner forkastninger som resulterer i jordskjelv? Ja | | Nei | | Er det bevist at vulkaner danner fjellkjeder og øyer? Ja | | Nei | | Er det bevist at store ansamlinger av is over perioder på tusenvis av år har formet landskap, fjorder, fjellformasjoner, delta og sjøer? Ja | | Nei | | Er det bevist at mennesket vandret inn i Europa? Ja | | Nei | | Er det bevist at månen alltid vender samme side mot jordkloden fordi gravitasjonen fra legemet jorden har bremset opp månens fart rundt sin egen akse? Ja | | Nei | | Er det bevist at mennesker ikke kan gå på vann og andre væsker av samme konsistens uten hjelpemidler? Ja | | Nei | | Er det bevist at livsartene på jorden har et felles opphav, og at de former og utvikler seg etter miljø, arv, hva som er atraktivt innad i en gruppe, overlevelsesinstinkt, individuell styrke og vandrting? Ja | | Nei | | Er det bevist at mennesket alltid har hatt en tendens til å søke etter noe ukjent, og at menneskehetens mange forskjellige kulturer opp gjennom tidene alltid har tilbedt en eller flere forskjellige guder og annet som er svært ulikt den guden kristne mennesker idag tilber? Ja | | Nei | | Er det påfallende at religiøse mennesker kun avviser de vitenskaplige fakta som motstrider den religiøses tro? Ja | | Nei | | Er det påfallende at de samme mennesker godtar alle andre fakta som bevist, som for eksempel at jordkloden er rund, samtidig som de avviser det faktum at mennesket stammer fra samme gren som andre primater? Ja | | Nei | | PS: En fantastisk bra film jeg kom over Endret 26. desember 2006 av neitakk Lenke til kommentar
nilox Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Fiksjon:Kreativ oppfinnsomhet. Historier uten forankring i virkeligheten. Påfunn. Fakta: Observasjoner av fenomener i natur og samfunn. Blir til etablert kunnskap gjennom den vitenskapelige metode. Bibelsk skapelsesberetning = fiksjon Darwins teori om evolusjon = fakta Trenger diskusjonen virkelig å fortsette? 7578758[/snapback] Det oppsummerer egentlig alt som er å si om dette spørsmålet. Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Et lite spørreskjema for de kristne. Fyll ut og post i tråden her: Er det bevist at jorden er rund? Ja | | Nei | | Er det bevist at jordplatene beveger seg og danner forkastninger som resulterer i jordskjelv? Ja | | Nei | | Er det bevist at vulkaner danner fjellkjeder og øyer? Ja | | Nei | | Er det bevist at store ansamlinger av is over perioder på tusenvis av år har formet landskap, fjorder, fjellformasjoner, delta og sjøer? Ja | | Nei | | Er det bevist at mennesket vandret inn i Europa? Ja | | Nei | | Er det bevist at månen alltid vender samme side mot jordkloden fordi gravitasjonen fra legemet jorden har bremset opp månens fart rundt sin egen akse? Ja | | Nei | | Er det bevist at mennesker ikke kan gå på vann og andre væsker av samme konsistens uten hjelpemidler? Ja | | Nei | | Er det bevist at livsartene på jorden har et felles opphav, og at de former og utvikler seg etter miljø, arv, hva som er atraktivt innad i en gruppe, overlevelsesinstinkt, individuell styrke og vandrting? Ja | | Nei | | Er det bevist at mennesket alltid har hatt en tendens til å søke etter noe ukjent, og at menneskehetens mange forskjellige kulturer opp gjennom tidene alltid har tilbedt en eller flere forskjellige guder og annet som er svært ulikt den guden kristne mennesker idag tilber? Ja | | Nei | | Er det påfallende at religiøse mennesker kun avviser de vitenskaplige fakta som motstrider den religiøses tro? Ja | | Nei | | Er det påfallende at de samme mennesker godtar alle andre fakta som bevist, som for eksempel at jordkloden er rund, samtidig som de avviser det faktum at mennesket stammer fra samme gren som andre primater? Ja | | Nei | | PS: En fantastisk bra film jeg kom over 7579196[/snapback] Vi har da aldri hevdet at jorden er flat? det var vikingene tror jeg. Jeg bryr meg ikke om folk som har trodd på feil Gud. Jeg motstrider ikke fakta, det beviser bare hvor mektig Gud egentlig er. Jesus er Gudommelig og kunne derfor gå på vannet. Alt annet svarte jeg på i 3'ern Lenke til kommentar
O.J Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Vi har da aldri hevdet at jorden er flat? det var vikingene tror jeg. 7581335[/snapback] Nei, det var allmenn kunnskap før. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 At jorda er rund var kjent før Jesus ble født, men ikke i Norge. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 At jorda er rund var kjent før Jesus ble født, men ikke i Norge. 7581449[/snapback] Nei, vi var hulemenn sammenlignet med f.eks kineserne Lenke til kommentar
Thend Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Vi har da aldri hevdet at jorden er flat? det var vikingene tror jeg. 7581335[/snapback] Nei, det var allmenn kunnskap før. 7581433[/snapback] Det er bare en seiglivet myte. slå opp på "flat earth" eller noe på wikipedia. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Fiksjon:Kreativ oppfinnsomhet. Historier uten forankring i virkeligheten. Påfunn. Fakta: Observasjoner av fenomener i natur og samfunn. Blir til etablert kunnskap gjennom den vitenskapelige metode. Bibelsk skapelsesberetning = fiksjon Darwins teori om evolusjon = fakta Trenger diskusjonen virkelig å fortsette? 7578758[/snapback] Helt enig. Hva med å faktisk konstantere at det som er bevist er fakta, og religioner som bryter med alle naturregler er fiksjon. Skjønner dere virkelig ikke hvor dumt det er å tro på det dere tror på? 7578775[/snapback] Dere skjønner virkelig ikke hvor dumt det er å tro at alt vitenskapen sier er korrekt og "bevist"... Det som dere såkalte vitenskapsmenn her påstår er faktisk så snevert at jeg vil tro at seriøse forskere vil fnyse av sort/hvitt synet deres... For dere er f.eks. bibelen en bok skrevet av H.C Andersens kolleger... en forsker vil innse at det ligger kanskje noe mer bak det som er skrevet og vil finne ut av det. En forsker vil ikke si at bibelen er eventyr med Darwin som bevis... konklusjon avsluttet og bevist... Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Et lite spørreskjema for de kristne. Fyll ut og post i tråden her: Er det bevist at jorden er rund? Ja | | Nei | | Er det bevist at jordplatene beveger seg og danner forkastninger som resulterer i jordskjelv? Ja | | Nei | | Er det bevist at vulkaner danner fjellkjeder og øyer? Ja | | Nei | | Er detc. etc, etc, etc,... Tilleggsspørsmål: Er det ikke påfallende at en del på diskusjon.no mener å vite at alle verdens store spørsmål kan besvares med ja, evt. nei? Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Hvilket alternativ synes du mangler? "Vet ikke"? Angående flat jord: Alle vet at jorden er rund. Det samme gjelder evolusjonen. Alle vet at den foregår, men noen vil ikke vedgå det fordi det er motstridende i forhold til hva som står i Bibelen. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Hvilket alternativ synes du mangler? "Vet ikke"? Strekker ikke din tankegang seg lengre enn ja, nei og vet ikke? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Dere skjønner virkelig ikke hvor dumt det er å tro at alt vitenskapen sier er korrekt og "bevist"... Det er ingen som tror at alt vitenskapen sier er korrekt og bevist. Veldig mange vitenskapelige teorier er kun i startfasen, og veldig usikre. Derimot er teorier som f.eks. evolusjonsteorien svært solide vitenskapelige teorier som vi litt forenklet kan si at er bevist. Altså: Det er ingen grunn til å tvile på evolusjonsteorien. Dette underbygges særlig av de mange troende som hele tiden prøver å undergrave teorien uten å lykkes med det. Faktisk blir evolusjonsteorien bare sterkere av at religiøse krefter prøver å undergrave den fordi man får utforsket hver eneste krik og krok av teorien! For dere er f.eks. bibelen en bok skrevet av H.C Andersens kolleger... Hvem er "dere"? Bibelen er skrevet av mennesker, og er en eventyrbok som er satt sammen for å styrke et verdensbilde som en maktelite mente var hensiktsmessig å forfekte. Det var jo en ikke-kristen romersk keiser som fikk avgjort viktige spørsmål, som f.eks. om Jesus bare var en profet eller om han var Guds sønn: http://en.wikipedia.org/wiki/First_Council_of_Nicaea en forsker vil innse at det ligger kanskje noe mer bak det som er skrevet og vil finne ut av det. En forsker vil ikke si at bibelen er eventyr med Darwin som bevis... konklusjon avsluttet og bevist... 7582541[/snapback] Nå har forskere sett på bibelen, og den holder ikke vann som faktabok. Den er en grusom og blodig eventyrbok. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Gud er allmektig. Derfor er evolusjon og intelligent design det samme. Lenke til kommentar
DaEvil1 Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 I forhold til den verden vi kjenner og har kartlagt kan man anta at bibelen ikke er sann foreløpig ifølge vitenskapens metode. Men det er dermed ikke sagt at man kan utelukke Bibelen som å ha en mulighet for å ha grunnleggende sannheter i seg (En Gud som eksisterer, himmel, helvete etc.) Til det, har vi kartlagt allt for lite. Jeg vet ikke hva alle som argumenterer for evolusjon og mot vitenskap prøver å si. Men for meg virker det som at noen av dem sier: "Nei, vi har oppdaget evolusjon, ergo er det ingen Gud." Prøver ikke å anklage noen, men det ser virkelig ut som at det er folk som mener at en slik tankegang er gjeldende blant en del. For all del, hvis dere ikke mener dette, så må dere gjerne rette opp forhåndsinntrykket mitt. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Den dagen noen kan vise meg et fotografi av Gud, skal jeg tro på det. Ikke før... Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Neitakk, et fotografi kan enkelt manipuleres, og det er ingen vits å tro på at bildet av en person er ekte. Du må nesten vente til du får en åpenbaring, om du noen ganger får det. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Kan noen vennligst bevise guds eksistens? Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 (endret) Nope, det er derfor folk tror på Gud. Edit: Eller, folk tror på guden i religionen de tror på, eller så tror folk på en kraft som de navngir som gud. Endret 27. desember 2006 av Bruktbilen11 Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Dere skjønner virkelig ikke hvor dumt det er å tro at alt vitenskapen sier er korrekt og "bevist"... Det er ingen som tror at alt vitenskapen sier er korrekt og bevist. Veldig mange vitenskapelige teorier er kun i startfasen, og veldig usikre. Derimot er teorier som f.eks. evolusjonsteorien svært solide vitenskapelige teorier som vi litt forenklet kan si at er bevist. Altså: Det er ingen grunn til å tvile på evolusjonsteorien. Dette underbygges særlig av de mange troende som hele tiden prøver å undergrave teorien uten å lykkes med det. Faktisk blir evolusjonsteorien bare sterkere av at religiøse krefter prøver å undergrave den fordi man får utforsket hver eneste krik og krok av teorien! For dere er f.eks. bibelen en bok skrevet av H.C Andersens kolleger... Hvem er "dere"? Bibelen er skrevet av mennesker, og er en eventyrbok som er satt sammen for å styrke et verdensbilde som en maktelite mente var hensiktsmessig å forfekte. Det var jo en ikke-kristen romersk keiser som fikk avgjort viktige spørsmål, som f.eks. om Jesus bare var en profet eller om han var Guds sønn: http://en.wikipedia.org/wiki/First_Council_of_Nicaea en forsker vil innse at det ligger kanskje noe mer bak det som er skrevet og vil finne ut av det. En forsker vil ikke si at bibelen er eventyr med Darwin som bevis... konklusjon avsluttet og bevist... 7582541[/snapback] Nå har forskere sett på bibelen, og den holder ikke vann som faktabok. Den er en grusom og blodig eventyrbok. 7583084[/snapback] Helt utrolig... Agreed... stort sett... Jeg betviler ikke evolusjonen... svært mange vitenskapelige teorier Er i startfasen... Men hvor har du det fra at bibelen er skrevet av noen for å tilegne seg makt? Bibelen er skrevet av mange forfattere... den er blitt brukt til å tilegne seg makt av mange opp gjennom historien ja... men jeg tror ikke det er så enkelt som å si at bibelen ble skrevet av en mengede forfattere i en konspirasjon for å tilegne seg makt... De forskjellige kapittlene i bibelen ble skrevet av forskjellige forfattere, antagelig av forskjellige grunner... men alle mente at Gud talte gjennom dem...skrevet på et språk preget av den kunnskap de hadde på den tiden. Jeg tviler ikke på at du kan finne noen andre som tror det er så enkelt som det du sier, men jeg tviler sterkt på at det kan sannsynliggjøres... jeg tviler også på at det er så enkelt... En bibel tror jeg heller ikke skal være ment som noen faktabok... Skal vi dra den litt langt, så kan du ikke anse historiebøkene fra nyere historie for faktabøker heller fordi historien er skrevet fra subjektivt synspunkt... dvs. av seierherrene... Samme gjelder nok det som står i f.eks. NT... Er nok ikke helt objektivt...men kanskje det bunner ut i noe? Romerske keisere? De kan du egentlig bare glemme å bruke som noe argument mot Jesus... i tilfelle ignorerer du det faktum at romerske keisere så på seg selv som guddommeligheter og var ikke spesielt keen på noen snekker som Guds sønn...som tok oppmerksomhet fra de... De var vel strengt tatt inhabile i spørsmål om Jesus... Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Neitakk, et fotografi kan enkelt manipuleres, og det er ingen vits å tro på at bildet av en person er ekte. Du må nesten vente til du får en åpenbaring, om du noen ganger får det. 7583440[/snapback] Nei sier du det. Mannen i nyhetssendingen kan ha tentakler også... Får vel rette på det og si "Den dagen jeg får se et ekte fotografi". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå