Gå til innhold

Evolusjon: Fiksjon eller Fakta?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
A: Hvorfor skapte Gud mennesket med et haleben?

B: Hvorfor skapte Gud blindtarmen?

C: Hvorfor skapte Gud et klimatisk system som er sårbart om man plasserer mennesker på jordkloden?

D: Hvorfor lagde Gud en rund planet som mennesket kan leve på?

E: Hvorfor lagde Gud månen?

F: Hvorfor lagde Gud mange andre stjerner og planeter, ja faktisk et så stort antall at det er ufattelig for oss å begripe?

G: Hvorfor lagde Gud kometer og astrodier?

I: Hvorfor lagde Gud forskjellige typer dyr som han plasserte på adskilte øyer slik at de fremstår som unike i fohold til stedet de lever på?

J: Hvorfor skapte Gud pattedyr som lever i vannet?

K: Hvorfor skapte Gud fugler som ikke er flyvedyktige?

M: Hvorfor skapte Gud bakterier som lever 3km. under jordoverflaten?

7487918[/snapback]

-Halebenet er ikke en ting vi ikke trenger, det er flere muskler knyttet til den som vitner om at den er i bruk!

-Blindtarmen har også nyttige funksjoner, men den er ikke avgjørende.

-Trenger man 10 fingre? man kunne vel klart seg med 8 eller 7?

...Men det er nyttig ;)

Hvorfor Gud gjør ditt og datt er naturligvis vanskelig å besvare, visst du virkelig lurer vil jeg anbefale å leite etter svar i Bibelen :thumbup:

 

En fugl som ikke er flyvedyktig? Er ikke det morsomt da? Kan ikke Gud har humor forde ikke du har det? Hehe. Bekalger at jeg klarer se humoren i dette.

 

Dette med at kristne ikke forstår evolusjon tror jeg du har helt rett i, at dere forstår det er mer et mysterium enn noe annet.. Men ikke vet jeg...

Endret av brasseandy
Lenke til kommentar
Faktafeil: BB sier ikke at 'I begynnelsen smallt allt fra ingenting.'

Da kan vel du opplyse oss om hva som var før Big Bang? Hvis vi ikke vet det, er det logisk å tenke på at det ikke var noenting. Som ditt argument med Gud som hadde blitt skapt av Gud som hadde blitt skapt av Gud, (noe jeg mener er feil), så må jo en eventuell energi før Big Bang komme av en tidligere eventuell energi, som må ha blitt skapt av noe, eller?

7487910[/snapback]

Når vi ikke vet, så er det ulogisk å postulere noe som helst. Vi vet ikke, rett og slett.

 

Vitenskapen: Er en metode som gir gode svar basert på begrunnelse og den virkelighet vi lever i, men garanterer ikke noen absolutt fasitt

Ikke noen fasit? Kristendommen hevder heller ikke å være noen fasit ovenfor alle spørsmål, men over noen av spørsmålene jeg synes er viktig

7487910[/snapback]

Kristendommen kommer med mange påstander uten begrunnelse.

 

Hvsi du mener begynnelsen før BB, så tror jeg ikke noe om den, da den er utenfor vår rekkevidde.

Er ikke Gud også utenfor vår rekkevide? Hvorfor mener du noe om Gud da?

7487910[/snapback]

Jeg mener noe om påstandene om Gud.

 

Hvis Gud er utenfor rekkevidde så er Gud like irrelevant som hva som var før BB.

 

Hvorfor er vi mennesker mer enn feks hester, med parringsinstinkt, hvis det ikke finnes noen Gud? Hva er vitsen med at vi kan tenke når vi fint kan overleve på instinkter?

7487910[/snapback]

Dette er svart på flere ganger nå. På tide å skru av ignoransen og følge med på svarene du får: Fordi det gir en evolusjonsmessig fordel.

 

 

 

Jeg har jobbet en del med sql-databaser. Det funker sånn at du har en tabell (se for deg feks excell). Hvis du skal skrive noe inn i tabellen, lage en ny rad, bruker du kommandoen "INSERT INTO". Hvis du skal endre noe i en rad, bruker du kommandoen "UPDATE" Hvis du skal slette en rad, bruker du kommandoen "DELETE"

 

Selv om en stjerne har tilgang til å forandres (update) og dø (delete), så er det ikke sikkert stjernen har tilgang til å bli skapt (insert into). Rettighetene kan nemlig settes for hver bruker i sql.

 

Samme med evolusjon: Selv om det skjer evolusjon og arter forandres (update), og arter dør ut (delete), så er det ikke sikkert arter kan oppstå (insert into)

7487910[/snapback]

Analogien din har samme feil som mange av påstandene om evolusjon har. Arter og stjerner skapes ikke momentant. De utvikles over tid. Og forskjellige stadier i disse kan observeres. Forskjellige stadier i endringer i SQL-databser kan ikke observeres på samme måte.

Lenke til kommentar
Så da er altså evolusjon ikke vitenskap? Som ikke basert på observasjon eller fakta? Ihvertfall svært få deler av den.

Evolusjonsteorien er den beste man har. Det finnes sikkert små hull i den men det betyr ikke at den er feil.

 

Man har så absolutt ikke sett en stjerne formes! Hvor har du det fra? Man ser dem blåse opp eller lyse sterkere, men hvordan kan man vite at den dannes? Man går ut ifra det, men har absolutt ikke bevis for det..

http://en.wikipedia.org/wiki/Star

 

Du tror ikke disse oppstod på noe punkt? Greit for meg, visst du ønsker tro det. Men legg merke til TRO det...

En stjerne blir "født" i en sky av helium og hydrogen. Når en stjerne eksploderer dannes de forskjellige elementene kort fortalt.

 

Mine bevis for Gud finnes ikke. Det er en personlig overbevisning, som bygger på at jeg tror Gud har gitt meg den gaven det er å tro. Men jeg forventer ikke at du skal forstå det. Heller tvert om?

Nei jøss, men du prøver å forkaste all vitensap pga din tro.

 

Ja den er faktisk svært upresis. Flere ganger har de brukt denne og fått forkskjellige tall på samme objekt. De har datert en levende snegl til å være 60 000år gammel? Ikke at jeg skal forstå allt, men det høres da galt ut for meg. Vet at flere forskere selv sier at den er svært unøyaktig.

Den er ikke svært unøyaktig. Dessuten bruker man også andre isotoper med mye lengre halveringstid.

Lenke til kommentar
Hvorfor Gud gjør ditt og datt er naturligvis vanskelig å besvare, visst du virkelig lurer vil jeg anbefale å leite etter svar i Bibelen :thumbup:

Jeg trenger ikke lete i Bibelen etter difuse svar. Jeg får svarene helt klart for meg ved å bruke vitneskapen som verktøy, og en fornuftig tankegang der jeg observerer de faktiske forhold rundt meg. Jeg vet hvorfor vi har haleben, og kan svare ganske tydelig på det. Det kan ikke du med dine bibelske teorier. Så poenget mitt kom frem ja. :)

 

En fugl som ikke er flyvedyktig? Er ikke det morsomt da? Kan ikke Gud har humor forde ikke du har det? Hehe. Bekalger at jeg klarer se humoren i dette.

Humor? Så Gud har en ondskapsfull humor med å skape dyr med store vinger som ikke skal klare å fly til underholdning for det sadistiske mennesket? Nei, at Gud var så ond hadde jeg ikke trodd.

 

Dette med at kristne ikke forstår evolusjon tror jeg du har helt rett i, at dere forstår det er mer et mysterium enn noe annet.. Men ikke vet jeg...

7487996[/snapback]

Et mysterium? Jeg forstår utviklingslæren ganske klart. Det er så brennende logisk at det er latterlig enkelt å forstå. Derimot er ikke disse difuse argumentene som kristne kommer med, hvor det enorme marginer for egen tolkning til stede så mye å forstå konkret.

Lenke til kommentar
F.eks. fra en Hund til en Katt (eller en ikke hund...)

Ingen har noen gang sett dette. En hund kan ikke skape en "ikke-hund" !

En hund kan ikke skape en katt nei. Det har "ingenting" med evulusjonslære å gjøre heller...

Dette skal gå over tid, og det skjer ikke bare plutselig. Du har også beviser i dag at både mennesker, hunder osv.. utvikler mutasjoner i kroppen, som eventuelt gjør dem mer egnet til visse ting.

Visst tid er allt du trenger for at f.eks en ape skal bli menneske, så må jeg si at du er mektig imponert :thumbup:

Darwin satt opp tre logiske punkter som utgangspunkt for teorien sin. Disse er logiske og mulig å bevise:

1. Alle individer har ulike egenskaper, der noen av dem kan gjøre dette individet bedre egnet til å takle sine omgivelser.

2. Disse egenskapene er ofte arvelige, eller anlegget for dem er arvelige.

3. Det blir født flere individer enn det som vokser opp.

De individene med de meste egnede egenskapene, får først og fremt vokse opp; og i eksempelet ditt, vil jo de apene som er skarpest i hodet ha større sjanse for å overleve, og dermed større sjanse for å bringe sitt avkom videre. Og slik fortsetter det.

 

Det er klart dette tar tid! Men tid har det vært mer enn nok av òg!

 

F.eks En "mutasjon" som du kan se daglig er rett og slett tilpassning. Mennesker som er hvite, og beveger seg sørover, eller er mer ute i solen blir brune.

Dette er rett og slett noe som hører til i evulusjonslæren. Hadde flere personer som er brune overlevd, og hatt bedre levevilkår, så ville også det tilsutt kun vært brune personer på denne planeten. Det samme kan skje med organer, utseende osv.. (bare at her snakker vi millioner av år)

Hva sikter du til? Tror du at visst du flytter til Afrika sammen med din "hvite" kone. Og dere bor der og plutselig finner ut at dere vil klatre i trær. Og dere driver med innavl slik at dine barn kun får unger med sine søsken osv. Helt til dine barne-barns-barne-barn osv fikk unger og de avstammet helt direkte til deg og din kone. At de da ville få hale og bli brun i huden? Beklager, elendig skrevet, men jeg satser på at du tar mitt poeng, visst ikke så synd :( Men synes dette blir for drøyt.

7487668[/snapback]

Dette er feil. Tillærte egenskaper går _ikke_ i arv. Du blir ikke bedre i matte fordi din tippoldefar lærte seg mattematikk på høyt nivå. Egenskaper som dette er et resultat av miljø, intet mer. Du kan imidlertid ha anlegg for matte, dette ligger i genene og kan komme av mutasjoner, men igjen; ikke på grunn av at din tippoldefar ble flink.

 

OT: Jeg antar at du har tatt mye inspirasjeon fra Dr. Kent Hovinds forelesninger, bøker eller filmer?

Lenke til kommentar
Man har så absolutt ikke sett en stjerne formes! Hvor har du det fra? Man ser dem blåse opp eller lyse sterkere, men hvordan kan man vite at den dannes? Man går ut ifra det, men har absolutt ikke bevis for det..

http://en.wikipedia.org/wiki/Star

JA, stol på wikipedia, da når man langt i denne verden :D

Beklager, ikke overbevist...

7488062[/snapback]

Du kan gjerne snakke med en astronom eller astrofysikker på et eller annet universitet, så vil det stemme det som står der.

Nå er det vel bare artikler om Bill Gates og andre artige personer som blir "voldtatt".

 

Hvis du vil ha det mer "seriøs" kan du se på dette:

http://www.cosmiclight.com/imagegalleries/starbirth.htm

Endret av Pels
Lenke til kommentar

Mennesket er i en særposisjon i universet. Vi er intelligente, og bevisste på det rundt oss på en avansert måte. Vi er så heldige å være univerets øyner, for vi kan forske, oppdage og beregne hvorfor alt er som det er, og hvordan det er. Vi er universets bevisshet.

At noen velger å kaste bort denne gaven ved å tro på en religion istedetfor, er forferdelig synd for dem det gjelder.

Lenke til kommentar
Hvorfor Gud gjør ditt og datt er naturligvis vanskelig å besvare, visst du virkelig lurer vil jeg anbefale å leite etter svar i Bibelen :thumbup:

7487996[/snapback]

Hva om jeg begynner å lete etter svarene i en hvilkensomhelst av disse andre teskstene?

http://en.wikipedia.org/wiki/Religious_book#Texts

Blir det feil? I så fall, hvorfor? Fordi guden i din ene lille hellige tekst påstår at det er det? Er ikke det en ganske arrogant holdning å ha overfor andres religioner?

 

En fugl som ikke er flyvedyktig? Er ikke det morsomt da? Kan ikke Gud har humor forde ikke du har det? Hehe. Bekalger at jeg klarer se humoren i dette.

7487996[/snapback]

Se hva flyveløshet kan drive enkelte fulger til:

:(

Lenke til kommentar
Man har så absolutt ikke sett en stjerne formes! Hvor har du det fra? Man ser dem blåse opp eller lyse sterkere, men hvordan kan man vite at den dannes? Man går ut ifra det, men har absolutt ikke bevis for det..

http://en.wikipedia.org/wiki/Star

JA, stol på wikipedia, da når man langt i denne verden :D

Beklager, ikke overbevist...

7488062[/snapback]

 

http://www.milky-way.com/gb/sevol.htm

 

Wikipeida kan man stole svært mye på, den er redigert av alle som vil, men siden det er et så kjent tema blir det skjekket opp av alle som leser, bla igjennom google, så finner du mer lesestoff angående alt...

 

Edit: Som nevnt ovenfor, spør en professor angående dette, samme svar.

Endret av Bruktbilen11
Lenke til kommentar
Mennesket er i en særposisjon i universet. Vi er intelligente, og bevisste på det rundt oss på en avansert måte. Vi er så heldige å være univerets øyner, for vi kan forske, oppdage og beregne hvorfor alt er som det er, og hvordan det er. Vi er universets bevisshet.

At noen velger å kaste bort denne gaven ved å tro på en religion istedetfor, er forferdelig synd for dem det gjelder.

7488089[/snapback]

No shit. Veldig enig.

Lenke til kommentar

Føler det ble litt personlig her. Jeg mener kun at Tro er en viktig del av evolusjon her. Visst dere vil diskutere min religion så gjerne det..

 

Jeg tror Gud er en allmektig skapning som skapte allt.

Jeg tror Gud kom til oss i form av et menneske (Jesus)

 

Jeg sier ikke at jeg er mer verdt enn andre, som jeg så noen hintet til.

Jeg sier at jeg har billett til himmelen.

Jeg sier at alle kan få det, men man må Tro:

-at Gud er herre!

-at vi er syndige!

-at Jesus gir frelse!

 

I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Joh. 1,1

Lenke til kommentar
Man har så absolutt ikke sett en stjerne formes! Hvor har du det fra? Man ser dem blåse opp eller lyse sterkere, men hvordan kan man vite at den dannes? Man går ut ifra det, men har absolutt ikke bevis for det..

http://en.wikipedia.org/wiki/Star

JA, stol på wikipedia, da når man langt i denne verden :D

Beklager, ikke overbevist...

7488062[/snapback]

 

http://www.milky-way.com/gb/sevol.htm

 

Wikipeida kan man stole svært mye på, den er redigert av alle som vil, men siden det er et så kjent tema blir det skjekket opp av alle som leser, bla igjennom google, så finner du mer lesestoff angående alt...

 

Edit: Som nevnt ovenfor, spør en professor angående dette, samme svar.

7488136[/snapback]

 

Men kan en professor begrunne det? Nei, han kan ikke det.

Man ser den blir lys? Man kan ikke vite om den blir til!

Lenke til kommentar
Evolusjon = Tro (er mitt poeng)

7488079[/snapback]

Vitenskap er vanligvis tro; om man bruker en hypotetisk-deduktiv metode. Altså, man kan ikke bevise en teori, men man kan gi beviser på at den sannsynligvis stemmer. Derimot er bevisene sterke for at evolusjonsteorien stemmer. Om du skal kalle alle som tror på teorier religiøse, ja da er de alle fleste religiøse.

Lenke til kommentar
Føler det ble litt personlig her. Jeg mener kun at Tro er en viktig del av evolusjon her. Visst dere vil diskutere min religion så gjerne det..

7488187[/snapback]

Ja, slike ting er personlige. Når noen rakker ned på ens overbevissthet føles det veldig personlig. Spesielt når det gjøres med skrøner og uholdbare argumenter. Religioner blir most i hjel av konkrete argumenter som ikke kan motsis.

Månen går rundt jorden. Grunnen til at månen går rundt jorden, er fordi jordens tyngdekraft holder månen i bane. Dette har skjedd fordi månen er fanget opp av jordens tyngdekraft. Slik er systemet i hele universet. Alt bygger på dette med tyngdekraft, og det er en konkret ting du ikke kan benekte.

Jeg kan si følgende med håndfasthet: "Det var ikke en gudeskikkelse som med hensikt plasserte månen ved siden av jorden og snurret den igang"

Endret av neitakk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...