Gå til innhold

Evolusjon: Fiksjon eller Fakta?


Anbefalte innlegg

Mitt poen er at når du argumenterer for hvordan religion er farlig og vitenskap er bedre, blir det litt feil å unnlate å nevne at vitenskapen ikke er en helgen heller. En må liksom se ting fra begge sider uansett hvor mye man elsker/hater det. Ellers blir argumenteringen irrasjonell.

7537616[/snapback]

Religion har jo skapt utallige kriger. Har ikke tall på hvor mange liv som gikk tapt i kristningen av Europa, men det var ikke få.

 

Kan ikke komme på kriger som "vitenskapen" har startet.

 

Hvis du tenker på f.eks atombomben, så kan man ikke skylde på forskere og vitenskap.

var helt andre folk som trykket på den store røde knappen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Husk at hver og en person som uttaler seg om noe som helst alltid ser ting fra et subjektivt standpunkt. Den dagen noen ser noe som helst komplett objektivt, er jeg mer enn interessert i å høre om det. Men den dagen tror jeg neppe noen av oss ser.

7537449[/snapback]

Vitenskapen er objektiv. Høres mer ut som du argumenterer for at alt er relativt slik at du kan rettferdiggjøre dine egne meninger som kan sies å være svært subjektive.

7537642[/snapback]

 

Har aldri sagt noe annet enn at meningene mine er subjektive. Man kan si at vitenskapen er objektiv, men den er faktisk laget av mennesker med subjektive meninger, så å kalle den helt objektiv er vel ønsketenkning. Skal heller være med på at den er så objektiv som man har fått den til å være, hvis man i det hele tatt skal bedømme vitenskapen som noe som kan være subjektivt eller objektivt. Er ikke opptatt av å retferdiggjøre meningene mine. Er mere opptatt av at folk må skjønne at det finnest andre veier enn deres egne som KAN være sanne. jeg selv er åpen for at vitenskapen kan være helt sann. Jeg er også åpen for at bibelen kan være sann. Mitt subjektive jeg synest å stole mer på bibelen for øyeblikket, men jeg er fortsatt åpen for at jeg kan ta feil. Det er bare menneskelig.

Lenke til kommentar
Mitt poen er at når du argumenterer for hvordan religion er farlig og vitenskap er bedre, blir det litt feil å unnlate å nevne at vitenskapen ikke er en helgen heller. En må liksom se ting fra begge sider uansett hvor mye man elsker/hater det. Ellers blir argumenteringen irrasjonell.

7537616[/snapback]

Religion har jo skapt utallige kriger. Har ikke tall på hvor mange liv som gikk tapt i kristningen av Europa, men det var ikke få.

 

Kan ikke komme på kriger som "vitenskapen" har startet.

 

Hvis du tenker på f.eks atombomben, så kan man ikke skylde på forskere og vitenskap.

var helt andre folk som trykket på den store røde knappen.

7537663[/snapback]

Jeg skylder på ingen. Jeg bare sier at Vitenskapen bringer ikke med seg 100% bare godt. Uten vitenskap hadde vi ikke hatt en atombombe. Men uten vitenskap hadde man heller ikke hatt legekirurgi av ypperste klasse som man har i dag. Medaljer har både forsider og baksider.

Endret av Hwoarang
Lenke til kommentar
Mitt poen er at når du argumenterer for hvordan religion er farlig og vitenskap er bedre, blir det litt feil å unnlate å nevne at vitenskapen ikke er en helgen heller. En må liksom se ting fra begge sider uansett hvor mye man elsker/hater det. Ellers blir argumenteringen irrasjonell.

7537616[/snapback]

Religion har jo skapt utallige kriger. Har ikke tall på hvor mange liv som gikk tapt i kristningen av Europa, men det var ikke få.

 

Kan ikke komme på kriger som "vitenskapen" har startet.

 

Hvis du tenker på f.eks atombomben, så kan man ikke skylde på forskere og vitenskap.

var helt andre folk som trykket på den store røde knappen.

7537663[/snapback]

Jeg skylder på ingen. Jeg bare sier at Vitenskapen bringer ikke med seg 100% bare godt. Uten vitenskap hadde vi ikke hatt en atombombe. Men uten vitenskap hadde man heller ikke hatt legekirurgi av ypperste klasse som man har i dag. Medaljer har både forsider og baksider.

7537722[/snapback]

 

Vitenskap bringer ikke med seg en dritt. Vitenskapen er objektiv. Har aldri vert noen som har påstått at vitenskapen bringer med seg noe godt. Men vi har nytte av en del ting vitenskapen fører med seg. Men vitenskap i seg selv er bare ett forsøk på å få fakta på bordet. Religion der imot er den største konspirasjonen ever. Kan ikke se en god ting det har først med seg. At kristene har lyst til å leve en løgn er synd men ikke kom å misjoner dritte til oss andre. Lev deres egen løgn og la oss andre vere ifred.

Lenke til kommentar
Mitt poen er at når du argumenterer for hvordan religion er farlig og vitenskap er bedre, blir det litt feil å unnlate å nevne at vitenskapen ikke er en helgen heller. En må liksom se ting fra begge sider uansett hvor mye man elsker/hater det. Ellers blir argumenteringen irrasjonell.

7537616[/snapback]

Religion har jo skapt utallige kriger. Har ikke tall på hvor mange liv som gikk tapt i kristningen av Europa, men det var ikke få.

 

Kan ikke komme på kriger som "vitenskapen" har startet.

 

Hvis du tenker på f.eks atombomben, så kan man ikke skylde på forskere og vitenskap.

var helt andre folk som trykket på den store røde knappen.

7537663[/snapback]

Jeg skylder på ingen. Jeg bare sier at Vitenskapen bringer ikke med seg 100% bare godt. Uten vitenskap hadde vi ikke hatt en atombombe. Men uten vitenskap hadde man heller ikke hatt legekirurgi av ypperste klasse som man har i dag. Medaljer har både forsider og baksider.

7537722[/snapback]

 

Vitenskap bringer ikke med seg en dritt. Vitenskapen er objektiv. Har aldri vert noen som har påstått at vitenskapen bringer med seg noe godt. Men vi har nytte av en del ting vitenskapen fører med seg. Men vitenskap i seg selv er bare ett forsøk på å få fakta på bordet. Religion der imot er den største konspirasjonen ever. Kan ikke se en god ting det har først med seg. At kristene har lyst til å leve en løgn er synd men ikke kom å misjoner dritte til oss andre. Lev deres egen løgn og la oss andre vere ifred.

7537760[/snapback]

eh? Snakker du til meg? Hvis ikke kategoriserer du noe fryktelig (det gjør du forsåvidt uansett). Hvis du snakker til meg, kan du være så snill å sikte til hvor jeg "misonerer"? Det er noe jeg prøver å unngå, da det ikke fører noe godt med seg som jeg har erfart selv. Må si at jeg har hørt mer misjonering om vitenskapen en om religion i mitt livsløp. så i min personlige erfaring er vitenskapen like "ille" (hvis man regner misjonering som ille da.) Religion bringer både godt og dårlig med seg. Gode ting er slikt som at det kan gi folk en ny giv til å fortsette uansett hvor jævlig ting er. De får et holdepunkt i hverdagen, når ingen gir en faen i dem. De har en måte å få utløp for ting som de sitter inne med (bønn kan til tider virke som en slags form for selvterapi.)

 

Så har du alt det negative som religiøse kriger, folk som utnytter religionen til sin egen fordel, Leve på en løgn etc. Er sikker på at alle andre kan nevne slike ting i fleng. Poenget er ihvertfall at jeg ser gode ting med religion. Men det finnest selvsagt baksider med dette (nevner det for å unng at folk synest at jeg går imot min egen bakside ved medaljen filosofi.)

Lenke til kommentar
Vitenskap bringer ikke med seg en dritt. Vitenskapen er objektiv. Har aldri vert noen som har påstått at vitenskapen bringer med seg noe godt. Men vi har nytte av en del ting vitenskapen fører med seg. Men vitenskap i seg selv er bare ett forsøk på å få fakta på bordet. Religion der imot er den største konspirasjonen ever. Kan ikke se en god ting det har først med seg. At kristene har lyst til å leve en løgn er synd men ikke kom å misjoner dritte til oss andre. Lev deres egen løgn og la oss andre vere ifred.

7537760[/snapback]

 

Litt selvmotsigende der...

Ingen som påstår at vitenskapen bringer med seg noe godt, men vi har nytte av den del ting vitenskapen fører med seg?

Vitenskapen er bare et forsøk på å få fakta på bordet?

 

Hehe...noen har trukket nisselua godt nedover øya gitt...

 

Hvorfor har vi ikke bedre kur på noe som enkelt som forkjølelse? Fordi det ikke ligger penger i det kanskje?

Hvor mange folk kan vi drepe med EN bombe... fakta på bordet?

 

Det er nok en del forskere som begynner med noble hensikter, men noble hensikter gir ikke penger...

 

Vitenskapen/fakta er til salg til høystbydende...

 

Mange som er blitt torturert av forskere for å finne ut forskjellig om menneskekroppen i vitenskapens navn.

Mange som er drept på bestialsk vis i vitenskapens navn.

 

Gjelder også i høy grad med dyr som lider i vitenskapens navn...

 

Så vitenskapen bringer med seg mye vondt... forskere har skylda for mye lidelse.

Ingen kriger i vitenskapens navn, men krigene har benyttet seg av de verktøy vitenskapen har gitt verden.

Lenke til kommentar
Vitenskap bringer ikke med seg en dritt. Vitenskapen er objektiv. Har aldri vert noen som har påstått at vitenskapen bringer med seg noe godt. Men vi har nytte av en del ting vitenskapen fører med seg. Men vitenskap i seg selv er bare ett forsøk på å få fakta på bordet. Religion der imot er den største konspirasjonen ever. Kan ikke se en god ting det har først med seg. At kristene har lyst til å leve en løgn er synd men ikke kom å misjoner dritte til oss andre. Lev deres egen løgn og la oss andre vere ifred.

7537760[/snapback]

 

Litt selvmotsigende der...

Ingen som påstår at vitenskapen bringer med seg noe godt, men vi har nytte av den del ting vitenskapen fører med seg?

Vitenskapen er bare et forsøk på å få fakta på bordet?

 

 

7537984[/snapback]

 

 

Poenget mitt var at vitenskapen i seg selv bringer ikke med seg noe godt men ting som vi får av vitenskapen for eksempel medisiner er kjekt å ha men selve informasjonen om hva medisiner har aldri hjelpt noen.

Lenke til kommentar
Selve informasjonen om hvordan man lager ild har aldri hjulpet noen, så oppdagelsen av ilden har ikke ført med seg noe godt?

 

Det er latterlig. Vet man hvordan man lager noe, så er det lettere å lage det. Vet man hvordan noe fungerer, så er det lettere å forstå det. Det sier jo seg selv.

7538235[/snapback]

 

Det er letter å lage det fordi man har viten ja men bare at du vet hjelper ingen.

Lenke til kommentar
Neitakk: Har ikke sett dine forklaringer, men så vidt jeg vet så sliter vitenskapen med å forklare hva kom allt sammen av? var det ingenting først? det bryter jo med kjente fysiske lover? Hvis det var noe først, så må jo noe ha eksistert hele tiden. Og da kan man dra en liten parallell til religioner som sier at Gud alltid har eksistert. For meg personlig, så blir begge scenarioer med at det var ingenting eller det alltid har vært noe utrolig nok, til at jeg ikke ser bort ifra at det har vært noe høyere med på allt dette.

7536545[/snapback]

Vel, det blir ikke helt det samme. Den ene forutsetter at kaos er konstant, også når det kommer til tid. Den andre forutsetter at et intelligent og ordnet objekt alltid har eksistert uten å ha blitt skapt. Jeg har mye lettere for å svelge den første.

At tid er konstant uten start og slutt er enkelt å forestille seg. Men at å forestille seg det samme om et gitt objekt, noe jeg antar dere forestiller dere at Gud er, skal være akkurat det samme; det er paradoksalt og umulig for meg.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
jeg selv er åpen for at vitenskapen kan være helt sann. Jeg er også åpen for at bibelen kan være sann. Mitt subjektive jeg synest å stole mer på bibelen for øyeblikket, men jeg er fortsatt åpen for at jeg kan ta feil. Det er bare menneskelig.

7537695[/snapback]

 

Jeg må si jeg ikke helt klarer å sette meg inn i det synspunktet, når man ser alle resultatene og spådommene vitenskapen har å vise til, hvorfor står ikek den i et markant sterkere lys hos deg?

 

AtW

Lenke til kommentar
Hva snakker du om? at alle kan takle virkeligheten? Det finnes MANGE med psykiske problemer osv, sier du at dette virkelig ikke har noe med at mange av de har hatt et tøft liv? altså virkeligheten?

Jeg vet om personer som hadde det tøft, ble religiøs og klarte seg i livet.

Vet også om personer som ikke gjorde det, og har fått psykiske problemer som angst nå.

 

Å ha et tøft liv er ikke et argument for å forkaste virkeligheten til fordel for sin egen fantasiverden.

 

Edit : Legger til noe.

 

Også det er mange som har tatt selvmord, som faktisk ikke har klart å takle

virkeligheten, du er bare ignorant som sier at ALLE uten unntak kan takle livet.

 

Personer som tar selvmord gjør det stort sett for andre grunner enn hva virkeligheten er.

 

Og hva mener du med at religion utnytter et svakt sinn med propaganda?! Altså jeg tror ikke du vet hva religion egentlig er jeg. Du får hjelp i kirken, hjelp med å takle livet. Du får noen du kan snakke med, og de hjelper deg søke trøst hos Gud.

 

Hvorfor tvile på min kunnskap? Religion er et tankesett som enkelte underkaster seg av ulike årsaker, men alle har en fellesnevner; ingen stiller spørsmål ved religion, men om religion. Å ta for gitt en eksistens som ikke rasjonelt, objektivt eller vitenskapelig kan bevises er ille.

 

Er det så helvetes galt hvis det faktisk hjelper? Og hvis det hjelper den personen, hvordan kan du si at Gud bare er noe han/hun innbiller seg?

 

Hvorfor er det positivt å fore noen opp med løgn? Vet de ikke sitt eget beste, og derfor kommer "supermann" til unsettning?

 

At noen tror på løgn og propaganda gjør verken løgnen eller propagandaen mer sann.

 

Ikke vær så kynisk at du totalt fornekter at det kan finnes mer mellom himmel og jord. I det minste ikke se ned på personer som tror på det.

7534002[/snapback]

 

Jeg ser ikke ned på mennesker, jeg ser ned på måten de tenker på. Hvordan jeg har gitt uttrykk for noe annet et for meg uteforstående.

 

Folk må ikke dope seg for å se gud, men noen steder er dette en skikk, og en kultur som går langt tilbake. Dessuten ser ikke disse menneskene på dette som et narkotikum. Heller et redskap/hjelpemiddel som vokser i naturen, til nå gudene. Sikkert helt uforståelig for deg.

 

Har du fortsatt ikke fått vite hva meskalin er? LSD er rene barnematen i forhold...

 

Det er jo også morsomt at "regelen" for de som havner på heroinkjøret enten dør av overdose, eller ser "lyset" og blir kristen.

 

jeg er enig i at diverse religioner er opphavet til hat, undertrykkelser og mer hat. Og ja, folk blir skjermet fra virkeligheten, kalles manipulering. Men ikke alle religioner er slik.

7534051[/snapback]

 

Jo, alle religioner er slik. Alle religioner handler om å underkaste seg et tankesett som en ikke kan stille seg kritisk til. Hvis en stiller seg kritisk til det er en ikke religiøs lengere.

Endret av smoothie
Lenke til kommentar

Neitakk: Det kan jo tolkes på forskjellige måter. At vi eksisterer tar jeg personlig som et tegn på at noe intelligent faktisk kan ha eksistert i all tid. Du tolker det på din måte at vi har fått en gradvis utvikling fra enkle molekylær (i mangel på husk på hva partiklene som først eksistererte ifølge big bang teorien het) til intelligente vesener. Har ingenting i mot det, og forstår at du ser dette som det mest logiske. Det er opp til deg.

 

AtW: Vel, det er vel fordi at jeg tror og håper at det fins mere enn det vitenskapen beskriver foreløpig. Ellers kan jeg egentlig ikke forklare hvorfor jeg tror på kristendommen som jeg gjør. Det er vel en slags "divine" følelse jeg om at noe gudommelig eksisterer. Godt mulig at den har blitt manipulert inn i meg. Men det er også mulig at det er en overordnet grunn til at jeg har den følelsen. Jeg velger ikke å spekulere i det, da jeg ikke vil få svar på dette før jeg dør (hvis jeg da noen gang vil få svar på dette.)

Lenke til kommentar
Mitt poen er at når du argumenterer for hvordan religion er farlig og vitenskap er bedre, blir det litt feil å unnlate å nevne at vitenskapen ikke er en helgen heller.

Vitenskapen er ikke god eller ond. Den gir oss kun kunnskap om verden rundt oss. Og den krever rasjonell tenkning og at man er kritisk.

 

Religion krever at man kaster kritisk tenkning ut vinduet, at man tenker irrasjonelt, og at man blindt underkaster seg fantasifigurer og deres representater på jorden.

 

Konklusjon: Religion er livsfarlig. Den legger opp til et livsfarlig løp mot undergrunnen, der vitenskapen legger til rette for at vi får faktabasert kunnskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...