Gå til innhold

Evolusjon: Fiksjon eller Fakta?


Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke forklare hvordan Gud kom til live like fullt som vitenskapsmenn ikke kan forklare hva som skjedde før det som utløste big bang osv. Slike spørsmål ser ut til å være utenfor menneskets tanke og fatte evne. I hvert fall foreløpig.

 

Da er vi inne på hvor sannsynlig dette og dette er. Det blir ganske subjektivt å vurdere sannsynlighet for hvordan vi oppstod. Det funker helt sikkert for deg at du synest det er mest sannsynlig at slik skjedde det. Min personlige tro består fortsatt av at det er noe høyere som står bak allt dette, og at vi vandrer ikke rundt her uten mål og mening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kan ikke forklare hvordan Gud kom til live like fullt som vitenskapsmenn ikke kan forklare hva som skjedde før det som utløste big bang osv. Slike spørsmål ser ut til å være utenfor menneskets tanke og fatte evne. I hvert fall foreløpig.

7532834[/snapback]

Når det er såpass vanskelig som det er å forklare naturens mysterier alene, hvorfor komplisere det hele ved å legge på enda et kompliserende ledd?

 

Kan vi ikke først prøve å forklare naturen utifra hvordan vi kan observere den? Og hvis dette ikke har kommet til noen god løsning innen, tja, la oss si 1000 år, da kan vi begynne å spekulere i en gudommelig løsning på problemet. Så langt er vi godt i gang med å finne svarene vi er ute etter, helt uten å blande inn noen overnaturlige faktorer.

 

Vi må huske at vi bare så vidt har begynt å kunne lete etter de virkelig store svarene. Vitenskapen trådde først virkelig i kraft etter den industrielle revolusjon. Det er så vidt bare en menneskealder siden relativitetsteorien ble postulert. DNA-strukturen ble avdekket for bare 53 år siden. Det menneskelige genom ble ferdig kartlagt for kun 3 år siden.

 

Det jobbes nå med å finne en beviselig teori for hvordan liv kan ha oppstått her på jorden. Likeledes forskes det hardt innen nevrologien og molekylærbiologien for å nærme seg en fullere forståelse av hvordan bevisstheter blir dannet, fungerer og forsvinner. Innen astronomien og kosmologien gjør de stadig nye observasjoner som oppdaterer de nåværende teoriene og danner grunnlaget for nye. Vann på Mars for eksempel. Tipper funn av liv der også er rett rundt horisonten.

 

Da er vi inne på hvor sannsynlig dette og dette er. Det blir ganske subjektivt å vurdere sannsynlighet for hvordan vi oppstod. Det funker helt sikkert for deg at du synest det er mest sannsynlig at slik skjedde det.

7532834[/snapback]

Du har rett i at vurderingen av en sannsynlighet for et individ blir noe subjektivt. Men objektivt sett er en sannsynlighet konstant, uavhengig av hvem som skulle tolke den. Vitenskapen fungerer på et slikt objektivt vis, uten at folk synser og mener som de vil. Har noen innvendiger å komme med, må de redgjøre for dem grundig, dvs. komme med objektive beviser som foreslår noe annet enn den rådende teorien.

 

Min personlige tro består fortsatt av at det er noe høyere som står bak allt dette, og at vi vandrer ikke rundt her uten mål og mening.

7532834[/snapback]

Vil det si det samme som at du ser på alle de som lever uten tro på din gudeverden, som folk helt uten mål og mening i livene sine?

 

Trenger man virkelig å tro på guder for å kunne ha ambisjoner, og for å gjøre gode ting for seg selv og andre?

 

For min egen del synes jeg det holder å bruke min medfødte empati i kombinasjon med resten av følelsesspekteret, sammen en dose sunn fornuft og logikk, og deretter sette meg mål med hva jeg vil få ut av livet mitt. Og et mål med livet gir vel livet en slags mening?

 

Det er viktig å skille mellom subjektive meninger og en absolutt objektiv mening med tilværelsen. Jeg mener ikke det ikke finnes en univsersell, objektiv mening med eksistensen. Jeg mener at eksistensen er, fordi den må være. Alternativet hadde vært at ingenting eksisterte, men noe eksisterer jo, så da må det være en grunn til det; at det som eksisterer ikke klarer å la være å gjøre nettopp det. Og slik har det vært til evig tid.

 

Og forresten... Gud sin mening med eksistensen er da ikke noe objektivt? Er ikke Guds mening med eksistensen Hans egen, og kun Hans? Høres subjektivt ut for meg. Er Gud en selvstendig bevissthet, eller er Han kun et objekt?

 

 

Setter du deg mål, og lager deg en mening med livet ditt, vil du ende opp med å få et temmelig meningsfullt liv. Gjør du derimot ikke det, men overlater alt som har med mål og mening å gjøre til et fantasivesen - først da kan vi snakke om å gå rundt uten mål og mening. Da er man ikke annet enn sauen som følger etter bjella...

 

;)

Lenke til kommentar
like fullt som vitenskapsmenn ikke kan forklare hva som skjedde før det som utløste big bang osv.

7532834[/snapback]

Kan du utdype hva som ikke kan forklares? Jeg har forklart litt tidligere i denne tråden hva som kan ha skjedd før Big Bang. Aldri har jeg sett en kristen forsøke å forklare hvor Gud kommer fra, eller en kreasjonist forklare hvor de uttenkte ideene kommer fra.

 

Edit: "Nytelser" er mening nok med livet. Mat, musikk, sex, kunst, reise... Kristne derimot, og ikke mindre i andre religioner, kuer sine lyster fordi det er synd. Snakk om mening med livet du.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Jeg kan ikke forklare hvordan Gud kom til live like fullt som vitenskapsmenn ikke kan forklare hva som skjedde før det som utløste big bang osv. Slike spørsmål ser ut til å være utenfor menneskets tanke og fatte evne. I hvert fall foreløpig.

 

Da er vi inne på hvor sannsynlig dette og dette er. Det blir ganske subjektivt å vurdere sannsynlighet for hvordan vi oppstod. Det funker helt sikkert for deg at du synest det er mest sannsynlig at slik skjedde det. Min personlige tro består fortsatt av at det er noe høyere som står bak allt dette, og at vi vandrer ikke rundt her uten mål og mening.

7532834[/snapback]

Her er det flere problemer.

 

For det første, du kan ikke si noe om hva som utløste big bang. Da kan man ikke si noe om sansynlighet heller. Vi har ingen holdepunkter.

 

For det andre, fordi vi ikke har noen holdepunkter så er det ingen ting som tilsier at det skal være snakk om noen Gud. Gud blir fri fantasi.

 

For det tredje, om vi tror det var en Gud, så vet vi ingen ting mer om hvordan universet ble skapt. For vi vet ikke hvordan Gud kunne skape universet.

 

For det fjerde, om det var en Gud som skapte vårt univers, så er det fortsatt ingen forklaring på hvordan universet som inneholder Gud ble skapt.

 

Konklusjon: Det er ingen ting som skulle tilsi at Gud er inne i bildet. Og Gud som forklarer gir oss ingen kunnskap og forståelse i det hele tatt. Dermed blir det meningsløst å tro på Gud i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Hvor sa jeg at teorier som har holdt vann til nå kommer til å holde vann fortsatt? Mitt poeng er at evolusjonsteorien er ennå ung og det burde ikke være fremmed for folk at dette faktisk KAN være feil, selv om det nødvendigvis ikke er det.

7531457[/snapback]

Religiøs ønsketenking. Evolusjonsteorien er grundig dokumentert og bevist. Det er detaljer og ting rundt dens forståelse det er uenighet om, men ikke om at det er foregått en evoluson.

 

 

"Vi har fått sendt sonder til mars". Er nettop dette som er poenget mitt. Vi har knapt kommet oss ut av vår egen lekegrind, som ifølge vitenskapen er uendelig liten i forhold til allt annet som finnest. Hvordan skal vi da tro at vi har funnet ut noe som helst mer enn en brøkdel av allt annet? Hva tror du skjer når (hvis det noen gang skjer) oppdager hvordan helheten henger sammen? Da forandrer bildet seg sammenlignet med når vi bare hadde et par pixler avdekket.

7531457[/snapback]

Dette er det ingen sammenheng mellom. Det er ikke slik at vi plutselig finner ut at 2+2 ikke er 4 fordi man oppfinner integralregning.

 

Det er ikke slik at Newton ble direkte feil fordi Einstein kom med relativitetsteorien. Man måtte justere litt på teorien og for når den var gyldig.

 

Så selv om man lærer nye ting om vårt univers, så blir ikkegodt etablerte teorier plutselig feil.

Lenke til kommentar

Ved hjelp av tro, har det faktisk reddet mange mennesker. Men selvsagt, religion er mye av grunnen til eledighet også. Dette ser vi. Men la meg ta et ekspempel fra stammene fra mexico, hvor de eter meskalin for å komme i kontakt med gudene. Her får de råd og veiledning til et bedre liv. Noe annet som kalles pejote (en "magisk" drikk) som myndighetene har godkjent, drikker de for å komme i kontakt med guder, og her kan folk med problemer oppsøke stammene. Et eksempel var en kar som kjørte sykebil i all hui og hast og plutselig løper det en liten gutt i veien og blir påkjørt av denne karen, han dør. Det viser seg å være søskenbarnet hans. Han får store psykiske og traumatiske problemer, så han bestemmer seg for å oppsøke sjamanen i fjellene. Han blir 100% kurert ved å få kontakt med gudene. Konklusjon: Tro er bra. Å ikke tro på noe, som å tro at vi dør, råtner, og ikke mer skjer er destruktivt.

Endret av empatiy
Lenke til kommentar
Ved hjelp av tro, har det faktisk reddet mange mennesker. Men selvsagt, religion er mye av grunnen til eledighet også. Dette ser vi. Men la meg ta et ekspempel fra stammene fra mexico, hvor de eter meskalin for å komme i kontakt med gudene. Her får de råd og veiledning til et bedre liv. Noe annet som kalles pejote (en "magisk" drikk) som myndighetene har godkjent, drikker de for å komme i kontakt med guder, og her kan folk med problemer oppsøke stammene. Et eksempel var en kar som kjørte sykebil i all hui og hast og plutselig løper det en liten gutt i veien og blir påkjørt av denne karen, han dør. Det viser seg å være søskenbarnet hans. Han får store psykiske og traumatiske problemer, så han bestemmer seg for å oppsøke sjamanen i fjellene. Han blir 100% kurert ved å få kontakt med gudene. Konklusjon: Tro er bra. Å ikke tro på noe, som å tro at vi dør, råtner, og ikke mer skjer er destruktivt.

7533674[/snapback]

 

Nettopp.

 

Gud bare er, han eksisterer i alle dimensjoner. Han er skaperen.

Lenke til kommentar

Hva gud er kan vi vel ikke definere, noen forskere mener gud oppstår i hjernen. Men hvordan gud er framstilt er bare stilisert og forenklet, fordi vi vanlige mennesker ikke kan fatte hvordan gud er til, om det finnes en gud. "Gud" kan også bare være en tilstand, akkurat som å være "besatt av djevelen" er en tilstand, ikke en demon som er fysisk etter deg. Men uansett, om du er frelst og mener oppriktig at gud er, og han hjelper, og dette bare er en tilstand enn at gud er en mystisk kraft, har det lite med saken å gjøre. Det kan redde mennesker, som sagt.

Endret av empatiy
Lenke til kommentar
Ved hjelp av tro, har det faktisk reddet mange mennesker. Men selvsagt, religion er mye av grunnen til eledighet også. Dette ser vi. Men la meg ta et ekspempel fra stammene fra mexico, hvor de eter meskalin for å komme i kontakt med gudene. Her får de råd og veiledning til et bedre liv. Noe annet som kalles pejote (en "magisk" drikk) som myndighetene har godkjent, drikker de for å komme i kontakt med guder, og her kan folk med problemer oppsøke stammene. Et eksempel var en kar som kjørte sykebil i all hui og hast og plutselig løper det en liten gutt i veien og blir påkjørt av denne karen, han dør. Det viser seg å være søskenbarnet hans. Han får store psykiske og traumatiske problemer, så han bestemmer seg for å oppsøke sjamanen i fjellene. Han blir 100% kurert ved å få kontakt med gudene. Konklusjon: Tro er bra. Å ikke tro på noe, som å tro at vi dør, råtner, og ikke mer skjer er destruktivt.

7533674[/snapback]

 

:!:

 

Folk må dope seg på meskalin for å se Gud? Jøss... Vet du egentlig hva meskalin gjør med hodet ditt?

 

Ellers er det å tro på noe negativt. Spesielt hvis du tar til deg et virkelighetsbilde basert på tro. Religion gjør svake mennesker enda svakere, religion skjermer folk fra virkeligheten. Dette er ille, svært ille.

Lenke til kommentar

Ellers er det å tro på noe negativt. Spesielt hvis du tar til deg et virkelighetsbilde basert på tro. Religion gjør svake mennesker enda svakere, religion skjermer folk fra virkeligheten. Dette er ille, svært ille.

 

Kan du ikke like godt da si at religiøse er undermennesker?

7533943[/snapback]

 

Hvorfor skulle jeg det? Jeg mener ikke noe slikt.

 

Alle klarer å takle virkeligheten, alle. Det er bare synd at organisert religion skal utnytte et allerede svakt sinn med sin propaganda og fantasi. Dette er ille.

Lenke til kommentar

Ellers er det å tro på noe negativt. Spesielt hvis du tar til deg et virkelighetsbilde basert på tro. Religion gjør svake mennesker enda svakere, religion skjermer folk fra virkeligheten. Dette er ille, svært ille.

 

Kan du ikke like godt da si at religiøse er undermennesker?

7533943[/snapback]

 

Hvorfor skulle jeg det? Jeg mener ikke noe slikt.

 

Alle klarer å takle virkeligheten, alle. Det er bare synd at organisert religion skal utnytte et allerede svakt sinn med sin propaganda og fantasi. Dette er ille.

7533956[/snapback]

 

 

Hva snakker du om? at alle kan takle virkeligheten? Det finnes MANGE med psykiske problemer osv, sier du at dette virkelig ikke har noe med at mange av de har hatt et tøft liv? altså virkeligheten?

Jeg vet om personer som hadde det tøft, ble religiøs og klarte seg i livet.

Vet også om personer som ikke gjorde det, og har fått psykiske problemer som angst nå.

 

Edit : Legger til noe.

 

Også det er mange som har tatt selvmord, som faktisk ikke har klart å takle virkeligheten, du er bare ignorant som sier at ALLE uten unntak kan takle livet.

Og hva mener du med at religion utnytter et svakt sinn med propaganda?! Altså jeg tror ikke du vet hva religion egentlig er jeg. Du får hjelp i kirken, hjelp med å takle livet. Du får noen du kan snakke med, og de hjelper deg søke trøst hos Gud. Er det så helvetes galt hvis det faktisk hjelper? Og hvis det hjelper den personen, hvordan kan du si at Gud bare er noe han/hun innbiller seg?

Ikke vær så kynisk at du totalt fornekter at det kan finnes mer mellom himmel og jord. I det minste ikke se ned på personer som tror på det.

Endret av Latskap
Lenke til kommentar

Alt har med kultur å gjøre. Her til lands går vi til kirken, ber, blir frelst ved at en random kar tar på hodet ditt og frelser deg i jesu navn. Ok, dette funker sikkert for noen. Hvorfor skal ikke det å finne religion i et narkotikum være positivt, når det kan helbrede på lik linje med å bli frelst.

Endret av empatiy
Lenke til kommentar
Ved hjelp av tro, har det faktisk reddet mange mennesker. Men selvsagt, religion er mye av grunnen til eledighet også. Dette ser vi. Men la meg ta et ekspempel fra stammene fra mexico, hvor de eter meskalin for å komme i kontakt med gudene. Her får de råd og veiledning til et bedre liv. Noe annet som kalles pejote (en "magisk" drikk) som myndighetene har godkjent, drikker de for å komme i kontakt med guder, og her kan folk med problemer oppsøke stammene. Et eksempel var en kar som kjørte sykebil i all hui og hast og plutselig løper det en liten gutt i veien og blir påkjørt av denne karen, han dør. Det viser seg å være søskenbarnet hans. Han får store psykiske og traumatiske problemer, så han bestemmer seg for å oppsøke sjamanen i fjellene. Han blir 100% kurert ved å få kontakt med gudene. Konklusjon: Tro er bra. Å ikke tro på noe, som å tro at vi dør, råtner, og ikke mer skjer er destruktivt.

7533674[/snapback]

 

:!:

 

Folk må dope seg på meskalin for å se Gud? Jøss... Vet du egentlig hva meskalin gjør med hodet ditt?

 

Ellers er det å tro på noe negativt. Spesielt hvis du tar til deg et virkelighetsbilde basert på tro. Religion gjør svake mennesker enda svakere, religion skjermer folk fra virkeligheten. Dette er ille, svært ille.

7533926[/snapback]

 

Folk må ikke dope seg for å se gud, men noen steder er dette en skikk, og en kultur som går langt tilbake. Dessuten ser ikke disse menneskene på dette som et narkotikum. Heller et redskap/hjelpemiddel som vokser i naturen, til nå gudene. Sikkert helt uforståelig for deg.

 

jeg er enig i at diverse religioner er opphavet til hat, undertrykkelser og mer hat. Og ja, folk blir skjermet fra virkeligheten, kalles manipulering. Men ikke alle religioner er slik.

Endret av empatiy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...