Gå til innhold

Evolusjon: Fiksjon eller Fakta?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, jeg ser poenget med øyet. Sånn det er fremstillt i filmen din så kan vel ikke øyet

kalles "irreducibly complex".  Men hva med flagellen i "unlocking the mystery of life"?

7511750[/snapback]

 

Så denne dokumentaren nå, den forklarer dette med flagellen og veldig mye mer angående ID vs. Evolusjon. Takk til Aqidon for en veldig bra link! :thumbup:

Lenke til kommentar

Folk bør virkelig få et begrep for hva som gjelder her. Religion er ingen synder. Det er ikke religion som er årsaken til kriger og forferdelighet osv. Det er folk. Personer som oppfører seg som idioter. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at det finnes nesten minst like mange "galninger" som støtter vitenskap fullt og helt, som det finnes "galninger" som støtter en eller annen religion fullt og helt.

 

For eksempel er det ikke mangen som har noe imot at forskerspirer peller vingene av insekter eller dissekrerer diverse dyr for å få tilfredstillt nysjerrigheten sin. Og dette er jo bare barnemat i forhold til hva skikkelige vitenskapsmenn gjør med diverse dyr. For meg kan dette sammenlignes heftig med det religiøse folk har drevet med direkte på andre folk i århundrer før dette. Ganske ironisk i grunn da vitenskapen ikke tror at mennesket har noe sjel og da ikke egentlig er noe høyerestående en vanlige dyr bortsett ifra at vi kan bruke redskaper og forurenser uendelig mye mere enn dem. Ville vært mye mere logisk å eksprimentere på mennesker og blitt kvitt en del av dem på så måte, så hadde menneskeskapte problemer vært mindre. Og man hadde sluppet å utsette dyr for eksperimenter bare for å gjøre vår egen hverdag lettere...

Lenke til kommentar
Religion er ingen synder. Det er ikke religion som er årsaken til kriger og forferdelighet osv. Det er folk. Personer som oppfører seg som idioter. Jeg vil

7514438[/snapback]

Folk handler på bakgrunn av idéer. Religon gir folk idéer. Idéer basert på dogmatiske sannheter presentert via religioner. Selvsagt er religion en stor synder.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Religion er ingen synder. Det er ikke religion som er årsaken til kriger og forferdelighet osv. Det er folk. Personer som oppfører seg som idioter. Jeg vil

7514438[/snapback]

Folk handler på bakgrunn av idéer. Religon gir folk idéer. Idéer basert på dogmatiske sannheter presentert via religioner. Selvsagt er religion en stor synder.

7514633[/snapback]

 

Politikk gir ideer, også en tur i butikken, trikken, flymaskinen, vanlig sosial omgang, sitte å skrive på forumet, elskov, julebord og en masse annet.

 

Religioner i seg selv er ikke onde, men idividuelle fortolkninger etterfulgt av bevisste handlinger kan være det.

Lenke til kommentar
Religion er ingen synder. Det er ikke religion som er årsaken til kriger og forferdelighet osv. Det er folk. Personer som oppfører seg som idioter. Jeg vil

7514438[/snapback]

Folk handler på bakgrunn av idéer. Religon gir folk idéer. Idéer basert på dogmatiske sannheter presentert via religioner. Selvsagt er religion en stor synder.

7514633[/snapback]

Politikk gir ideer, også en tur i butikken, trikken, flymaskinen, vanlig sosial omgang, sitte å skrive på forumet, elskov, julebord og en masse annet.

7515098[/snapback]

At nod gir idéer betyr ikke at det er et onde. Men det betyr at det ikke er ting som passivt brukes av mennesker, men aktivt påvirker folks oppførsel.

 

For eksempel er alkohol og tobakksreklame forbudt. Ikke fordi reklamen dreper, men fordi den planter idéer. Og vi er ikke absolutt rasjonelle vesener som er immune mot idéer. Idéene påvirker oss.

 

Religion er ekstra farlig og et onde fordi religion generelt er så dogmatisk i sine standpunkter og de holdninger som skapes av religion.

 

Utsagn av typen "X don't kill. People kill" bygger på et implisitt gitt premiss om at vi mennesker er så rasjonelle at X ikke har noen påvirkningskraft på våre idéer. Det premisset stemmer ofte ikke. Det stemmer nok til en viss grad i enkelte tilfelle, slik som for eksempel der X=våpen. Men når X=religion vil jeg påstå det stemmer i særdeles liten grad. Religion har nemlig stor påvirkning på vår oppførsel. Mange mennesker lar religion dominere og kontrollere hele livet sitt.

 

Religioner i seg selv er ikke onde, men idividuelle fortolkninger etterfulgt av bevisste handlinger kan være det.

7515098[/snapback]

Jeg vil absolutt påstå at religion i seg selv er et onde, og at du underslår potensialet i religion når du overfører alt ansvaret til menneskers bevisste handlinger.

 

Du nevner så vidt politikk ovenfor. Politiske retninger, når de blir dogmatiske og får stor påvirkning, kan være like stort onde som religion. Se på alle som døde basert på idéene som fulgte med nazismen og forsøkene på kommunisme.

 

I stor grad er nyere historie dominert av idéer. Det er ikke idéene som er missbrukt av mennesker. Men menneskene som lar seg styre og missbruke av idéene.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Nå vil jeg presisere at Religion på ingen måte kan direkte sammenlignes med våpen. Jeg ser poenget, og tenkte på det da jeg skrev det though. Mange folk er generelt idioter. Det er ikke mye man kan gjøre med det. Jeg tror rett og slett at du gir for mye tiltro til folk flest. Jeg tror personlig at folk vil oppføre seg som idioter og finne opp grunner til å være det uavhengig om religion eksisterer eller ikke. Jeg tror at folk som lett lar seg overbevise blindt av religion kan like lett la seg overbevise av hva som helst annet på samme måten. Religion i seg selv er ingen synder, men jeg skal ikke utelukke at ting kan bli bedre uten religion. Jeg er bare av det synspunktet at folk vil forbli idioter uavhengig av religion eller ikke. Og da jeg er en troende, så ser jeg helst at religion ikke forsvinner fra jorden. Kall det egoistisk om du vil, noe som det sikkert og er.

 

Kan være delvis enig på det om idéer. Idéer styrer mennesker, dog jeg ville tro at de blir misbrukt av en del også for å styre mennesker. Men skal vi fjerne all idéer da? Ville ikke all fremdrift forsvinne fra mennesket da? Kommer vi ikke til å forbli status quo? Eller skiller du mellom vissee typer idéer?

Lenke til kommentar
Religion er ingen synder. Det er ikke religion som er årsaken til kriger og forferdelighet osv. Det er folk. Personer som oppfører seg som idioter. Jeg vil

7514438[/snapback]

Folk handler på bakgrunn av idéer. Religon gir folk idéer. Idéer basert på dogmatiske sannheter presentert via religioner. Selvsagt er religion en stor synder.

7514633[/snapback]

Politikk gir ideer, også en tur i butikken, trikken, flymaskinen, vanlig sosial omgang, sitte å skrive på forumet, elskov, julebord og en masse annet.

7515098[/snapback]

At nod gir idéer betyr ikke at det er et onde. Men det betyr at det ikke er ting som passivt brukes av mennesker, men aktivt påvirker folks oppførsel.

 

For eksempel er alkohol og tobakksreklame forbudt. Ikke fordi reklamen dreper, men fordi den planter idéer. Og vi er ikke absolutt rasjonelle vesener som er immune mot idéer. Idéene påvirker oss.

 

Religion er ekstra farlig og et onde fordi religion generelt er så dogmatisk i sine standpunkter og de holdninger som skapes av religion.

 

Utsagn av typen "X don't kill. People kill" bygger på et implisitt gitt premiss om at vi mennesker er så rasjonelle at X ikke har noen påvirkningskraft på våre idéer. Det premisset stemmer ofte ikke. Det stemmer nok til en viss grad i enkelte tilfelle, slik som for eksempel der X=våpen. Men når X=religion vil jeg påstå det stemmer i særdeles liten grad. Religion har nemlig stor påvirkning på vår oppførsel. Mange mennesker lar religion dominere og kontrollere hele livet sitt.

 

Religioner i seg selv er ikke onde, men idividuelle fortolkninger etterfulgt av bevisste handlinger kan være det.

7515098[/snapback]

Jeg vil absolutt påstå at religion i seg selv er et onde, og at du underslår potensialet i religion når du overfører alt ansvaret til menneskers bevisste handlinger.

 

Du nevner så vidt politikk ovenfor. Politiske retninger, når de blir dogmatiske og får stor påvirkning, kan være like stort onde som religion. Se på alle som døde basert på idéene som fulgte med nazismen og forsøkene på kommunisme.

 

I stor grad er nyere historie dominert av idéer. Det er ikke idéene som er missbrukt av mennesker. Men menneskene som lar seg styre og missbruke av idéene.

7515475[/snapback]

 

Altså med dette utsagnet forsvarer du personer som dreper uskyldige i Guds navn, eller i en eller annens navn. Ingen religioner oppfordrer til at du skal slakte ned folk, drepe sivile, undertrykke og plyndre. Det er syke mennesker som ber folk gjøre det. Språk er makt! og makt er påvirkning. Kan du snakke for deg, og du bruker et påvirkningsmiddel så sterkt som troen til en person, kan du lett få en person til å gjøre syke ting i " Hans " navn. Men det er da ikke religionen som missbruker!

Også når du sammenligner nazismen og kommunismen skriver du jo under på at du ikke vet hva du snakker om. Nazisme og kommunisme er to ideologier på hver side av det politiske spekteret. Nazistene oppfordret til folkemord, det gjør IKKE kommunismen. Hadde kommunismen fungert ville hele verden levd så og si like godt. Hadde Nazistenes fungert ville så og si halve verden vært drept.

Nazisme er en ideologi som oppfordrer til undertrykninger, så der kan du si at selve ideologien er et onde. Men kommunisme baserer seg på at alle i hele verden skal ha det like bra! Når ble det plutselig et onde? Men det er når ideologien kommer i menneskets hender at det ikke fungerte, rett og slett fordi de som styrer vil ha mer makt en enkeltmennesket.

Lenke til kommentar
Altså med dette utsagnet forsvarer du personer som dreper uskyldige i Guds navn, eller i en eller annens navn. Ingen religioner oppfordrer til at du skal slakte ned folk, drepe sivile, undertrykke og plyndre. Det er syke mennesker som ber folk gjøre det. Språk er makt! og makt er påvirkning. Kan du snakke for deg, og du bruker et påvirkningsmiddel så sterkt som troen til en person, kan du lett få en person til å gjøre syke ting i " Hans " navn. Men det er da ikke religionen som missbruker!

7515743[/snapback]

Hva annet enn et hierarki av mennesker (hvorav noen potensielt er syke) som tolker 'hellige' skrifter er egentlig religion?

 

Står det ikke massevis av oppfordringer til å begå mord i Guds navn i både Gamle Testamentet og i Koranen?

 

Var ikke terrorangrepene i New York og London religiøst begrunnet?

Var ikke heksebrenningne, korstogene og inkvisasjonen religiøst begrunnet?

Er ikke forbudet mot kondombruk fra den katolske kirken religiøst begrunnet?

Er ikke forbudet mot homofili i mange land verden over religiøst begrunnet?

Er ikke kvinneudertrykkelse i mange land religiøst begrunnet?

Er ikke forbudet mot å undervise naturvitenskapelige fakta i flere skoler religiøst begrunnet?

 

 

Fant et sitat fra Nye Testamentet også [ kilde ]:

Luk 19,27

Jesus beordrer disiplene til å hogge ned dem som ikke ville ha ham som konge

27 Men mine fiender som ikke ville ha meg til konge, skal dere føre hit og hogge ned for mine øyne.

Endret av Royo
Lenke til kommentar
Luk 09,37 Jesus blir utålmodig og sint

 

37 Neste dag, da de gikk ned fra fjellet, kom en stor folkemengde i møte med ham. 38 Da var det en i flokken som ropte: «Mester, jeg ber deg: Ta deg av sønnen min, min eneste sønn! 39 Rett som det er, griper en ånd ham. Den setter i et skrik og river og sliter i ham så han fråder; den tar nesten livet av ham, før den endelig slipper ham. 40 Jeg bad disiplene dine drive den ut, men de var ikke i stand til det.» 41 Da sa Jesus: «Du vantro og vrange slekt! Hvor lenge skal jeg være hos dere og holde ut med dere? Før sønnen din hit!»

Ikke altfor lenge. :!:

 

Jeg vedder på om man ikke hadde visst hva epilepsi er idag så hadde dette for mange vært et mirakel. Bare en tanke...

Endret av Polluks
Lenke til kommentar
Kan være delvis enig på det om idéer. Idéer styrer mennesker, dog jeg ville tro at de blir misbrukt av en del også for å styre mennesker.

7515656[/snapback]

Selvsagt. Jeg var kanskje litt kategorisk i at idéer styrer mannesker. Det går begge veier. Reklamebransjen har for eksempel som jobb å plante idéer i hodene våre. Og mange missbruker bl.a religionens makt for å fremme egen agenda.

 

Men skal vi fjerne all idéer da? Ville ikke all fremdrift forsvinne fra mennesket da? Kommer vi ikke til å forbli status quo? Eller skiller du mellom vissee typer idéer?

7515656[/snapback]

Jeg mener vi verken skal kjempe mot idéer eller forby idéer. Og det er selvsagt stor forskjell på idéer. Religion anser jeg som kanskje den farligste, da religion har veldig stor makt, og desverre på en negativ måte. Derfor mener jeg man bør kjempe mot religion gjennom å spre hva jeg anser som bedre og sunnere idéer basert på kunnskap og fornuft.

Lenke til kommentar

Begynner forresten å skjønne utrolig godt hvorfor kreasjonister ikke tør å forkaste troen sin:

 

Matt 05,

29 Om ditt høyre øye lokker deg til synd, så riv det ut og kast det fra deg! Det er bedre for deg å miste ett av dine lemmer, enn at hele ditt legeme kastes i helvete.

30 Og om din høyre hånd lokker deg til synd, så hogg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste ett av dine lemmer, enn at hele ditt legeme kommer til helvete.

 

 

Får lyst til å føye til noe som Matteus glemte:

30.2 Og om evolusjonsteorien lokker deg til å stille spørsmål rundt denne Hellige Skrift, så ignorer den så hardt du kan! Det er bedre for deg å miste kunnskap om naturen, enn at hele ditt legeme brenner i helvetes evige ild.

;)

 

[ link ]

Lenke til kommentar

[om idéer]

7515475[/snapback]

 

Altså med dette utsagnet forsvarer du personer som dreper uskyldige i Guds navn, eller i en eller annens navn.

7515743[/snapback]

Nei, det gjør jeg ikke. :nei:

 

Det jeg skriver tar ikke fra noen personlig ansvar for sine handlinger.

 

Ingen religioner oppfordrer til at du skal slakte ned folk, drepe sivile, undertrykke og plyndre. ...

7515743[/snapback]

Du har missforstått poenget. Udådene som blir gjort er et resultat av religionens tilstedeværelse i alt for manges sinn.

 

Enkelt eksempel:

Anta relgion A mener at en handling er synd og skal forbys, mens religion B mener at det må være opp til hver enkelt person om vedkommende vil begå handlingen.

 

Da vil A og B være i direkte konflikt med hverandre. Og en eller begge må fire på sine krav. Men hvordan kan man fire på krav som kommer direkte fra Gud?

 

Heri ligger det en konflikt direkte.

 

Anta i eksempelet ovenfor at A er Islam, B er kristendom og handlingen er at jenter går lettkledd offentlig. Der har du en verdensomspennende konflikt med en gang. For hvordan skal A og B kunne leve i samme samfunn?

 

 

Det er syke mennesker som ber folk gjøre det. Språk er makt! og makt er påvirkning. Kan du snakke for deg, og du bruker et påvirkningsmiddel så sterkt som troen til en person, kan du lett få en person til å gjøre syke ting i " Hans " navn. Men det er da ikke religionen som missbruker!

7515743[/snapback]

Men religionen tilrettelegger.

 

Et eksempel på dette er når unge sosialt misstilpassede palestinske gutter blir lovet heder og ære og 72 jomfruer i himmelen om han sprenger seg og noen jøder til helvete..

 

Det ville kunne være mulig uten religon også, men mye vanskeligere. Det er mennesker som missbruker religion. Men det er religion som tilrettelegger for missbruket. Så religion er ikke uten skyld i slike tilfeller heller.

 

Også når du sammenligner nazismen og kommunismen skriver du jo under på at du ikke vet hva du snakker om. Nazisme og kommunisme er to ideologier på hver side av det politiske spekteret. Nazistene oppfordret til folkemord, det gjør IKKE kommunismen. Hadde kommunismen fungert ville hele verden levd så og si like godt. Hadde Nazistenes fungert ville så og si halve verden vært drept.

Nazisme er en ideologi som oppfordrer til undertrykninger, så der kan du si at selve ideologien er et onde. Men kommunisme baserer seg på at alle i hele verden skal ha det like bra! Når ble det plutselig et onde? Men det er når ideologien kommer i menneskets hender at det ikke fungerte, rett og slett fordi de som styrer vil ha mer makt en enkeltmennesket.

7515743[/snapback]

Når ble kommunisme et onde? Når millioner på millioner ble drept i forsøket på å innføre kommunisme.

 

Og poenget her er: En politisk ideologi kan godt være ment positivt. Men på lik linje med religion, det kan føre til masse ondskap allikevel.

Lenke til kommentar
Er det virkelig folk i dag som tror at jorden ikke er mer enn 6000år gammel? :dontgetit:

7516183[/snapback]

Alle tegn peker dessverre i retning av dette.

 

"30 Og om din høyre hånd lokker deg til synd, så hogg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste ett av dine lemmer, enn at hele ditt legeme kommer til helvete."

 

Haha, det peker vel ikke tilbake til runking? Ahh flashback fra gamle filmer om synd... "Du blir blind" og "Du får hår på hånda"

7516230[/snapback]

Eller stjeling, eller alt annet en høyrehendt person kan finne på av 'syndige' aktiviteter.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...