Gå til innhold

Evolusjon: Fiksjon eller Fakta?

Anbefalte innlegg

Hvis de kan undervise kristendommen på samme nivå som hinduismen og lignende religioner, så har jeg ikke noe imot den religionen, men nå blir kristendommen undervist som om den er den eneste rette for norske folk, og at den er sann. Fortvilt over Religion og Etikk læreren vi hadde, taklet ikke å høre noe negativt angående kristendommen, og hun snakket som om det er fakta, mens de andre religionene brukte hun: "Noen tror at..."

Jeg dro for å se "Veien til Bethlehem(?)" på kino i dag, en svært bra film og gleder meg hvis det kommer fortsettelsen, altså Jesus som voksen, men jeg likte filmen for sin underholdsningsverdi, slik som alle andre fortellinger. Anbefaler folk å se den, den høres kanskje kjedelig ut, men faktisk ganske bra film :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ifølge de forskjellige religionene kommer jo egentlig ingen til himmelen da, siden kristendommen sier at kun de som tror på gud kommer til himmelen, mens andre religioner sier at kun de som tror på deres gud kommer til himmelen, alle andre er vantro som skal brenne i helvete osv.

blir for dumt for meg as. og at det skal være en allmektig allvitende skapning som har lagd alt og alle blir og litt vel drøyt.

gidder ikke tro på 2000 år gammelt bullshit.

Vi har alle i Norge blitt mer eller mindre lært opp til i skolen at vi SKAL tro på Kristendommen og bibelen, med unntak av de få foreldrene som får skolen til å undervise barna i Livssyn og ikke KRL på skolen.

7495641[/snapback]

Derfor er det på tide å avskaffe statsreligion her til lands. Hvorfor skal én bestemt religion ha offentlig monopol? Latterlig.

(Heldigvis hadde jeg foreldre som skjermet meg fra den verste indoktrineringen på barneskolen ved å overføre meg til livssynsklassen, der man lærte om (~)alle religioner og verdenssyn.)

Noen som fulgte kristendomsfaget på barneskolen? Så dere noen gang filmen 'The Wave'? Den var pensum i livssynsklassen.

Siden du vil fjerne statskirken pga at ikke en religion skal ha offentlig monopol så regner jeg med du har klart nytt flagg (gjerne med satan-stjernen, en moske, og noen kommunistiske symbol) samt ny fiffig vri på nasjonalsangen, ja hvorfor ikke viske ut grunnloven med det samme :) Forøvrig så er jeg enig i at en separasjon mellom stat og kirke ikke er å forakte.

Så filmen "The Wave" på ungdomsskolen, den var litt :ph34r: sann liksom...

7496724[/snapback]

Vi trenger jo ikke bytte ut flagget (ja jeg vet at korset betyr at vi er en kristen nasjon), nasjonalsangen og endre grunnloven fordi at det ikke lenger skal være en statskirke da. de har allerede sluttet med statskirke i sverige, hvis ikke det har vært sånn lenge.

jeg er og enig i at det ikke burde være statskirke.

7496799[/snapback]

Men tar de ikke poenget da mann! :thumbup:

bruktbilen, eller hvem det nå var, brukte et argument (her fritt sitert "brenn statskirken!" :)) som i prinsippet ikke bare kan brukes på stat og kirke, men også alle andre steder hvor religion (les kristendom) har offentlig monopol.

Lenke til kommentar
Hvis de kan undervise kristendommen på samme nivå som hinduismen og lignende religioner, så har jeg ikke noe imot den religionen, men nå blir kristendommen undervist som om den er den eneste rette for norske folk, og at den er sann. Fortvilt over Religion og Etikk læreren vi hadde, taklet ikke å høre noe negativt angående kristendommen, og hun snakket som om det er fakta, mens de andre religionene brukte hun: "Noen tror at..."

Jeg dro for å se "Veien til Bethlehem(?)" på kino i dag, en svært bra film og gleder meg hvis det kommer fortsettelsen, altså Jesus som voksen, men jeg likte filmen for sin underholdsningsverdi, slik som alle andre fortellinger. Anbefaler folk å se den, den høres kanskje kjedelig ut, men faktisk ganske bra film :)

7497007[/snapback]

Bruktbilen, dine traumatiske opplevelser med en hypersensitiv lærerinne fra 70-tallet er absolutt ikke represetativ for faget generelt.

Allikevel er du nok inne på et av kristen-Norges problemer: kristne som ikke vet hva de tror på og derfor sliter inni hampen (ohh sterkt uttrykk fra en kristen) med å forklare lille barnet Bruktbilen på 3. rad hvorfor Per, Pål og Espen A. ikke er nevnt i NT.

Lenke til kommentar
bibelen da vettu :p ( ja den er kanskje ikke nøyaktig 2000 år gammel, men ca da )

ja jeg vet om gud jesus og den hellige ånd, jeg hadde uheldigvis kristendom på barneskolen.

7496859[/snapback]

Uheldigvis kristendom? Hvasom er så gale med kristendom?

Jeg forstår det ikke?

Jeg skjønner at en del kristne føler seg overlegen eller kan virke som, men det bør absolutt ikke være tilfellet. En kristen skal være ydmyk eller om ikke annet, en "god neste"..

Visst jeg oppleves på annen måte vil jeg sterkt beklage. Mener allt godt.

7496933[/snapback]

Nei, jeg synes ikke du har virket overlegen.

Btw: Egentlig ikke så mye veldig spesielt med jesus.

Før trodde man på hekser osv.. og i følge de som levde da, så hadde de også evner som Jesus. (bare i negativ grad) :roll:

Og jesus er nok akkurat et slikt rykte.

Altså han fantes, men som med ALLE rykter, så blir de gjerne overdrevet osv...

(han gjorde vann til vin......*egentlig så hadde han egentlig med seg høyt konsentrert vin, som han blandet ut med litt vin, eller så løp han til nabokjærringa for å låne noe vin, uten at andre så det*

Han var også en "fysoterapaut", og gjorde sikkert at et vondt ben ble bedre....(osv..)

Og som med alle rykter, så ble de kanskje overdrevet og forandret seg ifra sannheten. (slik er det jo med ALLE muntlige fortellinger)

Er dette noe kristne har tenkt over, eller overser man det faktum at det hele faktisk har oppstått som muntlige fortellinger/rykter---- Og rykter er ikke akkurat kjente for å være veldig nøyaktige.. :roll:

Lenke til kommentar

Før trodde man på hekser osv.. og i følge de som levde da, så hadde de også evner som Jesus. (bare i negativ grad) :roll:

...

Er dette noe kristne har tenkt over, eller overser man det faktum at det hele faktisk har oppstått som muntlige fortellinger/rykter---- Og rykter er ikke akkurat kjente for å være veldig nøyaktige.. :roll:

7497088[/snapback]

Med kun muntlig overlevering av historier i titalls av år kan fort én fjær bli til ti høns ja.

Dere har sikkert vært med på selskaps'leken' som går ut på at en person i den ene enden av bordet forteller noe, også skal man hviske det videre til den som sitter ved siden av seg helt til det kommer tilbake til start igjen. Er aldri nøyaktig det samme som ender opp i siste ledd, som det var ved begynnelsen.

"Purple monkey dishwasher!"

http://www.youtube.com/watch?v=ufsGtqXf0sY

:)

Endret av Royo
Lenke til kommentar

Jeg syns brasseandy har oppført seg ekstremt overlegen da han bevisst overser alt av informasjon som kommer fra brukere som jblack og bruktbilen.

Samtidig er det ikke mulig å komme gjennom det belaget han har med religion og påståelighet.

Jeg er den første til å svelge min stolthet visst dere motbeviser meg.

Det har blitt framlagt masse beviser i denne tråden, men likevell overser du dem eller er så bastant og påståelig, og blåser alt bort med ubegrunnet vas og udokumenterte fakta fra den såkalte bibelen, som er den største svindelen i verdens historie.

For meg er dette som å diskutere med veggen. Du sier du vil bøye deg hvis motbevist, men dette har enda ikke skjedd, enn så mye bevis som kommer poppende inn. Kan ikke si jeg har deltatt så veldig aktiv i diskusjonen, men har lest hver bidige tråd, og jblack & co. klarer å formidle alt jeg har villet sagt uansett. Vet uansett ikke hvor mye vits min innblandelse ville hatt uansett, da slikt bare blir feid bort eller oversett.

Lenke til kommentar
bibelen da vettu :p ( ja den er kanskje ikke nøyaktig 2000 år gammel, men ca da )

ja jeg vet om gud jesus og den hellige ånd, jeg hadde uheldigvis kristendom på barneskolen.

7496859[/snapback]

Jeg forstår det ikke?

Jeg skjønner at en del kristne føler seg overlegen eller kan virke som, men det bør absolutt ikke være tilfellet. En kristen skal være ydmyk eller om ikke annet, en "god neste"..

7496933[/snapback]

(han gjorde vann til vin......*egentlig så hadde han egentlig med seg høyt konsentrert vin, som han blandet ut med litt vin, eller så løp han til nabokjærringa for å låne noe vin, uten at andre så det*

Han var også en "fysoterapaut", og gjorde sikkert at et vondt ben ble bedre....(osv..)

Og som med alle rykter, så ble de kanskje overdrevet og forandret seg ifra sannheten. (slik er det jo med ALLE muntlige fortellinger)

7497088[/snapback]

God aften!

Jeg har tenkt mye på det du spør om noen har tenkt på (da tenker du "hjelper ikke når en er så dum som deg"), og kommet til følgende svar:

-Jesu død er et historisk faktum, i følge majoriteten av bibelforskere (god blanding av hedninger og religiøse, samt noen kristne).

-Jesu oppstandelse, som er like godt dokumentert er "overtro".

Videre, etter Jesu opprykkelse (eller død om du vil) begynte etterfølgerene hans på reine selvmordsoppdraget: forkynne frelsen. Varfor?

Romerne lo og godtet seg i Kolloseum av de kristne som ble spist av løver og brent på bålet av akkurat samme grunn som du stiller spr. ved Jesu sanne ansikt i dag; Romerne mente også at de kristne undergikk torturen for en mann som kunne akkupunktur fra a-å samt hjemmebrent kunster...

Jeg mener forøvrig at de gjennomgikk dette frivillig (kunne bare fornekte Jesus så var de fri) fordi deres tro var ekte, og ikke fordi de var sadister eller noe sant.

Lenke til kommentar

7496859[/snapback]

Jeg forstår det ikke?

7496933[/snapback]

7497088[/snapback]

God aften!

Jeg har tenkt mye på det du spør om noen har tenkt på (da tenker du "hjelper ikke når en er så dum som deg"), og kommet til følgende svar:

-Jesu død er et historisk faktum, i følge majoriteten av bibelforskere (god blanding av hedninger og religiøse, samt noen kristne).

-Jesu oppstandelse, som er like godt dokumentert er "overtro".

Videre, etter Jesu opprykkelse (eller død om du vil) begynte etterfølgerene hans på reine selvmordsoppdraget: forkynne frelsen. Varfor?

Romerne lo og godtet seg i Kolloseum av de kristne som ble spist av løver og brent på bålet av akkurat samme grunn som du stiller spr. ved Jesu sanne ansikt i dag; Romerne mente også at de kristne undergikk torturen for en mann som kunne akkupunktur fra a-å samt hjemmebrent kunster...

Jeg mener forøvrig at de gjennomgikk dette frivillig (kunne bare fornekte Jesus så var de fri) fordi deres tro var ekte, og ikke fordi de var sadister eller noe sant.

7497248[/snapback]

:yes:

I must agree. :D

Lenke til kommentar
Jeg syns brasseandy har oppført seg ekstremt overlegen da han bevisst overser alt av informasjon som kommer fra brukere som jblack og bruktbilen.

Samtidig er det ikke mulig å komme gjennom det belaget han har med religion og påståelighet.

Det har blitt framlagt masse beviser i denne tråden, men likevell overser du dem eller er så bastant og påståelig, og blåser alt bort med ubegrunnet vas og udokumenterte fakta fra den såkalte bibelen, som er den største svindelen i verdens historie.

For meg er dette som å diskutere med veggen. Du sier du vil bøye deg hvis motbevist, men dette har enda ikke skjedd, enn så mye bevis som kommer poppende inn. Kan ikke si jeg har deltatt så veldig aktiv i diskusjonen, men har lest hver bidige tråd, og jblack & co. klarer å formidle alt jeg har villet sagt uansett. Vet uansett ikke hvor mye vits min innblandelse ville hatt uansett, da slikt bare blir feid bort eller oversett.

7497246[/snapback]

Spørsmål!

Hvis jorden er 4,5 milliarder år gammel hvorfor kan du ikke ta på månen? Faktum er at månen beveger seg inn mot jorden, sakte men sikkert. Dette er intet problem hvis jorden var ung og sprek, si rundt 6000 år.

Hvorfor er vannet ikke saltere? Faktum er (snakker som om jeg har peil, lol) at hav-vannet stadig blir saltere, dette er intet problem hvis en går 6000 år tilbake da jorden var ung og sprek.

Hvordan har det seg at man finner sjødyr på Mount Everest?

Hvorfor finner man eksotiske vekster på nordpolen?

What about the man footprint inside a dino's print down in Arkansas?

Hvordan kan man ta et kjevebein og et annet lite bein for så å lage "Luci"?

Det for bli nok i denne omgang, jeg er herved oppriktig klar til å bli knust og ydmyket.

Lenke til kommentar

fordi månen beveger seg uhyre sakte, det er snakk om noen få centimetere i året, og den er rundt 400 000km unna.

7496859[/snapback]

Jeg forstår det ikke?

7496933[/snapback]

var ikke så spesielt ille egentlig, jeg bare syns ikke noe om å ha et eget fag og å bli "undervist" om en religion jeg ikke tror på. (vet at det er forandret nå, men jeg gikk på barneskolen i 1991 - 1998.)

neida, du har ikke oppført det frekk eller noe sånt.. :)

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar

...

7497088[/snapback]

Med kun muntlig overlevering av historier i titalls av år kan fort én fjær bli til ti høns ja.

Dere har sikkert vært med på selskaps'leken' som går ut på at en person i den ene enden av bordet forteller noe, også skal man hviske det videre til den som sitter ved siden av seg helt til det kommer tilbake til start igjen. Er aldri nøyaktig det samme som ender opp i siste ledd, som det var ved begynnelsen.

"Purple monkey dishwasher!"

http://www.youtube.com/watch?v=ufsGtqXf0sY

:)

7497173[/snapback]

Hvis 1 fjær blir til 10 høns, ja da kaller jeg det et mirakel! ;) Ser bare positive sider med det.

Anyways, selskaps'leken' din er ganske så uvesentlig i denne sammenheng i og med at på Jesu tid snakket alle høyt og misforståelser ble derfor sjelden vare.

Ikke bare det (som om det var et godt argument lism), bøkene i NT må oppfylle visse kriterier for å bli godkjent:

-Apostolisk. Forfatteren har tett tilknyttning til Jesus eller hans apostler

-Alder. Mauskriptet skal ikke være av nyere enn 100 e.Kr.

-Rett lære. Læren må være i samsvar med Jesu lære, apostlenes, samt GT

-Bruk. Skriftene må ha vært i bruk i (eller anerkjent av) den første menighet.

Lenke til kommentar

7497246[/snapback]

Spørsmål!

Hvis jorden er 4,5 milliarder år gammel hvorfor kan du ikke ta på månen? Faktum er at månen beveger seg inn mot jorden, sakte men sikkert. Dette er intet problem hvis jorden var ung og sprek, si rundt 6000 år.

Hvorfor er vannet ikke saltere? Faktum er (snakker som om jeg har peil, lol) at hav-vannet stadig blir saltere, dette er intet problem hvis en går 6000 år tilbake da jorden var ung og sprek.

Det for bli nok i denne omgang, jeg er herved oppriktig klar til å bli knust og ydmyket.

7497350[/snapback]

Månen er ufattelig langt unna, og som Thomas_H skriver, er det bare få cm i året, og avstandene er astronomiske(lol).

Saltnivået i havet har vel kommet dit det er på grunn av tid, noe som tar mye mer tid en 6000år. Men nå er ikke jeg noe havforsker, og tviler på at du er.

Angående sjødyr på mount. everest, gi gjerne kilder.

Hørt om tectonic plates? Det er de som forårsaker jordskjelv blant annet, og når plater kolliderer blir de presset oppover og danner det vi kaller idag for fjell(http://en.wikipedia.org/wiki/Tectonic_plates). Disse platene og fjelltoppene har engang ikke vært fjelltopper, tro det eller ei, men bunn på havet. You do the math.

Eksotiske vekster kan vel komme av mye, istider, klimaforandringer, men er ikke ekspert på planteliv, andre kan sikkert svare bedre.

De siste to spørsmålene tok jeg ikke helt. Forklar hva du mener.

Lenke til kommentar

7497246[/snapback]

Spørsmål!

7497350[/snapback]

Flere av disse tingene har allerede blitt besvart. (var en link som oppklarte det meste)

Eksotiske vekster på nordpolen..... Btw: Dette tyder jo enda lengre på at jorden IKKE er 600år gammel da....

Ettersom Nordpolen bare er hav...

Og fulgte man med i naturfagtimene, vet man at landmassene en gang stod sammen, og at det kunne fint kommet tropiske planter i isen fra den tid.

At det finnes sjødyr på mount everest er pga at mount everest aldri har vært der den er i dag...

(før kunne nok everest vært dekket av hav. (så koliderte kontinentalplatene, og det ble dannet fjell)

Dette er jo ikke noe mystefistisk med... :roll:

At det blir dannet fjelkjeder som stikker opp fra havet skjer jo i nåtid, og det er ikke noe tvil om.

Lenke til kommentar

7497425[/snapback]

Claim CC101:

Human and dinosaur footprints have been found together in the Glen Rose formation at Paluxy River, Texas.

Source:

Morris, Henry M., 1974. Scientific Creationism, Green Forest, AR: Master Books, p. 122.

Response:

1. The footprints reputed to be of human origin are not. For example:

* Some of the footprints are dinosaur footprints. Processes such as erosion, infilling, and mud collapse obscure the dinosaurian features of some footprints, making them look like giant human footprints, but careful cleaning reveals the three-toed tracks of dinosaurs (Hastings 1987; Kuban 1989).

* Some of the reputed prints are erosional features or other irregularities. They show no clear human features without selective highlighting.

* Some of the prints show evidence of deliberate alteration (Godfrey 1985).

2. The Paluxy tracks are illustrative of creationists' wishful thinking and of their unwillingness to face evidence. Although some creationists have repudiated the Paluxy claim, many others still cling to it (Schadewald 1986).

kilde:http://www.talkorigins.org/indexcc/CC/CC101.html

Lenke til kommentar
At det finnes sjødyr på mount everest er pga at mount everest aldri har vært der den er i dag...

(før kunne nok everest vært dekket av hav. (så koliderte kontinentalplatene, og det ble dannet fjell)

Dette er jo ikke noe mystefistisk med...  :roll:

At det blir dannet fjelkjeder som stikker opp fra havet skjer jo i nåtid, og det er ikke noe tvil om.

My point exactly.

Øya japan er skapt på dette viset. Derfor er de og plaget med mye jordskjelv, da de befinner seg rett over 3 møtende tectonic plates(eller kontinentalplatene).

Lenke til kommentar
fordi månen beveger seg uhyre sakte, det er snakk om noen få centimetere i året, og den er rundt 400 000km unna.

Den er god...

"start", "kjør" type "calc"

5 cm * 4,5 milliarder = 225 000 000 000 cm

(2,25 * 10^11)/1000000= 225000km

Altså for 4,5 milliarder år siden var månen 625000 km unna, hmm?

Hvortid kom månen på banen igrunn?

Lenke til kommentar

det kan da godt stemme det. dessuten så er forskerne i tvil på når månen ble til, en teori er at når jorden var ung så slo en stor asteroide inn i jorden og slo løs en stor "klump" med masse som stabiliserte seg og ble til månen.

så det kan godt stemme at den var vesentlig lengre unna da, og har kommet seg til der den er idag over 4.5 milliarder år. (eller mindre, om den ble dannet senere..)

EDIT:

det er helt feil det her, ifølge Wikipedia : http://en.wikipedia.org/wiki/Moon så flytter månen seg faktisk lengre vekk, ca 4 centimeter per år.

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar

Spørsmål!

7497350[/snapback]

Flere av disse tingene har allerede blitt besvart. (var en link som oppklarte det meste)

Eksotiske vekster på nordpolen..... Btw: Dette tyder jo enda lengre på at jorden IKKE er 600år gammel da....

Ettersom Nordpolen bare er hav...

Og fulgte man med i naturfagtimene, vet man at landmassene en gang stod sammen, og at det kunne fint kommet tropiske planter i isen fra den tid.

Dette er jo ikke noe mystefistisk med... :roll:

7497451[/snapback]

Okey, setter pris på svar (23,50kr lol, feiler meg...) og beklager at spørsmålene allerede var besvart.

Det med at landmassene en gang stod sammen virker litt weird, i og med at de fortsatt gjør det i dag, bare at det er vann i mellom. Har de strekt seg eller?

Men svarene deres (bortsett fra det med menneske-fottrykket i dinosaur-fottrykket) stemmer jo overens med kreasjonistisk tankegang, hvis en ser vekk i fra tidsavvikene da.

...leggetid, for min del...

Min sentimentale side sier:

Mange oppvakte og hyggelige mennesker her :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...