DandyAndy Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Håper noen ser dette spørsmål, og kan gi meg svar innen en time eller to. Spørsmålet er: Om man driver et ENK og kjøper eksempelvis en PC (får med gyldig kvittering, men står i ett annet navn) fra en privatperson (helt NY forøvrig), så skal det vel ikke være noe problem å kunne føre kjøpet inn i regnskapet som driftsmiddel til næring slik at jeg da kan utgiftsføre det direkte før året er omme?? Kjøpet er godt under 15.000,- Da vil jeg også ha full garanti/reklamasjonsrett da det blir som et forbrukerkjøp og regne. Må gi beskjed om jeg skal ha maskinen eller ei innen 1-2 timer. (er klar over at jeg da ikke får skrevet av mva.) Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Edit: Jeg er usikker på de satsene i punkt 1. 1. Jeg tror ikke du får skrive av en PC i første året. Kontorutstyr avskrives med 20% årlig til saldo er under 6000 totalt, da kan du ta resten i en sleng. 2. Kvitteringen i originalkjøpers navn er null verdt for deg. Du kan ikke ta den inn i ditt regnskap. Selger (originalkjøper) må utstede en ny kvittering, der du er mottaker. 3. Noen reklamasjonsrett får du da ikke overfor PC-fabrikken. Det må gå via den du kjøper PCen av, tror jeg. 4. Etter du har omsatt for 50000, så må du registrere deg i Merverdiavgiftsmanntallet. Da kan du be om tilbakevirkende mvaoppgjør. Det gjør at du kan få refundert momsen du betalte før du registrerte deg i Merverdiavgiftsmanntallet. Endret 12. desember 2006 av buskmann Lenke til kommentar
DandyAndy Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Tusen takk for tilbakemelding buskmann! 2. Kvitteringen i originalkjøpers navn er null verdt for deg. Du kan ikke ta den inn i ditt regnskap. Selger (originalkjøper) må utstede en ny kvittering, der du er mottaker. Kilde? Eller er dette noe du vet med 100% sikkerhet? Resten er greit, men garanti/reklamasjon går vel på serienummer på maskin? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Tusen takk for tilbakemelding buskmann! 2. Kvitteringen i originalkjøpers navn er null verdt for deg. Du kan ikke ta den inn i ditt regnskap. Selger (originalkjøper) må utstede en ny kvittering, der du er mottaker. Kilde? Eller er dette noe du vet med 100% sikkerhet? 7485003[/snapback] Hvis man skal kreve fradrag for en utgift, så må man dokumentere den utgiften. Kravene til dokumentasjon står i bokføringsforskriften. Det er ganske selvsagt at man ikke kan kreve fradrag for en utgift der en annen er kjøper. Se bokføringsforskriftens $5-5-1 og $5-1-2. Som utgangspunkt skal både kjøper og selger være angitt på salgsdokumentet (kvitteringen). Hvis for småkjøp under 1000 kroner, så trenger man ikke kjøpers navn. Resten er greit, men garanti/reklamasjon går vel på serienummer på maskin? 7485003[/snapback] Garanti og reklamasjon er to forskjellige ting, men begge krever i de aller fleste tilfeller at man medbringer originalkvittering. Jeg har aldri opplevd å bli spurt om jeg er næringsdrivende når jeg har reklamert på en vare, så det går nok bra. På varer kjøpt i næringsvirksomhet så har man nemlig ingen reklamasjonsrett. Da må man nøye seg med garanti, hvis det finnes. Forskjellen er at reklamasjonsrett er lovfestet og gir store fordeler for en vanlig forbrukerkjøper, som regnes som den svake part. Loven dikterer plikter og rettigheter. Garantier er noe fabrikanten gir for å være "snill"/tiltrekke seg kjøpere. I dette tilfellet dikterer fabrikanten plikter og rettigheter. Det er ulovlig å kalle noe garanti hvis det ikke gir bedre rettigheter enn lovfestet reklamasjonsrett, i forbrukerkjøp. Endret 12. desember 2006 av buskmann Lenke til kommentar
DandyAndy Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Akkurat - takk for oppklarende svar. Da er det bare å avstå fra privat kjøp, og heller kjøpe den fra billigste nettbutikk. Men iom at jeg driver et enkeltpersonforetak vil det ikke da være ok for meg å kjøpe ny maskin under mitt eget navn (istedetfor firmanavn reg. i br.reg.) slik at jeg da får full reklamasjon? Skulle jo heller ikke være noe problem med fradrag da. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Jo, du kan godt gjøre kjøp fra privatperson. Bare sørg for å få med kvittering/salgsdokument, der firmaet ditt er kjøper. Hvis du bestiller i privat navn, men vil kreve fradrag i næringsvirksomheten, så har du strengt tatt ikke rett på fradraget. Du kan forsøke deg, men det kan bli oppdaget. Du risikerer å få fradraget underkjent, hvis angitt kjøper på salgsdokumentet ikke er det samme som firmanavnet. Straffeskatt (kommer i tillegg til den skatten som må etterbetales) på 0-100% kommer hvis forholdet blir oppdaget. 0 hvis det er åpenbar glemsel og 100 hvis det er grovt og planlagt. Jeg var så lur da jeg registrerte mitt enkeltpersonforetak at det ganske enkelt heter Fornavn Etternavn, uten noe mer. I slike tilfeller som dette kan jeg da sjonglere mellom privat og næring etter som jeg syns passer best. Men det er neppe helt lovlig. Du må altså gjøre et valg. Bestille i ditt navn og ta en sjanse på å ikke bli oppdaget eller bestille i firmaets navn og håpe at gjenstanden ikke går i stykker der du ville hatt behov for reklamasjonsretten. Hvis man skal drive kreativ regnskapsføring, så vil jeg tro det finnes metoder som er vanskeligere å oppdage og gir høyere økonomisk gevinst. Endret 12. desember 2006 av buskmann Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Auda, her er det litt feilinformasjon ute og går.. Selvfølgelig kan du skrive av en datamaskin kjøpt samme året som du startet med næring. Grensen for kostnadsføring er kr 15 000, alle driftsmidler over kr 15 000 blir aktivert i balansen og avskrevet med en sats på 30% per år for kontormaskiner. Når kontoen kommer under kr 15 000 blir hele restsaldoen kostnadsført. Altså, 20% og 6000 som noen andre skrev her er helt feil. Ellers så gjelder det originalbilag i firmanavn til nød privatnavn når det er et enkeltmannsforetak. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Auda, her er det litt feilinformasjon ute og går..Altså, 20% og 6000 som noen andre skrev her er helt feil. 7486257[/snapback] Ta det litt med ro da, jeg skrev at jeg var usikker på satsene. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Forøvrig kan ikke privatpersoner utfakturere med mva med mindre de driver en eller annen form for næring og er registrert i mva-registeret, hvilket det ikke virker som selger gjør her, så da har ikke mva noe å si for dette kjøpet. Og om pc'n du kjøper til bruk i næringen går i stykker eller lignende, har du like stor rett til å reklamere på den som om du kjøper den som privatperson. Vi har aldri hatt noe problem med det i maaange forskjellige AS'er og enkeltmannsforetak. Endret 12. desember 2006 av Sol79 Lenke til kommentar
DandyAndy Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 Du må altså gjøre et valg. Bestille i ditt navn og ta en sjanse på å ikke bli oppdaget eller bestille i firmaets navn og håpe at gjenstanden ikke går i stykker der du ville hatt behov for reklamasjonsretten. Evt. kan man gå for en utvidet garantiavtale for noen lapper ekstra som alle de store selskapene tilbyr og da bare bestille i firmanavn. Takker for responsen ellers! Ellers så gjelder det originalbilag i firmanavn til nød privatnavn når det er et enkeltmannsforetak. Til nød? Dette er vel i grenseland til hva som er tillatt om man ønsker fradrag? Kan jo evt da bare bruke firmanavn v/ navn... Og om pc'n du kjøper til bruk i næringen går i stykker eller lignende, har du like stor rett til å reklamere på den som om du kjøper den som privatperson. Ok... Er dette din personlige erfaring at når 2 år er gått så har du og ditt/dine firma altså ikke hatt problemer med reklamasjoner for produkter som står registrert på firma? Kjøp av driftsmidler o.l. til næring innbefattes jo ikke at forbrukerkjøpsloven som gir deg 5 års reklamasjon. Man har ikke krav på mer enn 2 år reklamasjon (om det ikke foreligger spesielle garantiavtaler eller lignende utover), men godt mulig det er forhandlere/serviceverksted som ikke kjenner til regelverket - hva vet jeg. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 (endret) Til nød? Dette er vel i grenseland til hva som er tillatt om man ønsker fradrag? Kan jo evt da bare bruke firmanavn v/ navn... Fører du regnskapet ditt selv eller bruker du regnskapsfører? Bruker du regnskapsfører kommer det jo noe an på hvor pirkete denne er, men erfaringsmessig går slike ting som regel bra, om du f.eks. skriver på en forklaring om hvorfor du har feil adressering e.l. Som du skriver er det mange som setter opp firmanavn og navn, som f.eks. Diskusjon AS v/ Ola Nordmann. Ok... Er dette din personlige erfaring at når 2 år er gått så har du og ditt/dine firma altså ikke hatt problemer med reklamasjoner for produkter som står registrert på firma? Kjøp av driftsmidler o.l. til næring innbefattes jo ikke at forbrukerkjøpsloven som gir deg 5 års reklamasjon. Man har ikke krav på mer enn 2 år reklamasjon (om det ikke foreligger spesielle garantiavtaler eller lignende utover), men godt mulig det er forhandlere/serviceverksted som ikke kjenner til regelverket - hva vet jeg. Erfaringsmessig har dette aldri vært noe problem for noen av våre kunder, men det er mulig at det er forhandlere som ikke kjenner til regelverket. Personlig så har jeg aldri hørt om det selv heller.. Beklager quotinga ble helt feil! Endret 13. desember 2006 av Sol79 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå