Gå til innhold

Selge pc til utlandet? forsøk på svindel?

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har bestemt meg for å selge min pc, så har jeg fått mail fra en i England som vil kjøpe den.

Jeg vil selvsagt ha pengene på forskudd, og han foreslår en tjeneste som heter "Moneygram".

En liten quote fra mailen:

"Hello,

So i will make the payment via MoneyGram will be send to your addss

more secure and faster incase of thet sending of the funds.

So before i can proceed with thepayment of the funds.

You need to know that, Once i have made the payment the moneygram ,

will contact you via Email and let you know that i have made the payment of the funds.

So once you got thepayment notification mail from the moneygram, you will need to go and make the shipment of the item and send the shipment details to the moneygram and once the moneygram got the

shipment details they will remit the money to you and you wil be

able to recieve your cash payment at your home and everyone of us will bebboth happy at the End of the transaction.

The reason why my moneygram confirm the shipment before your money in your ande is that once i have make the payment of your money and they have send you an notification mail that thepayment has been Approved they can't recev your fund back my money to me again so that is the reason why they protect

both the party."

Jeg syns dette er litt mistenksomt, kan dette være ett forsøk på nigerians svindel?

Takker på forhånd

mvh

Thomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville aldri solgt til utlandet, med mindre du kjente de du skal selge til veldig godt, og stoler fullt på dem. Den beste måten å selge ting på er nok å møte kjøperen og selge den der og da kontant, eller på postoppkrav, siden han da ikke får pakken ut uten å betale deg pengene (I tillegg er det han som betaler portoen ;))

Lenke til kommentar

Herregud så mange slike "er dette virkelig svindel" tråder det har vært her i det siste da. Klarer du ikke se at det der er svindel på egenhånd fortjener du nesten å bli lurt.

Hadde alle her opprettet en ny tråd for hver gang de fikk en slik mail hadde det ikke vært annet å lese om her på forumet.

Lenke til kommentar
Jeg ville aldri solgt til utlandet, med mindre du kjente de du skal selge til veldig godt, og stoler fullt på dem. Den beste måten å selge ting på er nok å møte kjøperen og selge den der og da kontant, eller på postoppkrav, siden han da ikke får pakken ut uten å betale deg pengene (I tillegg er det han som betaler portoen ;))

7484678[/snapback]

Jeg har solgt masse til folk i utlandet uten noen problemer. Bruker ebay og tar betalt med PayPal. Ikke noe større risiko det enn å selge i Norge.

Men når kjøper befinner seg i utlandet og insisterer på å bruke moneygram, sjekk eller western union kan du være rimelig sikker på at det er svindel.

Lenke til kommentar

Moneygram ser forsåvidt seriøst ut (sjekk evt. med en representant i Norge dersom du er i tvil, ta en titt på hjemmesiden til MoneyGram). At MoneyGram er en seriøs virksomhet betyr dog ikke nødvendigvis at kjøperen er seriøs. Det kan like gjerne være at han misbruker dette i den hensikt å lure deg til å tro at det er seriøst, men nok en gang ta kontakt med en av

Hvis du har mulighet så ville jeg solgt PCen i Norge. Det virker litt suspekt at en person i England handler brukt PC i Norge. Det burde være enklere og mer enn nok utvalg av tilsvarende PCer på markedet i England, med mindre du har en helt unik PC.

Lenke til kommentar
Hvis du sjekker med MoneyGram så viser det seg nok helt sikkert at de ikke har en agent i nærheten av deg.

7484862[/snapback]

De har faktisk 5 representanter i Oslo (med tlf. og adresse), så det skader jo ikke å ringe dem å sjekke eller lese litt på hjemmesiden som jeg linket til i forrige innlegg. Men selv om MoneyGram er seriøst er det ikke en garanti for at kjøper er det. Det virker mildt sagt litt merkelig at noen fra England skulle gidde å handle brukt PC i Norge.

Lenke til kommentar

Ikke noe å lure på. Det ER en scammer. 99% av alle mailer som er utformet slik er scamforsøk. En veldig enkel måte å finne det ut på, er å klippe ut en hel setning og Google den. Når teksten så viser seg gå igjen på andre auksjonssider eller i forskjellige forum, skjønner du at dette er en scammer som opererer ved å kaste ut en standard-tekst i håp om at en tulling biter på.

Her kan du lese mer om hvordan du kan oppdage scams:

http://www.ammonet.com/ammonet-com/ammonet...e-scams-eng.htm

Endret av Caze
Lenke til kommentar

Bedre: send et objekt med omtrent samme vekt/dimensjoner som maskinen og dekorer den litt, tegn på kontakter og merk dem med "FireWire!!1," Scr33n thingy" og lignende. Så vidt jeg husker var det noen som gjorde nøyaktig dette da de fikk en scam-mail i forbindelse med salg av en MacBook. Er det noen som har linken til sida som har bilder og "worklog" for dette prosjektet?

EDIT: Leif bestemte seg for å endre "var" til "hav"...

Endret av G.G.
Lenke til kommentar

Vel, Moneygram eller Western Union er sikre betalingstjenester. Vi i Norge er sannsynligvis ikke så kjent med dem, men i de fleste andre land er de store og veletablerte.

Når du mottar email fra moneygram, må du kontrollere at beløpet stemmer. Men det viktigste : Hent selvfølgelig pengene før du sender noe som helst!! Sannsynligvis kommer denne personen til å sende deg en falsk bekreftelses email som ser ut til å være fra Moneygram. Vedkommende satser på at du sender varen før du faktisk har hentet pengene (som ikke er der..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...