toretang5 Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Hei Har vært på EU-kontroll, og fått noen bemerkninger. Har fått utsettelse til 15. desember, men det er tvilsomt om jeg allikevel klarer den fristen. Hva skjer da ? "Sporer" politiet opp bilen og avskilter den ? Hvilke kostnader inntreffer for meg hvis jeg ikke ordner bilen innen fristen ? En annen ting. Kan dere se på det som står under. Fikk et prisoverslag på 13500, inkludert arbeid, deler og mva. Synes det var litt dyrt. 1. Skifte av dynamo (eventuelt "ny" brukt dynamo) (Ikke påpekt EU, men dynamoen lader nesten ikke) 2. "Forskjellig bremsekraft mellom hjul på samme aksel (Større enn 30 % av høyeste verdi): bak" 3. "Parkbrems for dårlig bremsevirkning: venstre og høyre side" 4. "Utslitte pusserblader: venstre side" 5. "Støtdempere - lekkasje høyre bak" 6. "Ulyd i hjullager: venstre foran og høyre foran" 7. "Tydelig ujevn motorgange med feiltenninger" Eu-kontrolløren sa at punkt 7 antakelig var direkte relatert til at dynamoen nesten ikke ladet, og at punktet dermed villle ordne seg selv hvis dynamoen ble fikset. Dette informerte jeg også verkstedet om som jeg innhentet pris oss. Koster disse tingene virkelig 13500 ? Toyota Carina II XLi. 1.6, 1992 modell. Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Tja, nå kjenner ikke jeg så godt til Toyota, men punkt 1, 4 og 5 vil man relativt enkelt kunne gjøre selv, men et minimum av verktøy og kunnskap. Vanskelig å vurdere om prisen fra verkstedet er høy. Du kan sjekke flere steder, men det blir ikke billig uansett. Har med snap-drive f.eks. Endret 12. desember 2006 av Signatur Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Uten at jeg har noe konkrete priser eller grunnlag for å mene det jeg gjør, så ville jeg trodd at dette skulle koste ca. 10 000,-. 13 500,- hørtes litt dyrt ut. Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Dersom du ikke får EU godkjent bilen din innen den gitte fristen, blir den begjært avskilta. Tviler sterkt på at politiet kommer til å gå manngard for å rive dem av, men om du f.eks skulle stå feilparkert, bli stoppa i rutinekontroll eller av annen grunn fakke politiets oppmerksomhet vil dem alltid sjekke førerforhold på bilen. En sånn vil avsløre en avskiltingsbegjæring pga manglende EU. En bot vil nok dukke opp, samt at skiltene dine blir rivd vekk og du må registrere på nytt (les: mer penger ut av vinduet) Forøvrig syntes jeg det var mye penger å spandere på en 15 år gammel bil, jeg ville vurdert sterkt å enten få noen til å gjøre det grått for deg, eller rett og slett solgt den med mangler til noen som har interesse av å sette den i stand. Du kan også eventuelt utsette fristen ytterligere ved å sende søknad til ditt lokale biltilsyn. Jeg har fått utsatt EU-kontroll flere ganger uten noe særlig om og men. Lenke til kommentar
illest Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Det er nok lurt å skaffe bra bruktdeler i stedet for så og få noen til å montere dem for deg(evt verksted hvis du ikke kjenner noen som har kunnskap til å gjøre det for deg). Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Kjøp deler hos biltema, hoggern og gjør det selv kommer ikke til å kåste mye. Det vanskligste bil støtdemper og hjullager. mulig du bare må lufte bremsene på nummer 2. Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Det er nok lurt å skaffe bra bruktdeler i stedet for så og få noen til å montere dem for deg(evt verksted hvis du ikke kjenner noen som har kunnskap til å gjøre det for deg). 7486521[/snapback] Hvem gidder å kjøpe brukte slitedeler ;P må være dynamoen bare tilfelle. Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Jeg ville nok ha hørt med litt forksjellige verksteder her - dette er ikke særlig dyre deler. Ok, støtdemper og dynamo koster nok litt. men langt under 10 lapper. Visker og de tinga der kan du fikse selvom du sitter i rullestol. Lenke til kommentar
toretang5 Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Da har jeg tydeligvis misforstått hele opplegget, jeg da ? Jeg trodde at man var pokka nødt til å få et autorisert verksted til å fikse de tingene som ble påpekt. Man trenger ikke det altså ? Man kan få noen til å fikse det for eksempel svart, og så bare få et verksted til å sjekke at alt er ok etterpå ? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Ja, du har misforstått. Hvis man får anmerkninger, så skal bilen inn til etterkontroll. Da skal toerfeilene være utbedret. Hva som skjer derimellom, har ingen noe med. Du kan fikse feilene selv, få naboen til å gjøre det, oppsøke et verksted, bruke de som sjekket bilen osv. Du kan også la være å rette enkelte feil og håpe at de blir godkjente på etterkontrollen. Mange av punktene er subjektive og testresultatet avhenger av dagsformen til kontrolløren. Endret 12. desember 2006 av buskmann Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 (endret) Man får vel ikke bot for å kjøre bil med avskiltningsbegjæring sånn uten videre, men skal man ha ut igjen skiltene, påfaller det er påskiltningsgebyr (1200 er vel det om den har blitt avskilta i det siste, billigere om det er noen år siden). Søknad om utsettelse kan du jo prøve, men i teorien skal det ikke gå i dette tilfellet vil jeg mene. Man har 6 måneder (er det vel) på å få bilen EU-godkjent, at folk venter til 3 dager før fristen og plutselig får smørbrødliste med feil er ikke grunnlag for utsettelse (ikke direkte rettet mot deg, mer på generelt grunnlag basert på en del erfaringer med slike saker). Endret 13. desember 2006 av Marvil Lenke til kommentar
PerB Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Man får vel ikke bot for å kjøre bil med avskiltningsbegjæring sånn uten videre, .... Man har 6 måneder (er det vel) på å få bilen EU-godkjent... 7489345[/snapback] En bil som er begjært avskiltet er ulovlig å kjøre 8pr definisjon trafikkfarlig) og vil go bot ved bruk. Den er også uforsikret, dvs at ditt forsikringsselskap kan ta regress hos deg hvis noe skjer (uhell e.l.). Og de kommer for å avskilte. Jeg har bekjente som har opplevd det. Biler må gjennom kontroll i kontrollmåneden "eller i de fire forutgående månedene". Lenke til kommentar
agalate Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Jepp, det PerB sier er riktig. Du får noen påminnelser fra tolldirektoratet underveis, da. Den første påminnelsen jeg fikk var ganske hyggelig i ordlyden. De neste påminnelsene vet jeg ingenting om Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 (endret) En bil som er begjært avskiltet er ulovlig å kjøre 8pr definisjon trafikkfarlig) og vil go bot ved bruk. Den er også uforsikret, dvs at ditt forsikringsselskap kan ta regress hos deg hvis noe skjer (uhell e.l.). Og de kommer for å avskilte. Jeg har bekjente som har opplevd det. Biler må gjennom kontroll i kontrollmåneden "eller i de fire forutgående månedene". 7489711[/snapback] Mulig det skal gis bot, jeg vet vertfall om en del tilfeller hvor kun skilta inndras, men det kan være tilfeldigheter. Ja, og kontrollmåneden + de fire forutgående + en ekstra måned etter kontrollmåneden (varselbrev sendes ut i begynnelsen, med info om at bilen blir begjært avregistrert måneden etter), ble sist jeg sjekka 6 måneder. Jepp, det PerB sier er riktig. Du får noen påminnelser fra tolldirektoratet underveis, da. Den første påminnelsen jeg fikk var ganske hyggelig i ordlyden. De neste påminnelsene vet jeg ingenting om 7492437[/snapback] Om du får dem fra Tolldirektoratet så tror jeg noen der kjeder seg.Tollvesenet har vel relativt lite med EU-kontroll å gjøre, disse brevene sendes ut sentralt fra Vegvesenet. Endret 13. desember 2006 av Marvil Lenke til kommentar
illest Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Det er nok lurt å skaffe bra bruktdeler i stedet for så og få noen til å montere dem for deg(evt verksted hvis du ikke kjenner noen som har kunnskap til å gjøre det for deg). 7486521[/snapback] Hvem gidder å kjøpe brukte slitedeler ;P må være dynamoen bare tilfelle. 7488160[/snapback] Mange.. Lenke til kommentar
Epixx Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Tja, skiltene på opelen til min mor ble indratt 11 (!) måneder etter at fristen gikk ut (den var godkjent, men verkstedet hadde "glemt" å sende inn godkjenning...). Selv har jeg kjørt med en golf 3-4 måneder på overtid, ingen stress der. Det du kan gjøre nå: - Få EU-autorisert verksted til å fikse alt, og bilen blir da automatisk godkjent av verkstedet - Gjøre ting selv å kjøre på etterkontroll! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå