Gå til innhold

Den store Asus P5N32E-Sli (nforce 680i) Tråden


Vaio

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har nå klokket dette kortet sammen med en Q6600. :)

 

Må si meg rimelig fornøyd med 3300+MHz. Driver å sjekker om dette er stabilt nå.

 

Ser ut som 4x1GB Geil fungerer utmerket på dette kortet. Selv ved resetting av bios og tilbakestilling av volt booter den med 4 brikker i. Kjører disse på [email protected]@2,15V nå.

 

Opplever som "fryktet" at høy FSB er vanskelig. Noe særlig over 370 så booter ikke maskinen. Har prøvd å sette MP ned til 6 og testet med forskjellige FSB, men det samme (dog ikke høyere enn 401). Bruker siste beta-bios. Noen som vet om et triks? Skulle gjerne fått den litt høyere. :yes:

 

Kan også nevne at HS på CPU-en var utrolig skjev. Tok en "testsliping" før montering for å se om den var jevn. Tok bare rundt HS, og etter hvert midt på. Var mye sliping som skulle til før jeg hadde kontakt over hele overflata. Men nå er den kald og fin (Målt med fingertuppen på basen på kjøleren, da jeg ikke får noe monitoreringsprogram som jeg stoler på til å virke i Vistax64). Pcprobe viser 50-52c under stresstest, men er dette rett?

 

Uansett, høy ytelse på dette oppsettet :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Iom at minneprisene om dagen er latterlig lave, så tenkte jeg å kjøpe meg et par minnebrikker til slik at jeg ender opp med 4GB RAM. Brikkene jeg har i dag er disse og det er altså et ekstra sett av de jeg har tenkt til å kjøpe. Hvordan er erfaringene med P5N32E-Sli og 4x1GB RAM? Fungerer det 'ut av boksen' eller kan det by på trøbbel?

9238808[/snapback]

 

 

Bruker samme minne brikkene selv og kjører 4x1GB RAM, men du vil garantert få blå skjerm eller andre problemer dersom du ikke har BIOS 1203. Har ikke testet BIOS 1203 ennå, og vil nok ikke gjøre det med det første iom at den fortsatt er en BETA versjon.

 

Jeg løste problemet ved å klokke minne opp til 900Mhz, og har kjørt stabilt med dette. Link til forklaring fra OCZ på hvorfor:

 

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=29652

9249792[/snapback]

 

Hvordan gikk du frem for å klokke opp minnebrikkene til 900Mhz? Holder det å kun stille på frekvensen til brikkene eller er det andre innstillinger jeg bør endre på?

 

Er det forresten noen gode guider med skjermbilder som viser litt om hvordan overklokking av dette hovedkortet bør gjøres?

Lenke til kommentar

Quote:

Pcprobe viser 50-52c under stresstest, men er dette rett?

 

Nei bruk everest.

Prime for quad.

http://www.esnips.com/doc/11eb1389-f289-48...84c2/prime-quad

 

Tar litt om volt-temp her.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=680407&st=540

 

Triks for høyere fsb.

Dette er en veldig vanskelig MOD.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=145524

 

Volt til minnet må være rett for og få et stabilt system.

Bruk memtest86+ 1.70 til dette.

Så kjør unlink ytelse er lik se her.

http://sg.vr-zone.com/?i=4215&s=16

 

Si du vil prøve 900mzh 4.4.4.12(skriv dette i bios,cpu vil ikke følge med)

Start 1.9v memtest viser feil--1.95v fortsatt feil

2.0v ingen feil(viktig start så lavt at du får feil)

Skal du bruke denne klokk 24/7.

Kjør du lang memtest+orthos blend lenge i win.

Det er viktig og ikke kjøre med for høy volt minne 680i.

Mestest gir ikke feil ved for høy volt,men win vil bli ustabil

Jeg kjører 1066mzh [email protected] 4GB.

 

Tar litt om core 2 OC her.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=680407&st=600

 

http://www.overclock.net/intel-motherboard...king-guide.html

 

http://www.evga.com/forums/tm.asp?m=61146

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Ja du kan stille til 4.4.4.12.

 

Det er flere måter og gjøre det på.

 

Si at du har 800mzh 4.4.4.12 på 2.0v

Boot memtest--du får ingen feil.

 

Så øk til 850mzh 4.4.4.12 på 2.0v

Her får du feil.

 

Da kan du gjøre to ting høyere volt si 2.1v

Eller slakkere timeings si 5.5.5.15

For og ikke få feil.

 

Det er bare og prøve seg fram,

da kan du finne nøyaktig hva brikkene går for.

 

Klart noen brikker klarer og OC mye bedere andre.

Eksp crucial med micron d9gmh chip.

 

Et eksp disse har lik ytelse i si softsandra

1066mhz @ 2,175 5-4-4-12-2T-Auto-23-Auto-Auto-Auto

800mhz @ 2,050 4-3-4-10-2T-Auto-19-Auto-Auto-Auto

 

Så finn en mellomting mellom høy mzh og timing.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Jeg får meddele at jeg har fått 4gb RAM til å fungere fint uten å overklokke minnet. Det jeg gjorde var å legge inn BIOS 1203 samt å sette voltminnet til 1,9. Jeg prøvde først med alt på auto, men det resulterte i en blåskjerm før jeg engang fikk se skrivebordet. Etter jeg justerte minnet til 1,9 volt har imidlertid alt fungert helt suverent. :)

 

De ekstra 2GB med RAM kostet meg knappe 850 kr, ganske nøyaktig 1000 kr mindre enn hva jeg ga for det første settet jeg kjøpte for ca. et halvt år siden. :wee:

Endret av miCro
Lenke til kommentar

Hei.

 

Merkelig problem:

 

Plutselig totalt ustabil etter restart. Vil ikke boote før jeg kjører FSB langt ned. På 1333 kommer jeg inn i Windows, men ikke stabil. (Har også i mellomtiden rukket å legge OS inn på nytt :( )

 

Hva i himmelen er dette, tenkte jeg? HW- feil? Vurderte å dra frem loddestasjonen og et potmeter for litt modding. Måtte bare teste litt med diverse økninger i spenninger først. Og da så jeg at Vcore var stilt tilbake til AUTO??? :no:

 

Hvordan er dette mulig? Ser ut som det er den eneste som er forandret.

Nå er det tilbake til 3300 og full stabilitet, men dette skal da ikke la seg gjøre, eller?

 

Bios 1203 beta.

Lenke til kommentar

Har hørt at mange har veldig vDrop på dette kortet, samt Striker og Striker Extrem. Selv har jeg veldig lite vDrop. Har 1.30-1.31v idle og 1.28v Load.

 

Men jeg har derimot lavere vCore enn det jeg setter i BIOS. Setter 1.325. Og har da 1.30-1.31 Idle og 1.28v Load.

 

Syntes dette er ganske bra. :thumbup:

Endret av exin89
Lenke til kommentar

Mtorger her er svar på pm om et 3ghz oppsett.

Tar litt mere her et 3.6ghz oppsett.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=680407&st=600

 

Husk dere må lære og teste og OC selv.

Heldig så er det bare og skrive inn i bios så virker det.

 

......TEMPLATE.......

 

AI Tuning: Manual

Nvidia GPU Ex: Disabled

 

FSB - Memory Clock Mode: Unlinked

x FSB - Memory Raio: 9

FSB (QDR), Mhz: 1340----( 335 FSB)----3.015ghz

Actual FSB (QDR)1340 mzh

MEM (DDR), Mhz: 800----(400mzh)

Actual MEM (DDR), Mhz: 800mzh

 

Vcore Voltage: Set bios 1.4v----mål med everest ligge på 1.3v sånn ca(viss unde 1.3v sett høyere bios)

Får du feil prime--orthos litt høyere.

Memory Voltage:set 1.975---- 2.0v----for høy volt system ustabil(alltid test med memtest86+ 1.70)

1.2v HT Voltage: 1.35v

NB Core Voltage: 1.4v-----for varm system ustabil(denne volt holder opp mot 400-450fsb)

SB Core Voltage: Auto

CPU VTT Voltage: 1.4v----(denne volt holder opp mot 400-450fsb)

DDRII Controller Ref Voltage: AUTO

DDRII Channel A Ref Voltage: AUTO

DDRII Channel B Ref Voltage: AUTO

 

tCL (CAS Latency 4-----OCZ Platinum XTC Dual Channel PC-6400 viss der er minnet ditt.

tRCD 5

tRP 4

tRAS 15

Command Per Clock (CMD): 2 clock (2T)

 

Advance Memory Settings

tRRD: AUTO

tRC: AUTO

tWR: AUTO

tWTR: AUTO

tREF: AUTO

Async Latency: AUTO

 

CPU Spread Spectrum: Disabled

PCIE Spread Spectrum: Disabled

MCP PCIE Spread Spectrum: Disabled

SATA Spread Spectrum: Disabled

LDT Spread Spectrum: Disabled

 

CPU Internal Thermal Control: Disabled

Limit CPUID MaxVal: Disabled

Enhanced C1 (C1E): Disabled

Execute Disable Bit: Disabled

Virtualization Technology: Disabled

Enhanced Intel Speedstep Tech: Disabled

LDT Frequency: 5x

 

PCIEX16_1 Frequency (Mhz): 100

PCIEX16_2 Frequency (Mhz): 100

PCIEX16_3 Frequency (Mhz): 100

SPP<->MCP Ref Clock, Mhz: 200

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
Hei.

 

Merkelig problem:

 

Plutselig totalt ustabil etter restart. Vil ikke boote før jeg kjører FSB langt ned. På 1333 kommer jeg inn i Windows, men ikke stabil. (Har også i mellomtiden rukket å legge OS inn på nytt  :(  )

 

Hva i himmelen er dette, tenkte jeg? HW- feil? Vurderte å dra frem loddestasjonen og et potmeter for litt modding. Måtte bare teste litt med diverse økninger i spenninger først. Og da så jeg at Vcore var stilt tilbake til AUTO?  :no:

 

Hvordan er dette mulig? Ser ut som det er den eneste som er forandret.

Nå er det tilbake til 3300 og full stabilitet, men dette skal da ikke la seg gjøre, eller?

 

Bios 1203 beta.

9301941[/snapback]

 

Det er helt normalt at instillinger i BIOS endrer seg etter man oppgraderer. Det anbefales at man setter tilbake ti fabrikk instillinger før man flasher og går inn i BIOS med en gang og stiller tilbake. Noen har fått skikkelige problemer på grunn av dette. Jeg har ikke lenke til posten, men det ligger noe om det i denne tråden (laaaang tråd), som forøvrig er dette hovedkortets bibel etter min mening :)

Lenke til kommentar

Har nettopp kjøpt dette kortet. HW kan du se i signaturen min. Innstallerte sata drivere med floppy disk, formaterte HD og partisjonerte min 500gb WD 5000ys i 5 deler. Innstallerte windows xp i et jafs, gikk veldig mye fortere enn det jeg er vant til ialfall.

 

Nå kom problemene. Da xp skal loade, kommer blue screen opp automatisk. Msg er: unmountable boot volume.

 

Har prøvd å flashe bios, reformatere, men får fortsatt blue screen. Noen forslag ?

Lenke til kommentar
Mulig det er blitt spørt om før i denne tråden, men har bestillt meg ny cpu..

 

Vil QX6700 fungere på dette hk?? Og hvis det funker, er det noe spesiellt jeg må gjøre...

Setter pris på all hjelp..

 

 

Mvh

Tom egil

9335074[/snapback]

QX6700 funker på dette hk ja, bare og sette den i

9335301[/snapback]

 

 

Ahh, flotters.. TAkker så mye...

Begynte å bli litt nærvøs for at jeg har handla cpu som ikke vil fungere på hk mitt..

 

Mvh

Tom egil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...