Gå til innhold

720p eller 1080i Hva er best?

tomvang

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå viser jo alle lcd, plasma og projektorer progresivt bildet uansett hva de fores med. Derfor kan gode linjedoblere (Omformer interlaced til prog i de nevnte fremviserene) få meget gode resultater fra 1080i.

Jeg mener derfor at det ikke er så enkelt som linken i post nr 2. Avhengig av tv/projektor kan 1080i være bedre.

Det sammensveisede bildet fra (1920*1080)1080i inneholder 2,22 ganger så mye informasjon som et (1280*720)720p bilde.

Endret av mbiof
Lenke til kommentar

Har fått det for meg at det er best å sende samme signal ut som det kommer inn. Hvis du forer tv'en med GeOW som er 720P/60fps. vil det være best å ha tv'en innstilt på 720P. hvis du stiller det inn på 1080i, vil det være større risiko for lag, fordi du bare får 30fps da. Eller er jeg helt på geitejordet....?

Lenke til kommentar

Xbox stod på 420p når jeg stilte den på 720p synes jeg bildet er litt sammenklemt. Noen med samme erfaring?

Feks. våpnet på RB6 litt forstørra

Bruker dere kabelen som fulgte med xboxen eller har dere kjøpt optisk kabel?

Endret av tomvang
Lenke til kommentar
Xbox stod på 420p når jeg stilte den på 720p synes jeg bildet er litt sammenklemt. Noen med samme erfaring?

Feks. våpnet på RB6 litt forstørra

Bruker dere kabelen som fulgte med xboxen eller har dere kjøpt optisk kabel?

7484458[/snapback]

Nå håper jeg at du snakker om X360 og ikke vanlig X-Box. Da jeg koblet konsollen første gang til TV`en var den stilt inn automatik til 480p men etter å ha gått i menyen og satt den til 720p er vorskjellen som natt og dag. Vesentlig bedre vesentlig. :yes:

EDIT: Har du valgt 4:3 eller 16:9 i oppsettet?

Endret av Wooho
Lenke til kommentar
Jeg mener derfor at det ikke er så enkelt som linken i post nr 2.  Avhengig av tv/projektor kan 1080i være bedre.

7483688[/snapback]

Helt enig, den forklaringen var veldig lettvint. Med riktig bildebehandling (IVTC) er filmbasert 1080i fullverdig 1080p. Jeg vet ikke hvordan interlacingen blir gjort i spill, men avhengig av bildeprosessoren kan 1080i gi gode resultater.

Jeg antar at det er snakk om 360 her, stemmer det at spillene blir rendret i 720p her? I så fall vil det nok være best å kjøre 720p ut fra boxen for å unngå en i utgangspunktet overflødig prosess med interlacing->deinterlacing og dobbel skalering. Bildet vil uansett bli opp-/nedskalert i TV-en.

Lenke til kommentar

har et spørsmål, når jeg har på oppløsning 1280 x 1024 så blir dashboardet helt normalt, men i spill så blir det på en måte widescreen på en vanlig 4:6(?) tv.

på oppløsning 1028 x 768 så blir alt normalt.

Jeg bruker VGA-kabelen på 17' monitor @ 60 Hz som støtter 1280 x 1024

EDIT: men hva er problemet? så vidt jeg ser så er det samme dimensjon bare i større oppløsning(?)

Endret av Dofty
Lenke til kommentar
har et spørsmål, når jeg har på oppløsning 1280 x 1024 så blir dashboardet helt normalt, men i spill så blir det på en måte widescreen på en vanlig 4:6(?) tv.

på oppløsning 1028 x 768 så blir alt normalt.

Jeg bruker VGA-kabelen på 17' monitor @ 60 Hz som støtter 1280 x 1024

EDIT: men hva er problemet? så vidt jeg ser så er det samme dimensjon bare i større oppløsning(?)

7485033[/snapback]

Har vel noe med at spillene blir laget i Widescreen eller hur? Dermed får du også de 2 ekstra strekene når du har en skjerm som ikke er Widescreen.

tomvang, ja jeg bruker den kabelen som fulgte med X360 rett og slett fordi på min TV så blir fargene mye mere naturtro enn med en VGA kabel som jeg osgå prøvde men da ble fargene mere blassere. Når det gjelder om du skal ha 4:3 eller 16:9, vel det høres ut som at du har en LCD TV og da er den vanligvis enten 32" eller større og disse er widescreen og dermed 16:9 format. Instillingene fikser du i menyen til X360 og sjekk for at instillingene på TV`en din ikke er satt inn til ZOOM eller PANORAMA instillinger. TV`en skal også settet til 16:9.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...