TorHag Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Jeg vurderer å kjøpe et HD-kamera, men er veldig i tvil om hva jeg bør kjøpe. Kameraet skal ikke koste mer enn rundt 8000 kroner. Helst billigere. Noen som har et godt tips? Torgeir Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 HD, som i high definition, eller HDD, som i hard disk drive (harddisk)? Trur ikkje det er nokon HD-kamera som koster so lite. Det næraste er Sony HDR-HC3, der lågaste pris i prisguiden er ca. 9500kr, fulgt av Canon HV10 og Sony SR1 som begge ligg på rundt 10500kr. Om det var HDD-kamera du tenkte på, so er det nokon. Når det gjeld JVC, so har iallfall dei billegaste modellane der fått ein god del kritikk for mellom anna dårlege bilete, men Sony trur eg ikkje er like ille. Akam.no testa den billegaste modellen deira, SR40, for ei tid sidan. Eg ville tatt med Panasonic NV-GS500 i vurderinga, sjølv om det er eit vanleg DV-kamera, som tek opp på kassett. Det skal vere eit veldig bra kamera. Lenke til kommentar
Octavar Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 skjønner ikke helt hvorfor du skal anbefale ham et dv kamera når han spør om hdd eller hd kamera? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Er det feil å opplyse om alternativ? Eg nemnte det meir som ein ettertanke, fordi det er eit veldig bra kamera som koster ca. 8000kr, og som fleire her på forumet ville ha kjøpt framfor HDD- eller HDV-kamera. Er han bestemt på å kjøpe HDD og/eller HDD skal ikkje eg hindre han, eg berre nemnte det som kanskje er det beste DV-alternativet. Lenke til kommentar
Octavar Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 når han spør om hd eller hdd alternativ så er det vel ikke noen vits å fortelle ham om alle andre muligheter som finnes der ute,kan du ikke be han se på et vhs kamera samtidig ,du får dem jo veldig rimelig. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Litt av poenget (som eg kanskje burde nemnt tidlegare) var at GS500 vil gje betre bilete enn mange harddiskkamera, grunna den harde komprimeringa som vert gjort. Lenke til kommentar
TorHag Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Ingen grunn til å krangle gutter Jeg er på tynn is på dette området. Det jeg mente var HDD. Men jeg er også takknemlig for tips om andre kameraer, slik som DV. I og med at bildekvaliteten på HDD-kamera foreløpig er ganske dårlig er jeg i ferd med å helle litt mot DV, men jeg klarer ikke helt å bestemme meg. Det beste kjøpet er kansje HC3E, men det er litt dyrt synes jeg. Har dere noen oppfatning om hvor lenge Mini-DV vil være gangbart? Litt av poenget (som eg kanskje burde nemnt tidlegare) var at GS500 vil gje betre bilete enn mange harddiskkamera, grunna den harde komprimeringa som vert gjort. 7484335[/snapback] Lenke til kommentar
sunt Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Har dere noen oppfatning om hvor lenge Mini-DV vil være gangbart? Etter det jeg har blitt fortalt er mye av produksjonen av bånd stanset, skal visst være bare i USA det produseres nå...? Lider valgets kval jeg også, skulle gjerne hatt et kamera med harddisk, men ser jo at mange dv-kameraer får veldig god omtale. Spørsmålet er om det er nye ting på gang tidlig i det nye året? Lenke til kommentar
TorHag Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 Da har jeg bestemt meg og går for HC3-kameraet. Tror det kanskje er det som passer meg best. God bildekvalitet er tross alt viktigere enn å ha lagring på en harddisk. Vil man ha bildene på mac-en kan man jo overføre dem fra filmen også. Så får jeg heller drasse på de der filmene. Nå skal kidsa filmes i jula :-) Lenke til kommentar
Octavar Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 da får du bedre bilde en med panaen i allefall Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 da får du bedre bilde en med panaen i allefall 7491067[/snapback] Så skråsikker du var da Det billigere Panasonic NV-GS500 og det ytterlig billigere Panasonic NV-GS300 får høyere score på bildekvalitet (og total) enn Sony sine dyrere HDV (high definition) kamera (forbrukerportalen). Det sier nok litt om at oppløsning ikke er alt, og HDV har fortsatt sine barnesykdommer som etterslep og hakking i bevegelser. God optikk, god signalbehandling og bra sensor (og 3CCD teknikken) er viktigere. Men det går jo på personlige erfaringer og ønsker... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå