Gå til innhold

Hjelp til Alternativt Studioutstyr?

Anbefalte innlegg

Ønsker å prøve meg litt på portrettbilder,men problemet er at budsjettet er ganske lite.

De bildene jeg ønsker ta krever flere lamper i forskjellige vinkler,så jeg hadde tenkt noe annet enn naturlig lys+reflektor.

Studioutstyr er fullstendig utelukket så valget står kun mellom arbeidslys eller

eller teaterbelysning(Parkanner+stativ)Hadde da tenkt å bruke et av disse alternativene m. hjemmelaget softbox.

Derfor lurer jeg på hvilken av disse to lampemodellene som egner seg best til fotografering,samt fordeler og ulemper,foruten varmeutvikling som jeg allerede kjenner til.

Tenkte kanskje at parkanner er best for bedre kontroll av lyset siden man blant annet kan få kjøpt låvedører til disse,men så var det dette med belysningen også hvem av disse gir det beste lyset?

Hvilken lysstyrke er å foretrekke 300 el. 500 W?

Det holder vel neppe å stille hvitbalansen manuelt,så hvilket filter er da å foretrekke?

Jeg vet at denne løsningen ikke er i nærheten av studioutstyr og det er helller ikke det jeg spør om,alt jeg ønsker å vite er hviken av disse lampene som gir best resultat?(av to onder)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil vel helst ha mest mulig lys, siden lys bør reflekteres eller softes på annen måte for at det skal se bra ut på portretter. 500w er ikke så mye som man skulle tro, og da særlig om man bruker slike arbeidslamper, som bør stå litt unna modellen for ikke å svi håret av personen. Scenelys er neppe noe bedre.

Har bare erfaring med billige arbeidslamper, og det er fullt mulig å få ok resultater med disse. Hvitbalansen blir selvfølgelig helt feil, men med raw blir det ikke så verst.

Lenke til kommentar

på fotovideo har de en 100W pære (tilsvarer 500W, står det) som gir 6000K, cirka dagslysfarge. Jeg har kjøpt en slik, fordi jeg da kan lyssette noe av bildet med den, og bruke blitz samtidig. Det blir altså samme farge.

Pæra koster imidlertid fem hundre:

fotovideo

Men du kan jo bruke "vanlig" lys også, i etterbehandling av RAW kan du still hvitbalanse,

eller som i mitt 400D: Ta bilde av et hvitt ark, og fortell kameraet at det skal være "hvitt".

Det blir helt strøkne .jpg rett fra kameraet.

Mvh,

Tore Stabell

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...