Jooakim Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Hei, jeg skal drive med sprinting i egentreningen min, og så vil jeg ha noen tips til øvelser jeg kan bedrive. Lenke til kommentar
Akira Kurosawa Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Hei, jeg skal drive med sprinting i egentreningen min, og så vil jeg ha noen tips til øvelser jeg kan bedrive. 7483159[/snapback] Kjøre intervaller på trengingssenter? Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Hva faen skal jeg med treningssenter? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Du trenger overhodet ikke noe treningssenter. Jeg vil tro at et treningssenter bare gjør ting vanskeligere. Hvis Akiro Curosawa tenker på tredemølle så er det dødfødt. Under sprint er det så store krefter og så små marginer at det vil være farlig å prøve på en lang og slitsom sprintserie. Mitt forslag: 10 sek sprint og 15-20 sek hvile/gange/jogging, 20 ganger. Gjerne to sett med et par minutters hvile mellom. Og når du sprinter skal du løpe som bare juling. Maks fart! Tenk på ett løp om gangen. Det er masse pause (15-20 sek, nesten dobbelt så mye som du løper). Finn deg et langt strekke med litt hardt underlag (asfalt er kanskje litt for hardt). Gjerne bittelitt helling oppover (litt motstand oppover og overfart nedover). Endret 12. desember 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Varmo Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Mine forslag: Intervaller 20/10 løp opp mot max i 20sekunder hvil i 10sekunder gjør dette sammenhengende i 10min og ha 2 serier for hver økt. Bakkeløp, finn en lang, hard bakke med jevn stigning, løp så fort du klarer opp denne bakken 4 ganger pr. økt. Dette er øvelser jeg selv har hatt stor utnyttelse av, bør prøves Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 14. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2006 Hmm, ingen flere øvelser? toppfart, startfart osv. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Mine forslag: Intervaller 20/10 løp opp mot max i 20sekunder hvil i 10sekunder gjør dette sammenhengende i 10min og ha 2 serier for hver økt. 7503520[/snapback] Jeg synes dette grenser mer mot kondis- og syretrening enn ren sprint-trening. Lenke til kommentar
-Makaveli- Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Hva faen skal jeg med treningssenter? 7484032[/snapback] Sprintere trener knebøy og markløft med 4x4 og failure på hvert sett ett par ganger i uka. Knebøy øker relativ styrke og markløft explosivitet. Chins og andre lat-øvelser er også viktige øvelser fordi latissimus er faktisk en viktig komponent i kraftoverføringen mellom bein/hofte og overkropp. Sprint er en veldig teknisk øvelse, best å få noen til vise deg teknikken på det, så du får analysert eventuelle weak-points i løpesettet ditt. Lenke til kommentar
warneck Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 (endret) All styrke i overkroppen og lår er å favorisere når du skal sprinte. Dette gir økt metabolisme og skaffer deg mer eksplosive løp. Samtidig burde du være opptatt av å holde B/F (bodyfat) på et respektabelt nivå, aller helst et sted mellom 5-10%, om du satser toppidrett er det nok med fordel å presse kroppen under 5%. 2kg mindre og drasse på 100m sprint fjerner veldig mange hundredeler!! Endret 15. desember 2006 av warneck Lenke til kommentar
Varmo Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Mine forslag: Intervaller 20/10 løp opp mot max i 20sekunder hvil i 10sekunder gjør dette sammenhengende i 10min og ha 2 serier for hver økt. 7503520[/snapback] Jeg synes dette grenser mer mot kondis- og syretrening enn ren sprint-trening. 7508570[/snapback] Kanskje litt mye fokusering på kondis, men det hjelper for eksplosiviteten også, det kan jeg selv dokumentere Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 All styrke i overkroppen og lår er å favorisere når du skal sprinte.Dette gir økt metabolisme og skaffer deg mer eksplosive løp. Samtidig burde du være opptatt av å holde B/F (bodyfat) på et respektabelt nivå, aller helst et sted mellom 5-10%, om du satser toppidrett er det nok med fordel å presse kroppen under 5%. 2kg mindre og drasse på 100m sprint fjerner veldig mange hundredeler!! 7510931[/snapback] I trådstarters tilfellet tror jeg det er snakk om sprinttrening på egenhånd for å bli en bedre fotballspiller, ikke for å bli en ren sprinter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå