Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

chip-trimming. Octavia 1.9tdi (-07)


_axa_

Anbefalte innlegg

God dag,

 

Først kan jeg vel egentlig si at jeg ikke har spes mye peil på bil.

Tenker på å chip-trimme en ny (07mod) octavia 1.9tdi (4*4). Det vil si (jeg har spes lite peil på dette :blush: ) at de gjør en software oppgradering. Og ved å stille på diverse parameter så får jeg en hk økning på underkant av 40hk. (Vigtigste var vist dreiemoment og "aks"...??)

Fra forhandler stod bilen med 105hk ved 4500o/m. Dette gir jo så vidt jeg vet en god del bedre "aks" enn eks avensis med 110hk ved 6000o/m. (en bil jeg vurderte til mitt formål før jeg kjøpte octavian).

 

Det jeg egentlig lurer på er om noen her kan gi meg litt mere info om den "nye spekken" på bilen. Han som utfører slike jobber snakket en hel masse uten at jeg helt klarte å henge med i svingene. :blush:

 

Sånn ca effekt på bilen. Mer Nm? Vil bilen nå ha maks hk ved samme o/m som før jeg oppgraderte, eller kan dette "flyttes" ved en slik jobb? :hmm:

 

Noen som har gjort lignende med samme type motor?

Takker for alle svar.

 

Hilsen Bil-noob :D

Endret av _axa_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Takker for svar og linken. :D 260Nm -> 325Nm vil gi meg større "trykk" under aks? Noen som kan gi en kjapp innføring i Nm? :)

 

Skrev litt feil først det er 105 hk/4.000 o/min som er riktig (ikke 4500..), så bilen jobber faktsik litt bedre enn jeg trodde på lav-turtall. Vil vel nå ende opp med noen som 144hk/4.300o/m :hmm:

 

Dreiemoment var 250 Nm/1.900 o/min og vil bli 325Nm/1.900o/m.. Hvor "bra" er 325Nm kontra 250Nm, og at jeg får dette ved 1.900 o/m er ok?

 

De som utfører har gode skussmål. Har sjekket opp. Kjenner også noen som har "trimmet" der før.

 

Et siste spm. Når man velger bil i denne "middels-klasse" stasjonsvogner.. har da hørt at man ikke skal la seg lure av hk (og da betale mer), men se mere på o/m man får maks hk og dreiemomentet. Dette skal være "viktigere" for oss hverdags bilister :) Får sjelden (aldri?) brukt maks hk ved 6000 o/m ved vanlig kjøring i norge. Er også kurver å lese, uten at jeg har sett på disse..

 

_axa_

Bil-noob

Lenke til kommentar

Din Octavia vil bli enda bedre å kjøre enn den allerede er. Bilen blir rett og slett mer kjørbar. En økning i nm som nevnt over er bra, ingen tvil.

Det er et par ting som er viktig for deg (syns jeg): Mer dreiemoment gir deg enkelt sagt mulighet til å kjøre i lavere hastighet på høyere gir samtidig som bilen kan "dra" seg opp uten å skifte til lavere gir (kall det gjerne "aks"). En annen ting som er viktig er at softwaren du får flasha inn er riktig satt opp (har riktige parametre). En tredje ting er som det ble nevnt tidligere i tråden : nybilgaranti -- den vil som regel forsvinne. Nå er det riktig nok mange forhandlere som ser gjennom fingrene med dette, da det tross alt ikke har noe med tuningen om lakken på bilen plutselig flekker av og rusthullene spretter. Noen forhandlere ser også på hvem som har gjort jobben (godkjenner noen og avviser andre...) ---Og ja, en fjerde ting er selvfølgelig at den norske stat egentlig skal ha noen tusenlapper i avgift fordi du ønsker å være fornuftig....

Lenke til kommentar

Kall det gjerne juks, men hvis det skulle oppstå noe alvorlig galt som man mener ikke skylder chip tuning er det bare å flashe tilbake til den gamle softwaren for å være på den sikre siden. (utrolig skjelden noe ryker pga chip tuning)

Det er også en mulighe at skoda chip tuner bilene sine hos forhandler, sikkert litt dyrere og ikke like store effekten,, men da jukser man ikke med avgifter og garanti.

Lenke til kommentar

Hei,

jeg er klar over at staten faktisk skal ha penger for at jeg gjør bilen (jeg velger å kalle det som andre her) mere kjørbar. :nei:

Det er jo derfor den er såpass rimelig å kjøpe. (kan vel plusse 30-40k fra forhandler med 35-40hk mer?)..

 

Å leke med nybil-garantien er ikke spesielt gunstig nei, men helt ærlig, hvor sannsynlig er det at verkstede finner ut at SW er forrandret ved vanlige servicer og rep av mindre "vanlige" ting?? :hmm:

Gjør de noen form for effekt måling på bilen der det kan merkes. Kan ikke tenke meg at de kobler opp en pc for å dra ut data.. :hmm:

 

Freddy, du sier jeg kan "flashe" tilbake orginal SW. Går nesten ut ifra da at dette er noe "trimmeren" kan gjøre, men han skal vel da ha noen kroner for den jobben også. Du tenker da på "ekstrem" tilfeller der det skal sjekkes noe ut over det vanlige at jeg skal vurdere å legge tilbake default-settingene?

 

Chip-tune hos forhandler er vel det samme som å be staten sende regning i posten? Går ut ifra at de er strenge på noe form for meldeplikt.

 

Tror kanskje jeg hadde gått for 2literen i stede da. (Som jeg sikkert også ville chip-trimmet uansett..) :D

 

Noen som har svar på de andre spørsmålene i postene mine. (Kanskje ikke så intressant, men jeg lurer jo litt) :thumbup:

 

 

_axa_

bil-noob

Lenke til kommentar
Freddy, du sier jeg kan "flashe" tilbake orginal SW. Går nesten ut ifra da at dette er noe "trimmeren" kan gjøre, men han skal vel da ha noen kroner for den jobben også. Du tenker da på "ekstrem" tilfeller der det skal sjekkes noe ut over det vanlige at jeg skal vurdere å legge tilbake default-settingene? 

7488356[/snapback]

korrekt, jeg ville også ha chippet en slik bil, 100 daffe hester til 140 ålretie :thumbup:

Lenke til kommentar

Med flashing av hjernen har verkstedene få muligheter til å se at bilen har mer krefter enn originalt. Eneste de kan se på en diesel med nye hjerner som din Octavia har, er en såkalt "flash counter" - denne endrer seg hver gang man flasher over obd2 porten, MEN det er i seg selv ikke bevis nok da importør også kan ha flashet ny software versjon før bilen ble levert til kjøper. Dermed er muligheten for å bli oppdaget kun ved at noen tester bilen på dyno eller "ass dyno" bilen. Det samme gjelder for myndighetene..... Så sjansen for å bli tatt er utrolig liten om man benytter flash - derimot med installasjon av en "powerboks" hvor alt er synlig, ja det er noe annet.

Selvfølgelig kan personen som flasher bilen med tuning fila legge tilbake original fila om nødvendig -har gjort dette mange ganger av forskjellige årsaker. Kostnaden for dette bør bare være tidsforbruket (noen minutters arbeide da fila er tilstede) - samme når tuneren legger tuning fila tilbake......

Det er heller ikke vanlig at en bilforhandler foretar flash av "performance" software - kun ytterst få bilmerker som har denne muligheten. Noen forhanldere har dog mulighet til å flashe ny original software. Vanligst for noen forhandlere er at de benytter "powerbokser" da de ikke ha kunnskap eller verktøy til å flashe hjernen. Og for all del, ikke gå for slike "powerbokser" da de kun overstyrer hjernen.... se andre tråder om diskusjoner om disse.

Lykke til med flashing av ny bil! Du vil få en "familie racer" :-)

Lenke til kommentar

Hei

 

Takk for svar Freespeed. :D Det er ikke snakk om noe powerboks nei, men flashing. Var litt usikker på om tuneren faktisk beholder en kopi av orginal fila (til akkurat min bil), i tilfelle personen han flashet for kommer tilbake med bilen og vil ha sin orginale SW tibake.. :D

 

Virker som det er relativt små sjanser for at dette blir oppdaget ja. Og det er jo fint :) Det er jo strengt tatt ikke snakk om å blodtrimme bilen. Velger å se på det som en siste finpuss av bilen for å få den 100. Det blir også relativt godt understreket av denne tuneren at han setter opp sw mest mulig opptimalt for bilens beste, og ikke presser inn så mye power som overhode mulig :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...