Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Elektro! Va er forskjellen på hoved og styrestrøms

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det burde vel du vite hvis du går elektro?

Det ligger jo i navnet.

Hovedstrøm-skjema er hvor strømmen går, fra strømnettet til bryterene.

Styrestrøm er ledninger som går mellom brytere ect.

Mulig det var dårlig forklart, men det er over 2 år siden jeg gikk GK Elektro selv.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg elektikerutdanning ellernoe, men har da kommet meg gjennom Electrics under Airframes/Systems/Electrics/Powerplants/Emergency equipment - ASEPE - faget under europeisk flykapteinsteori.

Hovedstrøm er vel gjerne de kursene som brukes til noe nyttig - lamper, aircondition, pumper, you name it. Styrestrøm er de kursene og nettverkene som styrer hovedstrømmen - slik som releer og logiske porter osv.

Eller er jeg på bærtur på gæærnt jorde, nå?

Lenke til kommentar

Hovedstrømskjema er et skjema over hvor store strømmer går. Der går ledningene fra strømkilden, gjennom sikringene, gjennom kontaktor og vern og til komponenten som skal styres (en motor, et lys eller en ovn f.eks).

Styrestrømskjema er et skjema over styreenheten. Her går man for eksempel fra sikring til stoppknapp til startknapp (og holdekontakt (på kontaktoren)), til vern og gjennom kontaktor igjen og tilbake til sikring. Strømmen / spenningen på styrestrømskjema kan være betydelig lavere. Man kan altså styre en stor strøm til en diiiger motor på flere tusen ampere med en bitteliten startsstrøm.

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg elektikerutdanning ellernoe, men har da kommet meg gjennom Electrics under Airframes/Systems/Electrics/Powerplants/Emergency equipment - ASEPE - faget under europeisk flykapteinsteori.

Hovedstrøm er vel gjerne de kursene som brukes til noe nyttig - lamper, aircondition, pumper, you name it. Styrestrøm er de kursene og nettverkene som styrer hovedstrømmen - slik som releer og logiske porter osv.

Eller er jeg på bærtur på gæærnt jorde, nå?

7519538[/snapback]

Høres ganske riktig ut det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...