Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Måtte betale for vennetjeneste, trenger råd....


VikinGz

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke helt hva jeg skal skrive som topic, men det ble nå denne :roll:

Jeg er intrisert og lurer på hva dere mener angående denne saken (spesielt noen av dere som driver juss utdanning eller er utdannet)

 

Dette er historien:

Det hadde seg slik at mamma hadde en god kamerat som gjærne ville hjelpe henne med småting og det satte hun pris på. Så de drev og pussa opp sammen i huse vårt

Dette har da pågodt en god tid. Og i den tiden har de lagt blant annet pannel på de fleste av rommene, kjøkkenskapp har blitt opphengt + ny varanda

 

Ja dette var da en såkaldt vennetjeneste, han likte og ha noe å bruke dagene på og kom gjærne innom tid til ofte.

Noe som virka greit og det forelå aldri noe annet enn at dette var vennetjenste.

De to var gode venner (ikke noe annet) Og mamma hjalp han med forsjelige ting og det viktigste av alt han hadde en plass og gjøre av seg (en ganske så ensom mann)

Han har tidligere vært såkaldt forskalingssnekker og har vært det meste annet også... ganske god til å skrøne... men slik var han bare :roll:

 

Men de støtte på blant annet problemer som gjore at alle kjøkkenskapene falt ned fra veggen, pågrunn av fordårlig fester. Mamma tok ikke det så tungt så de satte opp ett nytt ett (altså ikke noe dyre greier)

Ellers hadde han tukla litt med elektriske og kobla om forjselige ting slik det passet han.

Han har blant annet latt strømfordelingsboksene (altså de viteboksene der du kobler en ledingn samme med f.eks hele stua)være slik at pannelet ble lagt på utsiden. Det vill da si at det skal ikke så mange gnistene til for at dette tok fyr (han hadde da tatt og sagd hull til de slik at man så de i det minste og fikk plassert pannelet rundt... så ganske dumt ut og jeg påpekte det felere ganger... Samt var ikke lister eller noe plukket ned....

Så han hadde lagt pannelet helt opp til taklister osv... finn glepp og det så litt merklig ut. Samt var han ikke verdensmester i å sage...

 

Verandaen ble oppsatt og den var festet litt rart... den var spikra i veggen og det var brukt alt for dårlig treværk som var brukt av del av søylene i bakken. det var også slik at glendre var svært vuglete og hadde vært ganske lett og revet ned og ingenting var bent... men dette var da bare amatør laget og vennetjenester og de drev nå på... jeg for min del fikk noen kompiser til og se på det som drev med utdanning innen bygg og anlegg...

de måtte bare le av verandaen... og mummla i vei at de hadde ikke stått på examen engang viss de hadde bare tegna den... jeg tok det opp med mamma... men hu sa at vi lar den være og bytter den ut om noen år. Ja vi hadde ikke mye penger så ble dyrt å bygge hele skiten på nytt....

 

Men så har det seg sånn at han såkaldte kompisen til mamma dukket opp i tide og utide og ble sint viss det var noen på besøk eller viss han ikke fikk noe å gjøre... altås han var litt skrull i hode. Så når jeg flyttet ble mamma boende alene i huset og det ville hun ikke... var langt fra sentrum og det var en del og gjøre der. Og mamma som nå har fylt 50år og sliter med skulder og rygg plager etter tidligere vaske jobbing ble det fort for slitsomt å ha huset alene. Så hun bestemte seg for å flytta.

Når han fikk vite det ble han rabbiat og en uke senere dukka det opp ei regning på 30 tusen.

 

jaha tenkte mamma.. hva faan skal det være godt for. Og prøvde og få snakka med han men han var sint og begynte og dukke opp rundt huset og drev og kakka på ruter osv... mamma var livredd og trodde han kom til å gjøre noe dumt.. men det gjore han ikke...

Sia har mamma hatt store problemer med å såve om natten....

 

Da mamma flytta fikk hun en telefon fra politiet og anbefalte at de tok det opp i konfliktrådet...

Da hadde de blitt mektig lei over å få telefoner fra han....

Konflikt rådet kom og jeg ble med mamma som støtte spiller og han legger fram krav om 30 tusen kroner... Mamma godtar ikke det... Pågrunn av at vi ikke fikk full takst på huset pågrunn av feil og mangler...

Og det ble solgt til under takst pågrunn av det....

 

Så vi var der en gang og han snakka til at det da hold og betale for noe materiell han hadde kjøpt... det var da greit tenkte mamma, så de ble inkaldt til en gang til...

 

Da fikk plutslig han medhold i at mamma måtte betale de 30 tusen kronene når det ikke eksisterte noe form for kontrakt... mamma er også trygda og har hele 114 tusen i året...

Samt at det hu eier av ting og leiligheta brukt av det som var arv etter at pappa døde av kreft...

(vet ikke om det har så mye og si, men tok det med)

 

Men mamma har sleti med å få betalt alle regninger og mat på bordet etter hu flytta....

 

Men går det virkelig an og få medhold i konfliktrådet på regning på en avtale om ting som aldri har eksistert?

Hva mener du vi bør gjøre?

 

-hjelp-

 

*beklager evt skrivefeil*

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er ikke en verdensmester på dette området her, men burde det ikke opplyses at regningen kommer LENGE etterpå og kan anses som svart arbeide? Har han en oversikt over antall timer han har vært der og slikt?

7482269[/snapback]

Han har sittet og telt timer i etterkant ja... og han betler inn skatt... noe sjikelig oversikt har han ikke laget før etter...

 

Dette høres jo ikke noe bra ut . Men tror du spør litt på feil sted . . .

Er ikke så mange jurister her ...

Jeg vet det... men det er jo åpen for alle her inne :) Men skal prøve der også :thumbup:

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Hei. Synd sak dette her..

Trodde konfliktrådet et som navnet heter. De prøver å få fikset opp i problemer utenom retten. Men bindende løsning er det ikke så lenge du ikke har skrevet under på kravet.. Slik jeg ser det så vil dere vinne hvis det kommer en rettsak.

ps. kyndig er jeg ikke....

Lenke til kommentar

konfliktrådet kan ikke si at morra di skal betale 30k.

Konfliktrådet er til for at to parter skal bli enige, om noe de er enige om, og ingenting blir bestemt før du har underskrivi et dokument dere har skrevet sammen. (ivvertfall da jeg var der).

 

Jeg mener det at morra di ikke skal gi seg så lett, han gjorde det som en vennetjeneste, og er tydelighvis en tulling.

 

Hun skulle vel heller ha krevet penger av han, for dårlig arbeid...

Lenke til kommentar
Hvor lenge er det siden han hjalp til da?

7482339[/snapback]

pågodt i mange år....

Litt her og litt der...

Men bindende løsning er det ikke så lenge du ikke har skrevet under på kravet..

mamma ville bli ferdig og skrev under på at betalingen etter press dra saksbehandler om at det lønnet seg :roll:

Og som man oftest gjør... så tror man på de :dontgetit:

Og der står det også nedbetaling over tid... vet ikke om en mnd kalles tid heller, men jeg mener mamma bør ta opp saken på nytt og kreve pengen tilbake!

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Da det ikke foreligger hverken skriftlig eller muntlig avtale om det skulle betales for de tjenestene han hadde gjort, er det etter min mening gjort en feilvurdering av konfliktrådet.

 

Det sier seg selv at man ikke kan komme i ettertid å gjøre gjeldende en avtale som aldri forelå til å begynne med. Jeg regner med dere blir å anke avgjørelsen og at saken dermed havner i tingretten.

 

Deretter anbefales det å prøve å legge frem saken for en advokat for å få en vurdering. På jussportalen er det mulig å stille spørsmål til advokater som har spesialisert seg innenfor de fleste rettsområder. Å få svar fra en advokat på de sidene er forøvrig helt gratis.

 

Det ser ut som for meg at mekling i konfliktsrådet har vært svært uheldig for din mor da det av instansen ikke later til å ha blitt like stor vekt på begge parters interesser i denne saken. Hadde det av konfliktrådet vært mer fokusert på partenes egentlige interesser kunne motparten her muligens fått større forståelse for at de 30000 kronene han her ønsket, egentlig ikke var det samme som han virkelig trengte.

 

Tror nok muligens det lå noe underliggende hos ham som tilsa at han burde få litt mer annerkjennelse for jobben han gjorde. At ting var blitt gjort feil m.m. vil nok ikke være av størst betydning for ham når han har nedlagt flere timer arbeid på huset.

 

Det virkelig rimelig klart på meg at konfliktrådet her har dømt feil, og jeg føler meg ganske sikker på at dersom din mor får fri rettshjelp og saken bringes for tingretten at dem vil dømme annerledes enn konfliktrådet. Det er fullt mulig, og det er heller ikke første gangen tingretten omgjør en konfliktsrådsdom.

 

De avtalerettslige bestemmelsene sier meg at det ikke foreligger noe motparten her kan bygge sin rett på. Det er de reelle forhold som har betydning for saken.

 

Ønsker deg og din mor lykke til videre.

Endret av Iudex
Lenke til kommentar

Hm. Konfliktrådet forsøker da å oppnå en løsning ved straffbare forhold, ikke sivile tvister. Dersom det er forliksrådet det er tale om, og partene har samtykket til en dom der, må den eventuelt ankes.

 

Når det gjelder realiteten, må Iudex åpenbart ha rett. Så lenge dette hele tiden har fremstått som en vennetjeneste, kan han ikke komme rekende med krav i etterkant.

 

Hvis dette skal være å anse som en håndverkertjeneste, vil nok det elendige arbeidet hans medføre at din mors krav mot ham langt overgår de 30 000 han krever.

Lenke til kommentar

Konfliktrådet kan også behandle andre konflikter som det finner egnet. Enkelte konfliktråd har markedsført seg som meklere også i rene sivile tvister og behandler for eksempel nabotvister og familiekonflikter m.m. Disse typer saker utgjør imidlertidig ingen stor del av sakene for å si det slik.

Lenke til kommentar

Han har vel ødelagt for mer enn de 30 000 han krever. Har selv sett hva slike såkalte egenoppnevnte tusen-kunstnere kan stelle i stand. Som regel koster det det dobbelte å rydde opp i feilene etter de.

 

Moren din må for all del bestride ethvert krav. Bare det at fyr'n ringer og blander inn politiet, beviser at det er temmlig tomt oppe i toppen.

 

Huset er solgt skriver du. Hadde det vært mulig å få de nye eierne til å bistå med å dokumentere alle feil/mangler, og evt. utgifter de har hatt/eller får, p.g.a. slurvearbeid? (som sikkerhet, i tilfelle denne "saken" ruller videre)

 

Mulig moren din kan ha rett til såkalt Fri Rettshjelp. Iallefall er hun under inntektsgrensen, etter hva du har opplyst. Nå er det ikke alle slags saker som dekkes, men det er værdt å undersøke kanskje.

 

http://www.frirettshjelp.no/

 

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-20051212-1443-001.html

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Kan jo komme med oppdatering.

Mamma leide inn en advokat og saken ble kikket nøye på.

Det endte med at mamma slapp og betale de siste 4 tusene... men hu vill ha tilbake pengene sine...

De mente det var forseint pågrunn av at mamma ikke brukte klageretten som var på 1mnd eller noe slikt...

Mamma fikk aldri besjed om det og de sa hu burde vite det. Men for 40år sia var det ingen som lærte slike ting på skolen som vi gjør i dag og hu har aldri vært borti noe slikt, og når hu ikke får info om det må det jo være deres problem, ikke hennes? eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...