Rambo82 Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Merket når jeg kjørte diskfragmentering så ligger temperaturen på 58/59c ,er dette normalt? Cpu temperaturen er på 32c, ambient(inne i kabinettet?) er på 31c, og remote på 25c. Bruker ett program som heter SpeedFan 4.31. Cpu: Intel pentium 4 540, 3,2ghz.(socket 775) Harddisk: Maxtor 7Y250M0 (251,0GB). Kabinett: originalt Fujitsu Siemens Scaleo T ,med en ettermontert vifte bakpå. Skjermkort: Nvidia 6600 pci-e (256mb). Lenke til kommentar
andylove Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Merket når jeg kjørte diskfragmentering så ligger temperaturen på 58/59c ,er dette normalt? Cpu temperaturen er på 32c, ambient(inne i kabinettet?) er på 31c, og remote på 25c. Bruker ett program som heter SpeedFan 4.31. Cpu: Intel pentium 4 540, 3,2ghz.(socket 775) Harddisk: Maxtor 7Y250M0 (251,0GB). Kabinett: originalt Fujitsu Siemens Scaleo T ,med en ettermontert vifte bakpå. Skjermkort: Nvidia 6600 pci-e (256mb). 7482003[/snapback] Seagate står bak produksjonen av Maxtor disker. De er dog levert med lavere ytelse enn Seagate sine egne. Men de er kjent for å ha gjennomsnittelig høyere temp enn konkurentene. Vanlig driftstemp på en Seagate disk ligger ca 50-55 grader, så du har vel litt unormalt høye temp på din(e). Dette kan du løse ved å sørge for litt luft gjennomstrømning. Om du har pakket diskene inn for å støydempe de, så må du også ta noen grep for å sørge for bedre kjøling. Eller du kan la være, men sannsynligheten for at disken(e) vil ryke, er større når temp blir høyere. EDIT: Det er viktig å merke seg at SpeedFan er et bra program, bruker det selv, men diskene dine skal ha støtte for S.M.A.R.T for at avlesning i Windows skal ha noe for seg. Hvis dette ikke er tilfelle, vil du nok få litt merkelige resultater. Dessuten, så har du en i utgangspunktet en kraftig varm CPU, men den ser tilsynelatende veldig kjølig ut, og da finner jeg det merkelig at HDD skal være så innmari varm. Har du tatt fingeren på den og sjekka fysisk? Er den lunken, er den neppe 60 grader Endret 12. desember 2006 av andylove Lenke til kommentar
Rambo82 Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Merket når jeg kjørte diskfragmentering så ligger temperaturen på 58/59c ,er dette normalt? Cpu temperaturen er på 32c, ambient(inne i kabinettet?) er på 31c, og remote på 25c. Bruker ett program som heter SpeedFan 4.31. Cpu: Intel pentium 4 540, 3,2ghz.(socket 775) Harddisk: Maxtor 7Y250M0 (251,0GB). Kabinett: originalt Fujitsu Siemens Scaleo T ,med en ettermontert vifte bakpå. Skjermkort: Nvidia 6600 pci-e (256mb). 7482003[/snapback] Seagate står bak produksjonen av Maxtor disker. De er dog levert med lavere ytelse enn Seagate sine egne. Men de er kjent for å ha gjennomsnittelig høyere temp enn konkurentene. Vanlig driftstemp på en Seagate disk ligger ca 50-55 grader, så du har vel litt unormalt høye temp på din(e). Dette kan du løse ved å sørge for litt luft gjennomstrømning. Om du har pakket diskene inn for å støydempe de, så må du også ta noen grep for å sørge for bedre kjøling. Eller du kan la være, men sannsynligheten for at disken(e) vil ryke, er større når temp blir høyere. EDIT: Det er viktig å merke seg at SpeedFan er et bra program, bruker det selv, men diskene dine skal ha støtte for S.M.A.R.T for at avlesning i Windows skal ha noe for seg. Hvis dette ikke er tilfelle, vil du nok få litt merkelige resultater. Dessuten, så har du en i utgangspunktet en kraftig varm CPU, men den ser tilsynelatende veldig kjølig ut, og da finner jeg det merkelig at HDD skal være så innmari varm. Har du tatt fingeren på den og sjekka fysisk? Er den lunken, er den neppe 60 grader 7482025[/snapback] joda harddisken har støtte for S.M.A.R.T På "tomgang" i windows ligger tempen på bare 51c på harddisken. Men fant ut noe veldig kjekt noe, det er festeramme for en 8x8cm vifte bak der harddiskene ligger,bare å klikke en vifte inn der.. Kan jeg koble denne til "el-nettet" i pc`n, eller må/kan jeg bruke en av vifteuttakene på hovedkortet? Lenke til kommentar
andylove Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Det kan du fritt velge selv. Men om du kjører de på 12v så vil jo viftene dure på maks uten at du kan styrre disse med programvare eller bios. Om de derimot er koblet til hovedkortet, så har du muligheten for å styre disse. Lenke til kommentar
Rambo82 Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Det kan du fritt velge selv. Men om du kjører de på 12v så vil jo viftene dure på maks uten at du kan styrre disse med programvare eller bios. Om de derimot er koblet til hovedkortet, så har du muligheten for å styre disse. 7482180[/snapback] ja oki, må kjøpe meg noen plugger som passer il hovedkortet da.. Lenke til kommentar
Rambo82 Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 jeg har en vifte med en gul,svart og en rød ledning med plugg som passer hovedkortet, men den andre viften jeg vil bruke, har bare to ledninger uten plugg(gul og svart) Hva kan jeg gjøre? Lenke til kommentar
Rambo82 Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 monterte viften bak harddisken og fikk ned temperaturen med 4-5c Lenke til kommentar
jonas_blomster Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 har 2 seagate disker selv, en 9 serie og en 10 serie. de ligger begge på 30 C nå.. Lenke til kommentar
Rambo82 Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 Nå ligger faktisk harddisk temperaturen stabilt på 47/48 c mot 58/59c før jeg monterte viften.. Lenke til kommentar
Rambo82 Skrevet 16. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2006 faktisk fått harddisken ned i 40c.. temmelig overrasket over at en vifte kan ha så mye å si.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå