CrazyEagle Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Er det mulig å lage slike dumpventiler som lager litt kvitring da? Alltid vært slik for meg at uten kvitring på en turbomotor, er det ikke ordentlig turbomotor Lenke til kommentar
Peter_B Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 For å holde tempen i diskusjonen.Det snakkes om slippe ut trykket eller ikke.Det er jo justerbart hvor mye trykk en ønsker at det skal reguleres(dumpes)ned til.Hvor mye trykk mener dere det er før lukket gasspjeld på en bil med med og uten dumpventil?La oss si den har regulert trykket til 1bar i det en slipper gass og girer.Hva er trykket da på en med og hva er trykket hvis den ikke hadde hatt dump? Lenke til kommentar
Donk2k Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 (endret) Er det mulig å lage slike dumpventiler som lager litt kvitring da? Alltid vært slik for meg at uten kvitring på en turbomotor, er det ikke ordentlig turbomotor 7620597[/snapback] Jeg har stillt inn min dump ventil slik at jeg -Ved normalt/medium gass pådrag (medium ladetrykk/rpm på motor & turbo): -Holder dumpen lukket for å oppnå den herlig flapre lyden. -Turboen møter mottrykk og bremses (gjør ikke noe siden jeg ikke presser motoren og da ikke trenger max respons fra turbo). -Ved fullt pådrag (høyt ladetrykk og høy rpm på motor & turbo): -Åpner dumpen slik at turboen ikke slites like mye (under slike forhold den slites mest skulle jeg tro.) -Åpner dumpen slik at farten på turboen ikke stopper opp (dvs. raskere tilgang til ladetrykk i neste gir eller når gassen går i gulvet igjen etter feks. å ha slippi gassen for å bremse litt) -Åpner dumpen slik at turboen ikke har mottrykk å stange i dvs. ingen flappre lyd. *Edit: Forklaringene er slik jeg har forstått at det fungerer, kun en personlig mening. For å gi raskt svar på spørsmålet ditt: En kan stille inn en dump slik at man kan ha flapre-lyd ved belastninger opp til et visst mottrykk, og dumplyd etter den valgte verdien mottrykk. Endret 4. januar 2007 av Donk2k Lenke til kommentar
CrazyEagle Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Åh, tusen takk for veldig bra svar Lenke til kommentar
GSM Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 En resirkulerende dump lager en kvitre/pirr lyd... 7618471[/snapback] Feil! En resirkulerende dump slipper ikke trykket rett ut, men Inn igjen før turboen. Kvitrelyden kommer av turboretardasjonen. En resirkulerende dump lager fint lite lyd egentlig. Lenke til kommentar
CrazyEagle Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 En resirkulerende dump lager en kvitre/pirr lyd... 7618471[/snapback] Feil! En resirkulerende dump slipper ikke trykket rett ut, men Inn igjen før turboen. Kvitrelyden kommer av turboretardasjonen. En resirkulerende dump lager fint lite lyd egentlig. 7758001[/snapback] Bortimot null lyd.. Har ikke hørt ett lite "psjh" engang av BMW'en. Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 En resirkulerende dump lager en kvitre/pirr lyd... 7618471[/snapback] Feil! En resirkulerende dump slipper ikke trykket rett ut, men Inn igjen før turboen. Kvitrelyden kommer av turboretardasjonen. En resirkulerende dump lager fint lite lyd egentlig. 7758001[/snapback] Jeg har resirkulerende avlastningsventil på min bil (2 stk faktisk) og bilen min woosh'er, og piper som bare det. Grunnen til dette er åpent filter. Med original luftfilterboks ble det ikke en eneste lyd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå