Muffinman Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Vurderer å gå til anskaffelse av en 18.4 gb 15.000 rpm Cheetah. Fra før av bruker jeg en 10.000 rpm disk til os og programmer. Kjører forresten fleroppstart, og har tre partisjoner på disken(to ntfs og en fat32). Da har jeg selvfølgelig lyst til å bruke den nye og raskere disken til systemdisk. Spørsmålet mitt blir ganske enkelt: Hvilket program er enklest til å speile over fra min nåværende disk til den nye, helst inkludert partisjonering? Lenke til kommentar
koker´n Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Eg vil anbefale Norton Ghost! Lenke til kommentar
Thomie Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Er oxo interessert å vite mer om dette temaet; For å kunne speile - er man nødt til å ha RAID-funksjon på HK da? Eller blander jeg sammen med noe helt annet? Lenke til kommentar
oleredv Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Vil også anbefale Norton Ghost. Brukar dette sjølv til backup og ved skifte av disk. Enkelt og greit å ha med å gjere. PCWorld har testa to av dei mest brukte programma innanfor denne sjangeren så kanskje du blir litt klokare på det...:smile: Thomie: Du treng ikkje ha RAID for å spegle ein disk. Ole [ Denne Melding var redigert av: oleredv på 2002-11-20 02:20 ] Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 20. november 2002 Forfatter Del Skrevet 20. november 2002 Takker for gode svar. Noen som har gjort det jeg skal før, og i tilfelle hvilket program brukte du? Er litt usikker på hvordan man gjør dette i praksis. Skal man da bare sette inn den nye disken på scsi-kabelen og speile over, og deretter starte uten den gamle? Hvordan vet maskina at den skal starte på den NYE disken og ikke den gamle hvis begge står i? Eller er den greieste løsningen å lage speilbilde på cd`er, formatere den gamle og så legge inn speilbildet på den nye...litt info på dette mottas med takk. Her er jeg nok helt grønn. Jeg har jo selvfølgelig tenkt å beholde den gamle, slik at jeg da har to 10krpm disker til videoredigering osv. [ Denne Melding var redigert av: Muffinman på 2002-11-20 07:23 ] Lenke til kommentar
Rob3rt Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Jeg bruker PowerQuest DriveImage, og det er genialt :razz: Lenke til kommentar
Wintermuthe Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Hei, Nå vet ikke jeg hvilket SCSI kort du har og jeg tar forbehold om ny teknologi her :wink: Jeg har nemlig kjørt SCSI i alle år, men det kan hende ting har endret seg de siste årene! Det kan tom. hende jeg glemmer noe her så korriger meg folkens dersom jeg tar feil. Du kan gjøre følgende: 1. Kople til den nye HD din til SCSI busen (dvs. kabelen). Sjekk termineringa siden siste disk (eller enhet) på busen (dvs. kabelen) skal være terminert. Dette gjør du vha. jumpere bak på disken. Den enheten som før var siste mann på busen skal ikke lenger være terminert. Kople til strøm og fyr opp! 2. Nå skal maskina starte som før. Det jeg ville gjort var å gå inn i biosen på SCSI kortet ved oppstart (ikke biosen på hovedkortet). Dette gjøres feks. ved å trykke crtl + A på Adaptec sine kort. Vanligvis står det hva du skal trykke på skjermen. 3. Let litt rundt (ikke endre noen innstillinger) og finn noe som kan gi deg informasjon om hva som er koplet til SCSI busen. Her skal den nye HD komme opp. Du skal også finne noe som kalles SCSI ID. Dette er et tall som fungerer som ID på SCSI disken din. Jeg vil anta at den gamle disken din har ID 0 og at SCSI kortet er satt til å boote fra denne. Etter at du har ghostet, kan du endre dette ved å fortelle SCSI kortet at bootinga skal skje fra ID X der X er ID til den nye disken. 4. Gå ut av biosen og inn i Windows. Her skal disken din komme opp. Kjør Norton Ghost. IKKE formater den gamle disken enda! 5. Reboot maskina og endre bios i SCSI kortet som nevnt ovenfor (dvs. sett kortet til å boote fra den nye disken). Sjekk at det faktisk er denne disken det bootes fra! Det kan hende at disken det skal bootes fra faktisk må befinne seg først på busen. I dette tilfellet må du da bytte plass på de to diskene (husk da termineringa!) 6. Dersom du ikke er sikker på hvilken disk det bootes fra ville jeg koplet fra den gamle disken (eller eventuelt rename en systemfil) og sjekket at alt fungerte. Dersom det fungerer, kan du sette inn igjen den gamle disken og formaterer denne etter behov. Lykke til! Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 21. november 2002 Forfatter Del Skrevet 21. november 2002 Takk for godt og utfyllende svar! Har innebygget Adaptec 7890- kontroller i hovedkortet, og denne kjører Uw2 LVD mot diskene. Altså trenger jeg ikke å bry meg om termineringsjumpere på diskene, men en egen terminator (hasta la vista baby) sitter på enden av scsi-kabelen. Imidlertid var det nyttig med en runde i kontrollerens bios som foreslått, og der fant jeg en opsjon på hvilken id det skulle bootes fra. Da greier jeg meg, da er det bare å se om det finnes penger på budsjettet til den rådyre disken... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå