Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Get 26 Mbit = 20.8Mbit? Ikke ADSL. Kabel fra GET

Anbefalte innlegg

Finn en annen å laste ifra. Du skal ikke se vekk ifra at UIO struper litt på linjene. For å sjekke dette du skriver om her så tok jeg nettopp en test mot UIO.

Kl 02:43

FIL: ubuntu-6.10-server-powerpc.iso

Størrelse: 488MB

Hastighet snitt: 2,8Mb/s

Peak: 3,2Mb/s

7481845[/snapback]

Det stemmer nok ikke at UIO struper litt på linjene sine. I allefall virket det ikke slik da jeg prøvde å hentet en linux distro fra ftp.uio.no ned til catchgamer.no som står på relativt gode linjer :). Resultatet ble som følger:

wget ftp://ftp.uio.no/linux/slackware/slackwar...-install-d1.iso

--10:49:51--

[.... fjernet stæsj som sto her...]

100%[================>] 687,970,304 13.69M/s ETA 00:00

10:50:39 (13.87 MB/s) - «slackware-11.0-install-d1.iso» lagret [687970304]

Det kan hende at min Asus Ruter og 3Com switch kan bidra med litt flaskehals. Men faen, jeg skal ikke klage på dette.

7481845[/snapback]

Jeg tror mer på at Asus routeren er flaskehalsen her ja. Det spørs jo så klart på modellen, men f.eks. Asus WL-530g klarer maks å dytte igjennom 25Mbit/s WAN->LAN i følge denne siden.

7482840[/snapback]

Stemmer nok det, er en WL-500G jeg har. Og det er slikt ikke mange brukere tenker på. "Jammen det står jo 100Mbit på ruteren min". Joa, men den har jo litt å jobbe med... Nat blant annet.. Hadde det derimot vært profisjonellt utstyr så kanskje.

Hadde det ikke vært for at jeg hoster så jævla mye rart herifra så hadde jeg koplet ut ruteren for å teste hastigheten. Alternativet er jo å ta med en laptop ned i kjelleren på bygget her og kople meg til coreswitchen for å teste mot Oslo.

Anyway... 20 eller 26 Mbit... Jeg hadde ikke brydd meg stort. Man trenger det kun i små perioder anyway. Og jeg vil kalle det bagateller. Upload derimot ville jeg vært mer kritisk på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så det du mener om du betaler for en 100mbit linje så er det liksom ok at du får 80mbit? eller lysekunder som betaler for 50 får 40? (lyse kunder får faktisk mer enn det de betaler for) Jeg har rundt 20-25% som jeg ikke får!

Hva er det med holdninga til folk i dag angående internett? Jeg tror ADSL2+ har ødelagt mye av dette. Jeg skjønner at linjelengde og dårlg signal kan miske hastigheter på ADSL, men for guds skyld.. glem ADSL nå! Dette er kabel.

Og som jeg har nevnt tidligere og om du leser om DOCSIS standarden så kan EuroDOCSIS 2.0 levere en faktisk linje ut til forbruker som er 51mbit/s. Hvorfor skal jeg da godta at jeg har bare får 20,8mbit?

Hvor går grensen for at internett leverandører kan si Intill en eller annet hastighet utifra den du faktisk får?

edit: Skrive leifer.

Endret av huron
Lenke til kommentar
huron, litt off-topic, men er du fornøyd med ping og generell stabilitet på linja di? Spør fordi jeg vurderer oppgradering av linje om dagen, men jeg er ikke sikker på hva jeg skal velge.

7483682[/snapback]

Hei. Ja jeg er kjempefornøyd. Får den opplastninghastigheten jeg skal ha. Linjen er kjempe bra. Support er genialt med Ring-Tilbake-Funksjon. Linjen har heller aldri vært nede!

Leser du den andre posten om Get sine ruting problemer. Så er dette fikset. Ingen problemer med det lengre. Og ser du på Get sine kundesider så holder dem også på og oppgradere sin internett kapasitet. De har tidligere sagt at all routing skal legges om og fjernes fra chello sin policy.

Hele denne posten har sklidd ut ettersom det var ment om andre hadde samme hastighet. Ikke om alt det andre som egentlig blir diskutert.

Ping varierer litt. CS ligger på 20-24ms på broadpark, wow 80-200 som er helt akseptabelt :) Merker heller ingen hopp på pingen i cs. Den er dønn stabil.

En annen ting som er bra er at upload hastigheten som jeg har med 3mbit ikke ser ut til å strupe nedlastning i noen spesiell stor grad. Nå vet jeg ikke hvordan det er uten ekstra opplastning (1.5mbit) Men regner med det er omtrent det samme.

Jeg vil anbefale Get. Jeg har også sett folk som har 10mbit linjen til get og dem får faktisk 1.2MB/s

Er bare 26mbit linjen som jeg griner litt på nedhastigheten.

Endret av huron
Lenke til kommentar
Leste litt på forbrukerrådet og get.no men det står ikke noen helt konkrete grenser.  Forbrukerrådet nevner mulighet for prisreduksjon eller oppsigelse av avtale.

På get.no står det at noe hastighet kan forsvinne i protokoller.  Om dette betyr at de kun garanterer 26Mbit rådata eller TCP vet jeg ikke.

7483748[/snapback]

Noe kan forsvinne ja. Men ~600kB/s?

Hehe nei det blir litt mye for min del når man betaler 800 mnd..

Lenke til kommentar
Så det du mener om du betaler for en 100mbit linje så er det liksom ok at du får 80mbit? eller lysekunder som betaler for 50 får 40? (lyse kunder får faktisk mer enn det de betaler for) Jeg har rundt 20-25% som jeg ikke får!

Hva er det med holdninga til folk i dag angående internett? Jeg tror ADSL2+ har ødelagt mye av dette. Jeg skjønner at linjelengde og dårlg signal kan miske hastigheter på ADSL, men for guds skyld.. glem ADSL nå! Dette er kabel.

Og som jeg har nevnt tidligere og om du leser om DOCSIS standarden så kan EuroDOCSIS 2.0 levere en faktisk linje ut til forbruker som er 51mbit/s. Hvorfor skal jeg da godta at jeg har bare får 20,8mbit?

Hvor går grensen for at internett leverandører kan si Intill en eller annet hastighet utifra den du faktisk får?

edit: Skrive leifer.

7483649[/snapback]

Ja... For at jeg måtte ha yta 100 så ville jeg sittet med Gbit nett internt for å ikke drite på leggen om at mitt egent utstyr er problemet. Men igjen, nettet mitt er gratis så skal ikke klage.

Men tilbake til ditt "problem". Ja Docsis 2.0 kan gi mer enn nok hastighet, det er det ingen tvil om, og jeg antar att GET har oppgradert alle coax nett til å være gode nok til 600Mhz nett. Men igjen, så kan det være flere faktorer som kan være uttenfor din kontroll. Kan hende de har lagt frekvensbåndet for lavft for å yte, da disse kan justeres på Docsis standarden. Det kan hende også at GET har gjort som Telenor gjorde i ADSL lanseringen for mange år tilbake og regnet med overhead som en del av den totale hastigheten. Men det kan jo også hende at du har en switch som har hatt sine bedre dager , eller har hjemme laget cat5 kabler som ikke er godt nok tvinnet i begge ender.

Jeg lista er lang og mange har forskjellige syn på tjenester.

Personlig så er det viktig for meg at ting er stabilt og jeg får en linje som betaler opp imot det jeg har bestillt. Og om det skiller noen få Mbit så kan jeg sikkert klare å vente et pikosekund fra eller til.

Men som du sier, det har vært en tekniker hos deg og bekreftet at alt er ok og du mener alt ditt utstyr er godt nok så er det to ting du kan gjøre dersom dette er uhyrlig viktig for deg:

- Kreve prisreduksjon ihht hastighet da den aldri leverer det den skal.

- Evt be dem åpne slusa litt mer på downstream da dette er en meget smal sak for dem.

Lenke til kommentar

....

Jeg vil anbefale Get. Jeg har også sett folk som har 10mbit linjen til get og dem får faktisk 1.2MB/s 

Er bare 26mbit linjen som jeg griner litt på nedhastigheten.

7483726[/snapback]

Jeg har 10mbis linjen og får ved nedlasning så og si alltid netto 1.2 MB/s dersom serveren leverer. Hat get/UPC i 2 år og aldri hatt nedetid. (Bortsett fra varslet)

Lenke til kommentar

Jeg har SDSL fra tidligere Catch nå og har vegret meg for å bytte leverandør fordi upload er viktig for meg + at linja har vært veldig stabil og med lav ping. Men nå begynner hastigheten å bli så dårlig pr. krone der at jeg må vurdere andre muligheter. Get ser jo ut til å være en bra løsning utfra det folk her i tråden opplyser.

Lenke til kommentar
Jeg har SDSL fra tidligere Catch nå og har vegret meg for å bytte leverandør fordi upload er viktig for meg + at linja har vært veldig stabil og med lav ping. Men nå begynner hastigheten å bli så dårlig pr. krone der at jeg må vurdere andre muligheter. Get ser jo ut til å være en bra løsning utfra det folk her i tråden opplyser.

7508223[/snapback]

Vent og se til etter get får oppgradert routingen sin og kom tilbake da.

Burde være fikset rundt årskiftet.

Btw get tillater ikke servere.. Det er frks sperret for port 80 utgående, og utgående mail på standard port (andre porter funger sefølgelig, og det med at de har sperret standard port på mail er bare genialt.)

Lenke til kommentar
Btw get tillater ikke servere.. Det er frks sperret for port 80 utgående, og utgående mail på standard port (andre porter funger sefølgelig, og det med at de har sperret standard port på mail er bare genialt.)

7516250[/snapback]

Men det må da være fritt frem for f.eks. webserver satt opp på en annen port. Vil jo gjerne hoste vanlige hjemmesider mm. + kjøre terminalserver oa.

Lenke til kommentar

Bare for å lufte muligeten : Du bruker ikke tilfeldigvis noe utstyr som er ratet til 100mbit/sec ? Det er mange switcher og lignende som makser ut på rundt 25-30Mbit/sec i praksis, spesiellt når det er divers trafikk som går over linjen.

Det er en mulighet du kan utelukke, for dette har jeg faktisk sett tilfeller på flere ganger (men da som regel mellom servere intern i et nettverk, men jeg tror vi kommer til å se mer og mer av det framover når folk begynner å få 25-30mbit nettlinjer i større grad).

-Stigma

Lenke til kommentar

post-21340-1166608125_thumb.png

Hvordan har dette seg? Med UDP får jeg nesten nøyaktig det jeg betaler for, men med TCP er saken en helt annen. Greit, TCP krever jo diverse kontrolldata, men det får da være grenser. La med en liten feilmelding jeg fikk ang. pakkestørrelse.

Edit: glemte å nevne at modem er koblet rett i maskinen nå. Ingen mellomledd.

Endret av marXman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...