huron Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Hei.. Uansett hva jeg gjør med min get 26Mbit linje så får jeg maks 2,6MByte/s. Dette tilsvarer jo 20,8Mbit! 26Mbit tilsvarer jo 3,25MByte/s - Dette har jeg også fått opplyst på get sin kundeservice. Dem sa jeg skulle sende dem en mail med mine testresultater + screenshots. Dette har jeg gjort men har enda ikke fått noe svar! Noen andre som har fått utnyttet linjen sin fulstendig ut? Eller ligger dere også på maks 2,6MB/s ? Tester jeg fra ftp.uio.no før jeg makser linja mi så får jeg 2,0-2,2 MB/s på en fil på rundt 100mbyte. Makser jeg linja mi rett etterpå til 2,6mb/s fra haugevis av alternativer kilder. Og setter på ftp.uio.no så får jeg ikke noe høyere hastighet! Jeg har også prøvd alle mulige tider på døgnet. På get kundesenter sa dem at det var vanskelig å oppnå maks hastighet ettersom det var svært få som kunne levere 3,25MB/s. Og ettersom jeg ikke skjønner en dritt av parameterene i modemet mitt så har jeg vanskelig får å ta dem på noe. Er dette et salgstriks for å lure kundene sine til å tro at dem har 26Mbit når de ser at nedlastnings hastigheten er 2,6MB/s? For de som ikke forstår seg på bits and bytes? 1 bit = 8 bytes for de som ikke skjønner det. Har store mistanker om at get faktisk bare leverer 20,8mbit jeg. Hva tror dere? Endret 12. desember 2006 av huron Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 jeg antar at dette er adsl2+. med mindre du bokstaveligtalt bor i sentralen, så vil du ikke få full dekning. hastighet blir påvirket av kabellengde og kobberkvalitet. og 2,2 MB/s er raskt, ikke klag. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Jeg tror dem måler bruttohastighet, og på grunn av lengden fra sentralen og at det er mer som bruker linja di enn nedlastingen så får du litt lite. men det nytter nok ikke å kreve mer. du har fortsatt 5 ganger så rastk linje som meg =( Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Etter hva jeg har hørt så støtter ikke ADSL2+ 26mbps, så dette er nok over Coax nettet til get/upc. Men selvfølgelig er dette nettet også utsatt for støy og andre problemer som igjen fører til lavere hastighet. Jeg tipper huron vil ha problemer med å kunne få prisavslag da get helt sikkert har beskrevet dette i kontrakten som han har inngått. EDIT: og jeg tror det kan være noe i det PepsiCo sier, at når dem har gitt ut tilbudet så har dem ikke tatt med overhead osv. Riktignok pleier det ikke å være 10% overhead. Endret 12. desember 2006 av kpolberg Lenke til kommentar
huron Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) jeg antar at dette er adsl2+.med mindre du bokstaveligtalt bor i sentralen, så vil du ikke få full dekning. hastighet blir påvirket av kabellengde og kobberkvalitet. og 2,2 MB/s er raskt, ikke klag. 7481700[/snapback] Det er ikke ADSL det er kabel. I følge produsenten av Kabel modemet så kan det klare 30mbit oppstrøm. Nedstrøm har jeg ikke fått fatt i. Modemet følger uansett EuroDOCSIS 2.0 Standarden. edit: Nedstrøm 40Mbit/s per kanal. Kan se ut som Europeisk standard støtter 51mb/s per kanal) Wiki - DOCSIS Og til en pris av 800,- mnd så skal jeg faen meg ha det jeg betaler for! Skal godta at jeg ikke får 3,25 men at jeg kan få den over 3MB/s i alle fall! Til informasjon så vil EuroDOCSIS 3.0 Kunne levere opptil 300mbit. ref: IT-Avisen Endret 12. desember 2006 av huron Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Dersom du har ADSL (2+) så er det snakk om 26Mbit butto hastighet (fordi det enda ikke finnes en ADSL standard som klarer å gi 26Mit netto hastighet). Dvs. at det er den rene linjekapasiteten du har mot DSLAM som er 26Mbit. Når du sender TCP pakker (som brukes for 99% av all trafikk, som nedlastning, websurfing osv.) så er det en del overhead i form av kontrollpakker, paritet osv. osv. Med andre ord er det normalt å få rundt regnet ca 80% av din brutto hastihet i netto hastighet. 26mbit * 0.8 = 20.8Mbit. Med andre ord så er din linje nok både helt normal og makset i hastighet. leverandøren har bare valgt å oppgi den faktiske overføringshastigheten på linje, og ikke den opplevde. Det er helt greit i min bok, siden det tross alt er korrekt. Dersom du ikke har ADSL basert berdbånd, så kan situasjonen være anderledes, sidne f.eks. fiber er i stand til å oppnå 26Mbit netto eller høyere, men ADSL er altså ikke det... kun i brutto. Det kan likevel stemme at de oppgir den faktiske hastigheten, og at det er det som utgjør forskjellen selvfølgelig... -Stigma Endret 12. desember 2006 av Stigma Lenke til kommentar
huron Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Fra Get.no sine kundesider. Hastighet Inntil 26000 kbps nedlasting Inntil 1500 kbps opplasting Vil nok si at dette utrykker ganske bra at det er NETTO hastigheter vi snakker om. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Fra Get.no sine kundesider. Hastighet Inntil 26000 kbps nedlasting Inntil 1500 kbps opplasting Vil nok si at dette utrykker ganske bra at det er NETTO hastigheter vi snakker om. 7481741[/snapback] Hvorfor det? Det står jo ingenting om det i den quoten om det er netto eller brutto, og det er jo fremdeles helt korrekt at du får 26000kbps. Tar du også med at det er snakk om "intill" 26000kbps, så har du om noe enda mer korrekt hastighet i følge det de annonserer. Jeg sier ikke at det er det ene eller det andre, men jeg peker bare ut at det du quotet her værken indikerer eller beviser noe. -Stigma Lenke til kommentar
huron Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Fra Get.no sine kundesider. Hastighet Inntil 26000 kbps nedlasting Inntil 1500 kbps opplasting Vil nok si at dette utrykker ganske bra at det er NETTO hastigheter vi snakker om. 7481741[/snapback] Hvorfor det? Det står jo ingenting om det i den quoten om det er netto eller brutto, og det er jo fremdeles helt korrekt at du får 26000kbps. Tar du også med at det er snakk om "intill" 26000kbps, så har du om noe enda mer korrekt hastighet i følge det de annonserer. Jeg sier ikke at det er det ene eller det andre, men jeg peker bare ut at det du quotet her værken indikerer eller beviser noe. -Stigma 7481749[/snapback] Hei Stigma. Det jeg har poengter tidligere i min første post som kanskje ikke kom så godt frem var at jeg klaget på dette til en kundebehandler hos Get. Han sa at den hastigheten jeg skulle få ned var 3,25MB/s. Jeg hadde også installører fra get her som målte signalet til sentralen i forbindelse av retilkobling av kabelen i gata. Hvor på de poengterte og var svært overasket over hvor bra det var. Kundebehandleren sa da at jeg burde sende mine test-resultater til en egen epost konto. Og det med at det står inntil 26mbit er jo det at dem ikke kan garantere hastigheten fra en enkelt plass slik som ftp.uio.no. Men om du skulle laste ned fra 10 plasser som kan levere 1-2MB/s hver så skal dette makse linja de. Dette sa også kundebehandlere på Get. Hele saken min er jo om andre har det samme problemet. Eller om det bare er meg. Hvis dette viser seg å være samme greie andre plasser også så føler jeg Get driver med en villedende reklame. Akkurat nå sitter jeg her og føler meg litt lurt hvor jeg må betale 800 spenn i mnd hvis jeg kan få samme hastighet fra ngt på adsl2+ linja de har her. (jeg bor bare 600meter fra sentralen) til en mye billigere penge. Lenke til kommentar
Makky Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Get har nok alt på sin sikre side... Det står "INNTIL". Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Vel... første steget er ihverfall å sjekke sync hastigheten din i modemet ditt. Se hva din brutto synchastihget er der, og de om det faktisk stemmer med de målte resultatene dine, eller om du syncer til 32,5Mbit (26mbit netto) i modemet. Hvis du gjør det, så vilel jeg tatt www.tptest.se (versjon 3.12) mot telenor stockholm serveren og se om det ev.t er målingene dine som er feilkilden. Det kan være meget vanskelig å få nøyaktige målinger på så raske linjer. Har selv en 25Mbit brutto ADSL2+ linje, og foruten tptest så er det få kilder som kan makse ut min minje og gi en skikkelig måling ved midnre jeg laster ned fra flere kilder samtidig. Hvis de faktiks har sendt ut en montør på saken, så må det enten være fordi det faktisk skal være 26Mbit netto, eller at de du har snakket med på kundeservice ikke kan sakene sine godt nok, og ikke har fakorert inn overhead. Det første av de to er vel mest sansynlig, uten at jeg personlig kjenner til den gjennomsnittlige kvaliteten på get's supportcrew. Men du kan jo fort finne ut da... om du ringer og spør spesifikt om de har regnet med overhead i det de averterer med så slipper du å lure... -Stigma Endret 12. desember 2006 av Stigma Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Finn en annen å laste ifra. Du skal ikke se vekk ifra at UIO struper litt på linjene. For å sjekke dette du skriver om her så tok jeg nettopp en test mot UIO. Kl 02:43 FIL: ubuntu-6.10-server-powerpc.iso Størrelse: 488MB Hastighet snitt: 2,8Mb/s Peak: 3,2Mb/s Nå skal det sies at jeg sitter på UniNett sitt nett i Kr.sand med 100Mbit begge veier. Så du kan slå deg til ro her vil jeg tro. I tillegg så prøvde å laste ned med flere connections da det kunne hende de hadde en limit per connection og ved å øke buffersize. Da klarte jeg å få en peak på 3,9. Men endte opp med et snitt på 2,6Mb/s når jeg var fedig. Det kan hende at min Asus Ruter og 3Com switch kan bidra med litt flaskehals. Men faen, jeg skal ikke klage på dette. Vil også påpeke at når det kommer opp i så store hastigheter så har det også en del å si hva slags utstyr du kjører på. For alt jeg vet så sitter du kanskje med en ruter med 54Mbit trådløs ruter og en laptop med 4200rpm disk Endret 12. desember 2006 av Wabby Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Ærlig talt, du kaster bort tiden til kundebehandlerne deres. Du får sannsynligvis bedre utnyttelse av 26Mbit linje enn det 80% av andre med tilsvarende abbonnementer får, uansett leverandør. La de som faktisk har problemer få slippe frem i telefonkøen. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Med sånne hastigheter har størrelse på TCP-receive-window litt å si, prøv å sette den opp. TCP Optimizer gjør det veldig enkelt: http://www.speedguide.net/downloads.phpt heter. Lenke til kommentar
luxus Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Finn en annen å laste ifra. Du skal ikke se vekk ifra at UIO struper litt på linjene. For å sjekke dette du skriver om her så tok jeg nettopp en test mot UIO. Kl 02:43 FIL: ubuntu-6.10-server-powerpc.iso Størrelse: 488MB Hastighet snitt: 2,8Mb/s Peak: 3,2Mb/s 7481845[/snapback] Det stemmer nok ikke at UIO struper litt på linjene sine. I allefall virket det ikke slik da jeg prøvde å hentet en linux distro fra ftp.uio.no ned til catchgamer.no som står på relativt gode linjer . Resultatet ble som følger: wget ftp://ftp.uio.no/linux/slackware/slackwar...-install-d1.iso --10:49:51-- [.... fjernet stæsj som sto her...] 100%[================>] 687,970,304 13.69M/s ETA 00:00 10:50:39 (13.87 MB/s) - «slackware-11.0-install-d1.iso» lagret [687970304] Det kan hende at min Asus Ruter og 3Com switch kan bidra med litt flaskehals. Men faen, jeg skal ikke klage på dette. 7481845[/snapback] Jeg tror mer på at Asus routeren er flaskehalsen her ja. Det spørs jo så klart på modellen, men f.eks. Asus WL-530g klarer maks å dytte igjennom 25Mbit/s WAN->LAN i følge denne siden. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Get leverer internett via coax, så ADSL2+ sammenligningen stemmer nok ikke. Tipper de leverer 26Mbit TCP (netto). Når man skal måle så må man hvertfall prøve å måle rett i modem med nettverkskabel. Ved såpass høye hastigheter må man være kritisk til alt utstyr som er tilkoblet og hvilken infrastruktur på nettet man måler mot. Lenke til kommentar
huron Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Hei igjen. Jeg har jo sefølgelig koblet modemet til en switch, modemet står i bridge og jeg får ip via dhcp adresse fra get. Jeg har også prøvd å justere på tcp overhead uten noen stor betydning. Annet en at jeg fikk løftet hastigheten på itavisen fra 8mbit til rundt 10mbit. Men itavisen suger til å måle så store hastigeheter at det blir irrelevant. Det beste er og laste ned fra mange mange forskjellige plasser samtidig. Også bruke netlimiter som referangse for å få summen av linjen. Her har dere en screenshot. PS: jeg har 3mbit upload. og overvåker selfølgelig pingen min via cmd slik at jeg er sikker på at download ikke blir strupet av upload. Men mener nå screenshoten min snakker for seg selv. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Kanskje en ide å måle her: http://nettforlaget.net/goto/speed/ Velger du f.eks home.no så er den ganske nøyaktig ved disse hastighetene. Lenke til kommentar
huron Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Kanskje en ide å måle her: http://nettforlaget.net/goto/speed/Velger du f.eks home.no så er den ganske nøyaktig ved disse hastighetene. 7483412[/snapback] Slike tester via webleser er ikke gode nok til hastigheter som 26mbit. Men det skal være sagt at dette var en av de bedre. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Tja, jeg måler 18,5Mbit som stemmer godt med forventet resultat. Jeg tør ikke garantere hva som skjer ved høyere hastigheter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå