Gå til innhold

Forumets uoffisielle anti-juletråd


L4r5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jo, med tanke på at jul ble feiret før det var noe som het kristendom her i landet. Og i bunn og grunn stammer det fra solsnu.

 

Edit: At kristendommen la høytiden sin på den tiden av året var for å lettere kunne konvetere folk da det ble mindre stress, alle høytidene var det samme, men man bare troddde på en annen gud.

7484831[/snapback]

Dokumentasjon?

7484854[/snapback]

Det der er slikt du lærer i 10.klasse.

Lenke til kommentar

Edit: At kristendommen la høytiden sin på den tiden av året var for å lettere kunne konvetere folk da det ble mindre stress, alle høytidene var det samme, men man bare troddde på en annen gud.

7484831[/snapback]

Dokumentasjon?

7484854[/snapback]

Geez.

 

Caplex:

julaften, 24. desember. Dagen er vanligvis ikke avmerket på norske primstaver, siden feiringen av julen tradisjonelt var knyttet til julenatten eller første juledag. Feiringen har røtter i hedensk skikk, der julen var en fest rundt vintersolverv for å ønske solen velkommen tilbake igjen.

 

At Jesu fødsel ikke var den 25. desember er et viden kjent faktum, det var en romersk keiser/pave som la feiringen til det tidspunktet for at folk lettere skulle ta til seg skikken.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest member-101642

Jeg hater julen. Den er så kjedlig og ensom. Å sitte hjemme med familien en uke i strekk er det siste jeg ønsker. Har ikke engang venner jeg kan besøke. Jeg savner skolen.

Lenke til kommentar
Umulig, L4r5. Min jul suger mer enn noen andre sin. I sted var det faktisk like før jeg falt tilbake til selvskadingen. All denne hjemmesittingen i julen ødelegger alt.

7566089[/snapback]

Skjønner hva du mener... hadde jeg ikke hatt min elskede oxazepam så tror jeg at jeg hadde tatt kvelden for lenge siden. Julen er en falsk helligdag fo folk som faen ikke vet hva motgang er ! ! !

 

Slutta med se3lvskading jeg da... Det blir litt stygt etter hvert. Har et jævlig forklaringsproblem når guttungen spør hvordan jeg fikk de merkene på armen liksom.

Lenke til kommentar
Julen er en falsk helligdag fo folk som faen ikke vet hva motgang er ! ! !

Vel, ikkje for å ødelegge den gode stemninga her, men SNAKK FOR DEG SJØLV.

Eg klarer fint å nyte jula med det eg har igjen, og det gjer nok mange fleire òg. Snakk om å gjere ting miserabelt for seg sjølv med vilje.

Takk for meg og fortsatt god jul. :)

Lenke til kommentar
Julen er en falsk helligdag fo folk som faen ikke vet hva motgang er ! ! !

Vel, ikkje for å ødelegge den gode stemninga her, men SNAKK FOR DEG SJØLV.

Eg klarer fint å nyte jula med det eg har igjen, og det gjer nok mange fleire òg. Snakk om å gjere ting miserabelt for seg sjølv med vilje.

Takk for meg og fortsatt god jul. :)

7566305[/snapback]

snakker kun for meg selv... Har prøvd så godt jeg kan å fikse julestemning. Gikk rævva kan man si

Lenke til kommentar

Jeg har ingenting i mot julen sånn den egentlig var. Solsnu på godt norsk. Men sånn som den har blitt nå, kommerisell så liker jeg den ikke.

 

Men jeg liker enkelte av tingene som hører julen til. God mat, ha det koselig med familen og slike ting.

 

Skjønner veldig godt at L4r5 og andre har det tøft i julen. Noen har dårlige minner fra tidligere feiringer, eller andre ting som ikke er som "normalt".

 

Ber folk om å respektere dette, og drite i å prøve å overtale folk til at julen er faen så bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...